installation ledspotligths

19 okt 2012 16:21 #1 av Jonas Dahlberg
har tänkt sänka taket med en 50 mm regel och fälla in ledspotlights. Är det okay att vid lämpliga spotligtshål sätta ett uttag. Stoppa upp leddrivern med anslutningskabel till uttaget å sedan bara lägga kabeln för spotlightsen ovanpå gipsen å till nästa spotlights osv? Hur gör ni proffs?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 okt 2012 20:13 #2 av Ronnie Lidström
Hur har du tänkt komma åt att byta/koppla om eluttaget sen?

Inom LED-installationer är det förmodligen drivdonen som kommer gå sönder först. Sätt dessa där de är lätta att komma åt för service.

Inte så roligt att om 5 år behöva ta ner varenda spotlight för att försöka hitta drivdonet.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

20 okt 2012 12:50 #3 av Jonas Dahlberg
tänkte sätta allt bakom en sk hila lucka, borde väl funka?

20 okt 2012 19:46 #4 av Ronnie Lidström
Jo det funkar. Personligen tycker jag inte att det är så snyggt med en lucka i taket... Men ibland finns ju inget bättre ställe att placera drivdonen på.

Bästa är ju om det finns en garderob/klädkammare eller liknande angränsande där man kan placera dem.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

20 okt 2012 22:16 #5 av Jonas Dahlberg
okay, om jag inte väljer hila-luckan och det inte finns något ställe att gömma leddriverna på är väl enda alternativet att typ jag drar vp rör och ekk- kabel i dessa å vid typ två spotlights hål går ner med kabel och gömmer leddrivern vid dessa å märker det så man vet vilka hål det är??

21 okt 2012 13:53 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet installation ledspotligths
Man bör ej gömma Drivdonen i spottlight burkar etc. Fast med Led är det väl bättre iofs. RHH eller annan lämplig kabel kan vara att föredra . Led kan även de bli värma efter ett par timmar vilket torkar ut vanlig isolering efter ett par år.

Men så länge man märker bra och man kan få ner donen och det finns mycket kabel så funkar det väl att göra så förvisso.

42

13 dec 2012 19:06 #7 av Mikael Dalåsen
Jag brukar göra ett extra hål i taket, med burk, gärna en stor burk, där lägger jag drivdonet, då blir det tydligt vart det finns.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder