Arbetsbelysning för tuff miljö med LED eller lysrör?

02 apr 2012 18:51 #1 av Anonym Gäst
Hej

Jag ska sätta en arbetsbelysning för att belysa en pumpsump i en pumpstation. Den ska monteras under luckorna. Har alltid satt 500W halogen men tycker det är dags att byta till lysrör-/ledarmatur men jag har inte hittat någon som lyser lika bra som halogenlampan.
Eftersom miljön är ganska tuff vore det bäst med en armatur i plast. Är det någon av er som har något bra tips på vad man kan hitta lämplig armatur?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 apr 2012 21:09 - 02 apr 2012 21:10 #2 av Anders Sundkvist
Med tanke på just miljön så är en billig halogenarmatur (plast/IP68) den mest ekonomiska lösningen att sätta direkt i en pumpsump. Svavelvätet gör ju att armaturen nästan bör vara gastät och i syrafast för att få acceptabel livslängd.

Driftpersonalen på det VA-bolag jag gör jobb åt har mer eller mindre krävt att vi inte placerar belysningen i sumpen då den bara är ivägen vid underhåll och ändå aldrig funkar när den verkligen behövs. Istället använder de handstrålkastare i pumpsumpar som står ute i det fria och har en halogenstrålkastare på väggmonterad arm ovanför luckorna i golvet i de överbyggda pumpstationerna (Ska se om jag kan lägga upp bild på den lösningen imorgon).

03 apr 2012 08:16 - 03 apr 2012 08:16 #3 av Ronnie Lidström
Kolla www.inter-don.se .

De har en del rejälare LED-strålkastare och lite annan arbetsbelysning. De säljer mycket till gruvor och industrier. Finns inget som passar på hemsidan så ring numret som finns där så kan de fixa fram det mesta!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

03 apr 2012 12:25 #4 av Niklas
Ja jag får lov att hålla md Anders S.
Det bör vara så lite som möjligt nere i sumpen.
Om det är pumpstationer med överbyggnad så brukar det vara lämpligare att sätta en lampa riktad ner mot sumpen, tycker dock att det ofta räcker med 4*9W skyltarmatur el. liknande (T.ex E7769801, ganska prisvärda).
Behöver man ännu bättre ljus vid något specifikt tillfälle har personalen med sig en bra portabel armatur.
Det finns många andra ställen där det är vettigare att lägga pengarna på dyra LED-armaturer.
Svavelväte och dyl. föråldrar meterialen i de flesta armaturer i förtid.

Sidan laddades på: 0.032 sekunder