Underskåpsarmaturer med lysrör och uttag brukar ju vara oslagbara när det gäller arbetsbelysning, men det är ju så jäkla trist att montera såna när man rustar köket totalt.
Så undrar om om någon har något tips på någon belysningsram med spottar som ger bra arbetsljus? Det kanske de flesta gör? Denna kunden har lite problem med synen och hon sa att hon måste ha rejält ljus när hon arbetar i köket, annars har hon problem att se.
Belysningsram med spottar och hörnbox för uttaget istället hade jag tänkt mig då eventuellt.
Ska hon ha rejält med ljus för en vettig peng så är det fortfarande lysrör som gäller!
Vi har börjat sätta
denna LED-strip
under överskåp. Den lyser nästan som lysrör. Jag tycker att den ger fullgott arbetsljus. Men har hon uttryckligen sagt att hon vill ha myck ljus så skulle jag sätta lysrör. (eller kanske dubbla LED-tejper just där hon vill ha arbetsbelysning?)
Det finns ju lite armaturer med T5-rör som är nätta och fina.
Den lyser lite kallare än 830 lysrör dock.. (3500kelvin).
Jag ska snart lägga upp lite bilder på installationer med sådan här tejp som vi gjort..
Ronnie Lidström skrev: Ska hon ha rejält med ljus för en vettig peng så är det fortfarande lysrör som gäller!
Vi har börjat sätta
denna LED-strip
under överskåp. Den lyser nästan som lysrör. Jag tycker att den ger fullgott arbetsljus. Men har hon uttryckligen sagt att hon vill ha myck ljus så skulle jag sätta lysrör. (eller kanske dubbla LED-tejper just där hon vill ha arbetsbelysning?)
Det finns ju lite armaturer med T5-rör som är nätta och fina.
Den lyser lite kallare än 830 lysrör dock.. (3500kelvin).
Jag ska snart lägga upp lite bilder på installationer med sådan här tejp som vi gjort..
LED-tejp låter intressant. De är inte så fasligt dyra eller? Två stycken? Hmm..
Jag satte två sådana här under skåp i ett kök för inte så länge sedan. Tyckte det gav riktigt bra ljus - nästan så att jag ville ha dimbart men det ville inte kunden kosta på. Tror de var ganska dyra men har kanske gått ner i pris?
Man bör även ha en list framför eftersom dioderna syns från sidan
Tycker inte att det är så speciellt stor skillnad på dimbara don och icke-dimbara. Problemet med LED-tejpen är att det fort blir för hög effekt för en Jolly. Och då måste man ha sämre drivdon. Tex
denna
från Hide-a-lite klarar 90W fast är ej dimbar.
Denna
klarar 50W och är dimbar med återfjädrande knappar (obs, Ej fas via tryckknapp som Jolly, utan det är två lågspänningstrådar man måste ha ut till knappen. Vilket ger jobbigare installation)