Har sett att många kör med vanlig FK mellan spottar med ett drivdon per spott men är det verkligen ok?
Det är ju helt klart smidigt och sparar en hel del tid att slippa köra med nån form av två-ledarkabel men dragavlastningen blir ju inte helt ok med FK, fast det kanske inte är nått krav med fullgod dragavlastning på fast monterade spottar?
Själv har jag hittils kört med drivdon som gömts i nån garderob eller liknande och då gått med RK eller RKUB mellan spottarna...
Som jag har förstått är det inte ok med FK i slang mellan spottarna eftersom pottan inte räknas som kopplingsutrymme. Jag drar iof FK ändå eftersom jag inte vet något annat alternativ... Visst, TP90 KAN vara ok att dra i slang men den känns onödigt dyr.
På ROTjobb brukar jag inte ens köra med pottor så länge armaturen är kapslad och godkänd att montera mot brännbart och många är ju det idag. Luftningen blir ju faktiskt bättre utan potta än med. I regel får snickaren regla ner för det nya taket med en 45a och sen klamrar jag slang mellan spotarna. I de fall jag kör 230V spotar med eget drivdon för varje spot drar jag TP90 i slangen, annars RQUB 2x0,75. Fler och fler spotar börjar ju få anslutningarna med alternativ att gå in med slang i dragavlastningen. I dom fallen ser jag inget hinder med att köra fk på 230V sidan.
Jag har just installerat apparatdosor med slang emellan. Som kabel använder jag svart-röd lågspänningskabel 2x0.75 från biltema. Det duger för mina spottar. Det kanske gå att spara några öre men lösningen är framtidssäker om man vill dra 230 V nångång.