Belysning i villagarege, standard? Antal lux?

07 aug 2014 11:54 #1 av Ronnie Lidström
Finns det någon standard för antal lux i ett vanligt villagarage? Hittar inget i varken BBR eller i "Ljus & Rum".

Enda jag hittar i kravtabellen i "Ljus och Rum" är offentliga bilparkeringar inomhus. Kravet där är 75 lux vilket så klart ingen villaägare skulle vara nöjd med.

Vad är lämpligt att dra till på när man kalkylerar belysning i garage? 200 lux? 300 lux?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 12:18 #2 av Olle Andersson
Man måste ställa sig frågan vad man ska ha garaget till... 75 lux är till för att du ska kunna hitta en parkeringsplats, hitta till utgången och tillbaka till din bil. 75 lux är fullt tillräckligt för detta.

Ska man använda det till att mecka med bilen så är rådet för "Generell mekanisk verksamhet med fordon" 300 lux i medel och 750 lux på arbetsytan. Ra index på 80

Används det mest som förråd är rådet 100 lux, Ra index 60 (200 lux om det är "kontinuerligt bemannat")

07 aug 2014 15:53 - 07 aug 2014 15:54 #3 av Odd Hedberg

Olle Andersson skrev: Man måste ställa sig frågan vad man ska ha (villa)garaget till... ...Ska man använda det till att mecka med bilen så är rådet för "Generell mekanisk verksamhet med fordon" 300 lux i medel och 750 lux på arbetsytan. Ra index på 80

Ja, i det 83m2 garage jag håller på med nu så skulle jag inte acceptera mindre än så - och under tvåpelarlyften vill jag ha 'uppåtljus' som ger 5-600 lux! Det känns som en mörklagd grotta därinneunder utan MYCKET ljus! Att fälla in dessa i golvet är kanske överkurs (med avseende på risk för vätskenerträngning etc) men från pelarna och snett uppåt borde vara enkelt.

Så ska det mekas i villagaraget; Remember - to much is never enough! Gör belysningen stegbar eller dimmbar... Och Olle Anderssons ovanstående luxtal är nog rätt bra riktmärken att utgå ifrån då.

07 aug 2014 19:47 #4 av Ronnie Lidström
Ok.. Då blev det säkert ganska bra. Jag körde på 200 lux i medel och lite mer av den belysningen längst fram ovan arbetsbänken. Tror inte kunden ska meka. Då får vi väl lägga till lite extra ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.035 sekunder