Har stött på ett problem där en kund har köpt Exaktor underskåpsarmaturer (halogenspottar) själva och som jag har installerat med Eltako dosdimmer. Dock så brummar de elektroniska transformatorerna när man dimmrar. Vad kan egentligen vara felet med transformatorerna? Detta har ju aldrig varit ett problem när man kör SG Chef (som jag föredrar att använda).
Är inte helt hundra här, men när det gäller dimmade trafos till LED så vet jag att det många gånger beror på för snålt dimensionerade trafos. Det finns tillverkare som testar sina produkter upp till 175W och sen skriver att den klarar 150W, sen finns det tillverkare som testar upp till 175W och sen skriver att trafon klarar 170W.
Jag tror inte det är eltakon i alla fall för den är dimensionerad för 400W och går du över det så löser termiska skyddet ut. Ett exempel där är dimmax t.ex. som har en liknande dosdimmer, men som säger att den klarar 500 nånting W. Den har försvunnit från hyllan hos minst en grossist jag känner till p.g.a. för många reklamationer.
Exaktor har snålat lite kanske m.a.o.
Kanske är så också att exaktor kör olika sortiment hos gross och bauhaus (kund kanske inte köpte på bauhaus i.o.f.s.).
Jo, förstår att det är halogen, menade bara att jag har bättre erfarenhet av samma fenomen fast i LED. Tänker ändå att det kan vara den inbyggda trafon som är klent dimensionerad. Dock vet jag inte hur påfrestningarna ökar av dimmningen.
Vad jag själv råkat ut för så ökar brummandet desto mer du dimmar ner. Har du den helt odimmad så låter trafon ingenting. Vad är annorlunda när du dimmar då? Jo, du ökar mängden övertoner som passerar trafon. Dessa tickar ju på i än högre frekvens. Kanske är dessa som orsakar brummandet (påfrestar IC-switcharna i trafon). Lösning på problemet skulle vara en okänsligare trafo (läs: större dimensionerad).
Antagligen pga sämre kvalitet (bauhaus) på komponenterna i trafon. Kör du den enklaste eltakon utan N-ingång kanske det kan hjälpa att ta den lite dyrare varianten 1377065 eller motsvarande vadsbo.