Tips på belysning i mur

12 mar 2012 20:13 - 12 mar 2012 20:15 #1 av Martin
Tja.

Min svåger vill ha lite belysning i en mur.

Muren är ca 60cm hög. 15 m lång. I denna har jag gjort 10 st rörutsläpp tror jag det var. Lika stort avstånd imellan och rakt ut så att säga.

Muren ligger ca 1.2m ifrån en husvägg och det ska vara en gång och lite smått mys/upplyst belysning.
Alla rör går till en liten friggebod ett par meter därifrån och längsta kabelsträkan blir ca 13m.

Det bästa hade varit om det fanns någon relativt lite 'stenfärgad' armatur man kunde borra in och samtidigt få ett ljus som är lite nerdåt riktat.

Ska sitta på skymnings/tidrelä.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2012 21:31 #2 av Thomas Hausel
Jag gjorde en parkeringsplats för två bilar med dessa led'ar.
Nån som kom på när de gjutit och allt var klart att de ville ha belysning infälld i muren.
Bra smidig med bara 21mm håltagning, fyller sin funktion och kostar inget att driva... ;)

www.hidealite.se/svenska/7550772-stair-light-vit.html

13 mar 2012 05:35 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Tips på belysning i mur
De där såg ju inte alls helt fel ut ju :)

Dock blir det att klippa sladden och dra på 2-3 omgångar med llång krympslang över skarven då jag har längre kabelsträckan än 2M men det är ju inget bekymmer. Bara använda en långskjutande trafo så är saken biff.

42

13 mar 2012 06:28 #4 av Ronnie Lidström
Hide-a-lite har även en som är mer gjord för utomhusbruk.

LED Mini Disc Light Scope

Har satt denna ingjuten i en trapp en gång. (Ingjutningshylsa finns som tillbehör)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 mar 2012 06:31 #5 av Ronnie Lidström
Om den sen verkligen lyser tillräckligt för att lysa upp speciellt mycket utomhus däremot vet jag inte..

Hide-a-lite har ju även kraftigare armaturer. Tex denna

Indicate Square III

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

22 mar 2012 20:02 #6 av Martin
Ska säga att snart så ligger det en beställning på 10 st LED Mini Disc Light Scope

Blir lite meck att få dit de i muren då det var borrat med 18mm hål och ska borras upp till 25mm. Få även 'sy' om några rör då de var lite feldragna :P

42

02 apr 2012 17:34 #7 av Martin
Någon som har tips på någon 2 ledare som tåll att förläggas i jord? Den ligger mestadels i rör förutom just där armaturen sitter.

Storlek på kablen får dock max vara som en 2.5mm2 Fk var rätt så trångt att få i större kabel spec när man ska i med två i varje.

42

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg