Hur vanligt förekommande är det att hitta elektroniska säkerhetständare som EJ kopplar bort glödande lysrör?
Själv har jag hittat ca 10st Aura PowerStrike och anser att detta är ytterst allvarligt eftersom brukaren mar investerat i dyra tändare i tron om att det är en säker produkt.
De jag har hittat har varit tillverkade runt år 2000, men jag har aldrig hört någon tillverkare säga något annat än att tändarna ska hålla armaturens livsläng ut.
Önskar en liten "marknadsundersökning" för att se hur vanligt det är samt om man kan se om det är kopplat till en viss typ och/eller ålder.
Ovanstående tändare härstammade från en felaktig batch för över 10-år sedan som kunden redan fått kompensation för, men några "svarta får" finns ändå kvar i anläggningen och dyker upp då och då.
De aktuella tändarna var tillverkade under år 2000.
Aura har varit väldigt hjälpsamma och tillmötesgående i ärendet!
Jag har bara använt elektroniska säkerhetständare från Philips. Har aldrig varit med om en som slutat funka. Ej heller stött på någon annan elektronisk tändare som slutat funka.
De borde ju kunna hända, med tanke på hur många HF-don som slutar funka. Men förhoppningsvis så släcks röret om tändaren slutar funka, inte att den står och försöker tända?