Har i ett par byggen använt följande spott med bra resultat.
Men nu lite senare så tycker jag att den är lite lite för svag för att ge ett bra arbetsljus för att tex ersätta ett lysrör vid diskbänken. Tänkte nämligen ha en 7-8st i köket i överskåepn som belysning på diskbänken.
Dock inga jag gillar. Dålig anslutning. Smutssamlande kant. Dålig fastsättning (skulle bara smidigare med en hel lång list som den snäpptes fast i istället för 2-3 små hakar.) Tycker inte om ljuset riktigt. Dock bra ljus. Byggaren fick sätta dit täcklist för att beställaren inte tyckte de var fina att titta på och att de störde från evt matplats.
De blir spottar. Det finns ingen täcklist och planerna blir inte där heller.
Som köket ser ut så blir de följande
80cm köksskåp 120cm långt gap då ett fönster sitter imellan. 80cm kökskåp. spisfläkt och ett 80 skåp till. skåpsmåtten är inte helt spikade ännu men att hitta lämpliga längder på evt lister känns svårt och att klippa till någon led list som är böjbar och klippbar känns fel. Dessutom så blir de svårt att städa? Så därför var tanken att ha två st spottar i varje skåp som sitter relativt långt ifrån varandra så de täcker den ytan där det inte sitter något överskåp. Det blir bara en täckskiva på undersidan av skåpen så allting blir synligt om man tittar därvid.
Du har det vanliga avståndet på 50 cm mellan skåp och bänk där?
Du måste ha spottar med bred strålningsvinkel. (Blir lite motsägelsefullt, ska kanske inte heta spotts längre då utan floods (flood-light) )
Jag har jobbet lite med Malmberg, och deras MD-49 är på sina sätt ypperlig. 3x1,2W, 110° spridningsvinkel och rejält lågbyggt, går att fälla in i 14mm material. Och annars använder man den låga förhöjningsringen.
Men den börjar vara en liten gammal konstruktion, så den är intressant endast pga av sin stora spridningsvinkel och låga inbyggnadshöjd.
Sen hittar jag den inte på malmbergs hemsida, nu plötsligt, så jag undrar om den inte har utgått.
Men om MD-49 utgår så måste förslaget ramla ner på MD-315 som har nästan lika bra spridningsvinkel och nästan lika grunt inbyggnadsdjup, men båda egenskaperna är lite sämre.
Den är modernare och jag tycker den ser bättre ut, men ljuset är inte speciellt bättre än MD-49. Det är alltså inte dåligt i någon av dom, men inte heller högsta klass.
Det finns en monteringsring också för utanpåliggande montage. Och i silver eller vitt att välja mellan.
www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974130
www.ledclub.se/webshop/index.php?route=p...th=53&product_id=412
En spot som jag verkligen gillar är MD-99
Här är det riktigt bra ljus (bra RA-värde) och bra tryck i ljuset osv. Denna rekommenderar jag alltid helhjärtat där den funkar.
Men för smal strålningsvinkel och för stort inbyggnadsdjup för att normalt passa under väggskåp i kök.
Tror den du kollat på blir bra. Men är du orolig för att det blir för lite ljus finns det ju några kraftigare alternativ dock så går byggnadsdjupet upp så blir svårt att få in i en 14mm skiva. Dessa är snyggare än varianten med 3 "prickar" i min mening.
Alexander N skrev: Tror den du kollat på blir bra. Men är du orolig för att det blir för lite ljus finns det ju några kraftigare alternativ dock så går byggnadsdjupet upp så blir svårt att få in i en 14mm skiva. Dessa är snyggare än varianten med 3 "prickar" i min mening.
Jag var och slog ett öga på vad IKEA hade för något men jag blev inte alls imponerad iaf.
Tanken är att ha vanliga skåp på ovansidan och sen sätta en högglanstäckskiva undertill så inbyggnads mått har jag över 14mm även om jag gärna håller mig till det så slipper man fräsa i skåpsstommen.
Av de förslag ni kommit med så verkar 1202 Multi och P-136MW av intresse.
Att Malmbergs har samma led som tex hidelight visste jag sen innan. Även "jolly" drivdonen finns under flera namn. har nog sett de under 4st andra namn iaf. Men inte jag lagt på minnet men skulle vara skoj att se om de skiljer i pris på tex selga att köpa samma drivdon fast från ett annat märke.
Gillar dock inte designen på den med 3 separata leds i sig. Har klämmt på en sådan eller liknande som låg i hyllan på lagret. Dock inte sett hur de lyser men bara själva designen och sen att man får "mer smuts samlande kanter" känns även fel.
Nu var de några år sedan men skulle ha ett stödlager till en 740? eller vad de var för bil. kostade flera hundra för mycket så fick tipset att BMW hade exakt samma på en av sina modeller. knallade in och köpte "samma" vara men med ungefär halva priset. De där med listpriser och sånt är lite luddigt ibland
Jag får ta och tacka för alla förslagen som det har kommit in!