Gatubelysning

20 dec 2011 20:01 #1 av Anonym Gäst
Jag är lite fundersam över hur man skall göra med gatubelysning vid installation i ett villaområde?
Det rör sig om 15-20 armaturer.
Skall man placera skåpet centralt?
Vad brukar man dra för kabel?
Hur många armaturer kan man parallellkoppla?
När man nått gränsen för antalet armaturer, drar man ny stigare från centralen till nästa armatur eller sätter man ett nytt skåp me stigare imellan?
Berätta gärna hur ni gör, för jag är osäker...

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2011 21:11 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Gatubelysning
15-20 armaturer bör väl inte vara några problem på en trefasmatning?

Placering av skåp och uppdelning av matningar blir väl beroende på hur stolparna placeras rent geografiskt. Är det bara en sträcka kanske det vettigaste är att försöka placera skåpet i mitten och sedan gå ut med matning åt vardera håll

Projektledare el, styr och automation

21 dec 2011 17:17 #3 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Gatubelysning
I ett villaområde - Vem blir anläggningsinnehavare?
Begränsningen brukar inte handla om antal armaturer utan mer om antal meter för att klara utlösningsvillkoret.
För att lättare klara utlösningsvillkoret (5s) på matningrn till stolparna rekomenderar jag smältsäkringar.
Rent praktiskt brukar 10mm² kabel vara det man använder till stolparna (PEX N1XV/N1XE). Önskvärt är att försöka se till att det inte blir mer 3 kablar upp i vardera stolpe, visst det går att koppla någon enstaka stolpe med 4 kablar men det tar betydligt längre tid.

21 dec 2011 17:34 #4 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Gatubelysning
Innehavare blir i många av dessa fall en samfällighetsförening som består av de enskilda fastighetsägarna.

Reijo Eriksson

Sidan laddades på: 0.037 sekunder