Ledljus/nattljus i badrum

01 jan 2012 17:12 #1 av Niklas
Tjena.

Jag håller på med en totalrenovering av en villa och har nu kommit till badrummet. Kunden är väldigt öppen för moderna saker som t.ex. LED. Nu önskar han en belysning på vägg bredvid toaletten på ca 50cm höjd som han kan ha tänd på natten för att slippa tända upp takbelysningen. Har ni något bra förslag på detta? Jag tänker mig kanske någon armatur likt en sådan man brukar sätta i trappor kanske... Vad tror ni om det?

Tack på förhand
Niklas

Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2012 19:19 #2 av Ronnie Lidström
Jag har satt sådana här (kunden hade köpt själv) i ett badrum:

Hide-a-Lite Point LED Square

Jag ska lägga upp bilder sen i Showroom

Jag tyckte att själva fästanordningen kändes lite "epig" på denna. Men annars så lyste den ju fint å så.

Hide-a-lite har ju även en del andra väggarmaturer. Window I och Window II tex.

Annars kan man ju sätta några små 1W LED i taket som gör släpljus vid toastolen och andra utvalda ställen. Funkar bra som ledljus (har så själv hemma).

Finns lite bilder på detta i showroom , tex i denna tråd

Sen kan man ju om man vill köra "ledljuset" via en rörelsevakt och ställa in ljussensorn på denna så att de bara tänds då det är helt mörkt.

Glöm inte att ta kort när du är klar och lägg upp i Showroom! :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 jan 2012 19:54 #3 av Richard
Svar från Richard i ämnet Ledljus/nattljus i badrum
Jag har satt 1-vägs uttag med LED i mina 2 badrum... Gira's uttag lyser bättre än schneiders....

02 jan 2012 19:31 #4 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Ledljus/nattljus i badrum
Ingen dum idé alls med vägguttag. Där har man ju skymningsrelä på köpet. Ska se vad kunden säger då jag ska dit nästa gång.

Bilder kommer i Showroom framöver! Har samlat på mig en hel del som jag inte orkat ladda in i datorn än bara.

06 jan 2012 09:42 #5 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Ledljus/nattljus i badrum
Jag valde en mindre modell "stair light" då jag har satt denna i trappen i samma hus. Det blir även blå(!) 1W leds i duschutrymmet som är innanför en glasbetongvägg. Lite vågat, men kan bli en riktigt fin effekt. Bilder kommer i Showroom då det är monterat!

Sidan laddades på: 0.041 sekunder