Fönstersmyg lampor

10 okt 2011 20:46 #1 av Gunnar Stenquist
Hej
Ska sätta in diod lampor i fönstersmyg hos kund vilka ska jag använda och hur stor håltagning
Mvh Gunnar S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2011 03:06 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Fönstersmyg lampor
Flyttade tråden till mer lämplig forumdel

/Mod

Projektledare el, styr och automation

11 okt 2011 03:57 #3 av Ronnie Lidström
Vi brukar använda denna för mindre fönster ("vanliga" fönster)

Hide-a-lite LED-Spot Dot, Varmvit 45°

Om det är höga fönster så är det bättre att köra med smalare spridningsvinkel. tex denna:

Maxel Pluto

Sen om man ska ha en eller två (eller ännu mer) per fönster beror på hur breda fönstren är

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

11 okt 2011 08:05 #4 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet Fönstersmyg lampor
Ett alternativ som jag gillar är att istället sätta en ledlist, för att få en jämnare ljusspridning. Detta funkar allra bäst om man kan påverka monteringen av smygarna. Jag har gjort så att jag lämnat en springa motsvarande listens bredd och monterat däri, då blir det i det närmaste effekten av indirekt ljus.

För övrigt såg jag på mässan förra veckan en ledspot som var gjord för att stoppa i 16mm luboflex (vet ej om det funkar med vp också, de demade med lubo). då kan man bara släppa ur röret i smygen så är det klart... Minns tyvärr inte vilken tillverkare det var. Hur bra ljuset var på dessa kanske kan diskuteras (och jag undersökte inte så noggrant)

/U

11 okt 2011 08:52 #5 av Ronnie Lidström

Johan Ullberg skrev: Ett alternativ som jag gillar är att istället sätta en ledlist, för att få en jämnare ljusspridning. Detta funkar allra bäst om man kan påverka monteringen av smygarna. Jag har gjort så att jag lämnat en springa motsvarande listens bredd och monterat däri, då blir det i det närmaste effekten av indirekt ljus.

Ta gärna kort och lägg upp i kategorin "Showroom" !

Johan Ullberg skrev: För övrigt såg jag på mässan förra veckan en ledspot som var gjord för att stoppa i 16mm luboflex (vet ej om det funkar med vp också, de demade med lubo). då kan man bara släppa ur röret i smygen så är det klart... Minns tyvärr inte vilken tillverkare det var. Hur bra ljuset var på dessa kanske kan diskuteras (och jag undersökte inte så noggrant)
/U

Jag har också sett dessa som ska passa direkt i 16mm flexslang. Hade för mig att det var Designlight. Men hittar inte den på deras hemsida.

Fil bilaga:

11 okt 2011 08:55 - 18 okt 2011 18:33 #6 av Ronnie Lidström

Johan Ullberg skrev: Ett alternativ som jag gillar är att istället sätta en ledlist, för att få en jämnare ljusspridning. Detta funkar allra bäst om man kan påverka monteringen av smygarna. Jag har gjort så att jag lämnat en springa motsvarande listens bredd och monterat däri, då blir det i det närmaste effekten av indirekt ljus.

Ta gärna kort och lägg upp i kategorin "Showroom" !

Johan Ullberg skrev: För övrigt såg jag på mässan förra veckan en ledspot som var gjord för att stoppa i 16mm luboflex (vet ej om det funkar med vp också, de demade med lubo). då kan man bara släppa ur röret i smygen så är det klart... Minns tyvärr inte vilken tillverkare det var. Hur bra ljuset var på dessa kanske kan diskuteras (och jag undersökte inte så noggrant)
/U

Jag har också sett dessa som ska passa direkt i 16mm flexslang. Hade för mig att det var Designlight. Men hittar inte den på deras hemsida.

Edit: Jag hittade! Det var Designlight! Den heter P-106A

Personligen tycker jag dock att en spridningsvinkel på 120° är för mycket i ett normalhögt fönster. Men det kanske är en smaksak!

Fil bilaga:

18 okt 2011 16:53 #7 av Daniel Gustafsson Furn
Ni som satt Maxels pluto, hur lång är anslutningskabeln på armaturen?

/Daniel

18 okt 2011 17:59 #8 av Ronnie Lidström
50cm kanske? Vi använder aldrig dessa utan klipper av den vid armaturen.

Fil bilaga:

18 okt 2011 18:04 #9 av Daniel Gustafsson Furn
Aha ok! Tack!

18 okt 2011 18:35 #10 av Johan Andersson
Svar från Johan Andersson i ämnet Fönstersmyg lampor

Ronnie Lidström skrev: 50cm kanske? Vi använder aldrig dessa utan klipper av den vid armaturen.

Står det inte i installationsanvisningarna att garantin inte gäller om man klipper bort deras snabbkoppling? :rulla:

18 okt 2011 18:51 - 18 okt 2011 18:53 #11 av Ronnie Lidström
Jag skrev så här till Maxel 2009-12-01:

Ronnie Lidström skrev: För att kunna göra en proffesionell installation med VP rör i en
slinga så måste man klippa bort kontakten som sitter fast och skarva
ledarna med skarvhylsor eller löda. Känns lite sisådär att göra detta då
det står klart och tydligt att ingen garanti gäller om man klipper
kabeln. Ni borde erbjuda garanti ändå ifall installationen utförs av en
fackman.
Det har nämligen hänt att kunder har hittat den där lappen och sett att
vi klippt kablarna.. Vi säger ju givetvis att garantin gäller ändå.

Gäller er garanti på armaturerna till oss ändå?

Och så här svarade Maxel:

Mattias Laser skrev: Rörande garantin på produkterna som har modifierats kan vi inte svara för.
Vi rekommenderar att man använder skarvsladden/& skarvsladdarna och klipper av denna del.
Inom en snar framtid kommer det även en skarvsladd som är mer anpassad för att kunna löpa i VP rör.

Vet man hur man kopplar LED armaturer, så har man inget problem.
Dock är det många som inte gör på rätt sätt eftersom monteringsanvisningar inte läses.
Med anledning av detta är vi tvungna att formulera oss som vi gjort i bifogad monteringsanvisning.

Vänliga hälsningar

Mattias

(notis: fetmarkeringen har jag gjort själv :side: )

Efter även samtal med flera på Maxel så tolkar jag detta som att "om en fackman installerar armaturen rätt och den slutar att funka inom garantitiden så gäller garantin fastän man klippt av sladden".

Vi har satt hundratals Pluto och än är det INGEN som slutat funka.

Fil bilaga:

18 okt 2011 18:54 - 18 okt 2011 18:54 #12 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Fönstersmyg lampor
Så då klipper man löder på LED-kabel och krympslang och drar till en konverter någonstans? Vart? Sedan styrning från brytare till det där?

Jag har fått upplevelsen av att allt sånt där man gör med små LED:ar blir svårt att byta den dagen de går sönder, för den dagen kommer ju. Går det att byta eller? Just den där man stoppar in i slangänden är ju smart på så sätt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

18 okt 2011 18:56 #13 av Ronnie Lidström
Ja det går bra att byta! Convertern måste man ju alltid sätta någonstans där man kommer åt den (denna kommer med största sannolikhet vara den som går sönder först).

Fil bilaga:

18 okt 2011 19:03 #14 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Fönstersmyg lampor
Okej, vad bra! Jag har fortfarande inte gjort någon riktig LED-installation med LED-spottar och dyl. så man är ju fortfarande osäker på hur saker och ting görs, men i t.ex. en nybyggd villa, sätter man alla konvertrar för allt (spottar i tak, power-LED i fönstersmygar osv osv) på ett och samma ställe eller är det utspritt?

Vid rust av t.ex. två sovrum där man vill ha LED i fönstersmygar som i detta fallet, sätter man den i någon garderob eller bakom någon inspektionslucka/kopplingsdosa eller bakom fönster LU?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.048 sekunder