takbelysning fungerar ej...

06 okt 2012 14:05 #1 av hannamastad
Så jag har en lampa i köket hemma som inte fungerar, har mätt både vid dimmern och ute vid lampan och det visar då endast 22 V. Vad beror detta på? Har tidigare haft en taklampa som då fungerat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2012 14:09 #2 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet takbelysning fungerar ej...
Har du kollat och har späning före dimmern så bör du kolla om det sitter säkring i dimmern. (antar att du har glödljuslampa)
Annars har det väl även hänt att en dimmer gått sönder.

06 okt 2012 14:47 #3 av hannamastad
Hmm vad står det på dimmern isf då (om den har en säkring alltså), japp vanligt glödljuslampa. Jo jag tänkte också på att den kan vara trasig men den fungerade utan problem när jag kopplade bort föregående taklampa, det har ju inte varit ngt inkopplat sen dess.

06 okt 2012 22:38 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet takbelysning fungerar ej...
Man brukar få lossa ramen mm och ibland sitter det en glassäkring där under en liten lucka etc.

Bor du i lite äldre lgh? inte så att du tex har två tändtrådar till taklampan och att det är lite galet kopplat? eller att dimmern är kopplad bakvänt? Vissa gillar det inte andra funkat det perfekt på.

Även lustiga laster i form av trafos mm kan störa ut en dimmer så de går sönder.

42

09 okt 2012 18:18 #5 av hannamastad
Ok, nej jag bor i villa. Tror inte att det ska vara två tändtrådar, den har ju fungerat tipptopp innan....Ehm vad är en trafo btw?:huh:

09 okt 2012 18:22 #6 av Marcus Lundström
Transformator även kallad transing.
Följande användare sa tack: hannamastad

Sidan laddades på: 0.038 sekunder