Jag har en kund som köpt spjut man trycker ner i landen och så sitter det en spot som går att rikta.
Från den går sen en 12v kabel till en trafo och från trafon en gummikabel med stickpropp i änden.
Då till dilemmat. Hur löser ni inkoppling av denna då här inte finns något att fästa ett vägguttag på och kunden vill inte ha en stolpe med ett på mitt i landet.
Att kapa stickproppen och installera kabeln fast i en dosa som man gräver ner känns inte rätt då den inte har något kabelskydd på sig och enklet kan få mekanisk åverkan.
Min tanke var att sätta ett uttag i en tät plastlåda och sen ha trafo och allt där i, bara 12v kabeln som går ut och ligger uppe på landet. Detta grävs sen ner en bit i jorden så det inte syns.
Alltid lite klurigt vart man ska gömma trafon. Jag har vid tillfälle grävt ner ett ståendes 200mm avloppsrör som jag gömt trafon och dosa i. Sedan ett lock på detta. Kanske ett alternativ?
Det var en smart lösning. Då skulle man kunna ha dem som kopplings brunn med.
Men i mitt fall blev det 2 vägguttag, 1 på husgrunden och 1 på en stolpe vid det andra landet. Så nu kan han enkelt plugga i sina lampor och byta bäst han vill. Kändes säkrast och så slapp jag röra hans lampor.
Testade den nya mark kabeln, FXQ och den var smidig att skala samt enkel att dra i markrör. Dock är fk i dosan när man ska ha gele i inte det enklaste då kablarna inte stannar i det läget man böjt dem.