Tips på bra armatur med sensor.

14 sep 2011 17:04 #1 av Mats Persson
Vet ni någon armatur 2x28watt där man kan ha flera masters som styr varandra?
Om du tex har 3 armaturer i rummet så oavsett vilken som känner av dig så ska den tända de andra.

Om det inte fungerar vilken sensor armatur brukar ni annvända er av ? Till förråd och källargångar.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2011 17:17 - 14 sep 2011 17:21 #2 av Patrik Hedlund
Thorn Prisma.
www.thornlighting.com/iViews/xformat/xfo...=EN&xformat_reload=1

Att ha flera masters som styr varandra låter krångligt, men kanske att det går. Annars skulle väl vanliga armaturer och rörelsevakt funka, det måste ju om inte annars vara billigare.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

14 sep 2011 17:28 #3 av Mats Persson
Jo det fungerar ju så klart :)
Men det är inte riktigt så jag vill ha det .... :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

14 sep 2011 18:10 #4 av Marcus Lundström
Steinel´s runda tycker jag är bra i källargångar och vindar, när man bytar ut gamla porslinare, eftersom de är dubbelisolerade och inte kräver jord.

Annars för lysrör är Elektroskandias TEFEM Sensor armatur bra, har och så provat DEFA Ferro som är något billigare.
www.defalighting.no/file/899987cfbe6/DEF...brosjyre%2004.11.pdf

14 sep 2011 18:38 #5 av Ronnie Lidström
Det går alltid (?) koppla så att flera masters styr varandra (bara koppla ihop tändtrådarna efter rörelsevakterna med varandra).

Jag har bara testat Exaktors armaturer samt en från Elektroskandia (minns inte vad den hette)

Har även provat med 10% grundljus som dimmras upp vid detekterad rörelse.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

14 sep 2011 22:20 #6 av Mats Persson
Ja det borde ju fungera.. Säljare sa att det inte skulle gå.
Det borde ju gå med alla som har sensorer? Elektroskandia har en som heter Tefem sensor bas, e-nummer: 72 128 91. Den är inte tänkt att styra någon annan alls, men borde ju gå endå om man kopplar som du sa? Så länge som reläet klarar den ökade belastningen??

Elinstallatör ABL

Sidan laddades på: 0.040 sekunder