Fint eller fult med spotlight??

02 jan 2012 20:04 #1 av Anonym Gäst
Ja, vad tycker ni?

Själv är jag ingen fantast av spotlight, i takfoten på hus och altaner ser det mest bara konstigt ut med det skarpa v-formade skenet som oftast inte lyser upp så mycket, jag tycker det ser snyggare ut med vanliga armaturer placerade 45 grader ut från hörn (tex en stall lykta) eller strategiskt utplacerade armaturer på väggar(husets) eller på altanens pelare (dock ej armaturer som ser ut som ett rör och lyser både uppåt och nedåt) eller varför inte en strålkastare placerad i nån buske eller vid en sten på sidan om huset som lyser upp större delen av väggen (här kan det tyvärr bli problem att hitta en strålkastare som inte drar så mycket ström).
Inomhus om man tänker använda dom till allmänbelysning blir det ofta ett för skarpt sken som gör att det kan bli otrevliga skuggor i ansiktet på människor. Sen skulle jag aldrig göra schweizerost av mitt eget tak, inte utan att sätta upp uttag så det går att montera armaturer i framtiden(knappt ens då,undra hur många som ångrat sig efter några år?).

Bland det värre är nog utanpåliggande spotlight armaturer som är tänkt att vara allmänbel i ett kök, nä tacka vet jag en vanlig lysrörsarmatur där(finns faktiskt modeller som inte är allt för fula) blir ljust och bra utan en massa skarpt upplysta punkter.

Jag bör kanske tillägga att allt ovan rör sig om halogenspottar som man ofta hittar i egna hem, LED-armaturer har jag sett för lite av ljusstarka för att kunna bilda mig en uppfattning(men misstänker att det är ung samma sak där).

Nu låter det kanske som att jag totalsågar allt vad spotlight heter men inomhus med lite högre takhöjd och gärna sluttande tak så man slipper mycket av problemen med det skarpa ljuset och skuggorna, eller varför inte lite svagare spotlight för trivselbel kombinerat med vanliga armaturer för allmänbel så kan jag tycka att det ser bra ut.

Det skulle vara kul att höra vad andra tycker, är det bara jag som stör mig på dom eller finns det fler udda varelser som mig :) ?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2012 20:12 #2 av Patrik Hedlund
Jag håller inte med dig. ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

02 jan 2012 20:20 #3 av Ronnie Lidström
Jag installerar ju väldigt mycket spottar. Främst LED, små som "effektbelysning". Men det är inte självklart att det passar med spottar överallt. Jag skulle inte rekommendera spottar i takfot som ytterbelysning på alla hus.

Bara om det passar huset och kunden vill ha modern stil. Vissa hus passar bättre med typ "stallykta" eller annan belysning.

Skulle jag bygga nytt nu själv så skulle jag inte ha vanliga "spottar" som allmänbelysning någonstans. Jag skulle köra på LED-spottar på utvalda ställen som effektbelysning och nånting annat i mitten av taket.

Jag ska snart göra om köket hemma. Är lite intresserad själv på vad jag kommer hitta på. För det har jag ingen aning om än. Sambon tycker att jag "krånglar till det" som vanligt :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

02 jan 2012 20:45 #4 av Rikard Ågren
Spottar som allmänbelysning sågar jag totalt. Som punkt- mys- eller effektbelysning är det däremot perfekt

Projektledare el, styr och automation

02 jan 2012 21:22 #5 av Marcus Lundström
Håller delvis med dig. Spot som lyser upp husfasader med släpljus är gräsligt tycker jag. Men spot som allmänbelysning i moderna badrum och kök är nästan självklart.
Dock förespråkar jag halogen, har inte sett någon LED ännu så länge som ger samma varma mysiga ljus.

För snart 10år sedan var det en fluga att tapetsera taken med spotlights, men det har sån tur är gått ur modet.

02 jan 2012 22:51 #6 av Thomas Hausel
Spotlights i all ära, MEN det måste finns en balans...
I ett kök, absolut men snåla inte med ljuset... OCH överdriv inte, åter igen balans!
Matrum, takbelyning, möjligt med effektbelysning utmed väggarna! Gör det med känsla, hitta en balans...
Likaså i vardagsrum! Måste finnas takuttag för coola armaturer man kan hitta...
Badrum, spotlights!
Halogen eller LED, LED kommer mer och mer, känns lite öken med massa drivdon om man väljer LED-armaturer med hög effekt, men det kommer nog lösningar på det med... :-)
Halogen är ju enkelt, nått man kan i sömnen, man vet hur de lyser och hur man dimensionerar...
Man får lära om och tänka nytt.
Jag renoverar övervåningen i vårat hus, blir en del LED där, som nån form utav vidgande av utrymmen med snedtak och möjlihet till senarior. Ljus är en oändlig tillgång!!!
En harmonisk balansgång, ljus skall vara harmoni!:tummeupp:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

03 jan 2012 19:15 #7 av Peder Myrne
Downlights som allmänbelysning är värdelöst (om man inte gödslar med dom vill säga, men då blir det definitivt skitfult och inte speciellt energibesparande heller)... Belysning skall vara funktionell, och då blir den samtidigt snygg, det är min åsikt iaf.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder