Earth hour

19 mar 2016 12:01 #21 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Earth hour
Jag funderar på att fira Earth-hourmörkret längs gatan med att starta upp, och sedan hänga ut på förstubron, min Optimus 1551 fotogenlampa - det borde irritera en och annan miljömupp och grönpissare. Och lysa upp en bra bit av grannskapet... :evil:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jul 2018 16:03 #22 av Eric Lander
Svar från Eric Lander i ämnet Earth hour
Det är väl tydligt

21 jul 2018 16:05 #23 av Eric Lander
Earth Hour är inte så mycket en energieffektiviserings årgärd utan en manifestation för att få väldens ledare att öppna ögonen för miljöproblemet. Allt vi gör för miljön inom rimliga gränser tycker jag är bra.

22 jul 2018 08:15 #24 av Eric Lander
Kvicksilver förbjöds 2015.

23 jul 2018 06:35 #25 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Earth hour

Eric Lander skrev: Kvicksilver förbjöds 2015.

I vilket land och i vilket sammanhang skulle ett kvicksilverförbud ha införts just 2015?
Så vitt jag vet så infördes det "stora" kvicksilverförbudet i Sverige 2009 , men redan tidigare slutade kvicksilver att användas i el- och elektroniksammanhang bl a som följd av EU:s RoHS-direktiv som trädde i kraft 2006. Än idag är det inom vissa gränser tillåtet att tillverka och sälja lysrör, lågenergilampor mm som innehåller kvicksilver.
Oavsett förbud så kommer man inte ifrån kvicksilverutsläpp som orsakas av redan befintligt kvicksilver, utvinning av naturresurser där kvicksilver ingår naturligt som förorening mm.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

29 jul 2018 11:37 #26 av Eric Lander
Earth hour verkar inte haft någon effekt på denna sommaren i varje fall

29 jul 2018 15:36 #27 av elmont
Svar från elmont i ämnet Earth hour
Men en del folk kan ju andas ut nu när dom har gjort sin årliga insats :sick:

11 aug 2018 08:52 #28 av Eric Lander

Torbjörn Forsman skrev:

Eric Lander skrev: Kvicksilver förbjöds 2015.

I vilket land och i vilket sammanhang skulle ett kvicksilverförbud ha införts just 2015?
Så vitt jag vet så infördes det "stora" kvicksilverförbudet i Sverige 2009 , men redan tidigare slutade kvicksilver att användas i el- och elektroniksammanhang bl a som följd av EU:s RoHS-direktiv som trädde i kraft 2006. Än idag är det inom vissa gränser tillåtet att tillverka och sälja lysrör, lågenergilampor mm som innehåller kvicksilver.
Oavsett förbud så kommer man inte ifrån kvicksilverutsläpp som orsakas av redan befintligt kvicksilver, utvinning av naturresurser där kvicksilver ingår naturligt som förorening mm.

Jag läste det nu, det verkar stämma. Vi kör väl på direktiv idag från EU så blir det lag i EU blir det lag i de stater som är med i Unionen med lite landningstid.

2013 kom ett globalt kvicksilver förbud. Läs om det här!

Kemikalieinspektionen skriver "Kemikalieinspektionen har beslutat att förlänga vissa undantag från kvicksilverförbudet med ett år. Anledningen är att EU ser över lagstiftningen på kvicksilverområdet vilket kan komma att påverka de svenska reglerna. Nya EU-regler väntas börja gälla från och med den 1 januari 2018."
Det är lite luddigt måste läsa mer men intresset tryter något!

11 aug 2018 08:53 #29 av Eric Lander

elmont skrev: Men en del folk kan ju andas ut nu när dom har gjort sin årliga insats :sick:

Med stående ovationer :klapp:

Sidan laddades på: 0.062 sekunder