Hej.
Vi ska byta service till en fastighet och det lokala energibolaget har bestämt att det blir parallella alu 95mm2.
Känner mej lite osäker vad som gäller här.....Har läst så 436 21 31 några gånger men har svårt att tolka den.
Båda kablarna matas från samma kabelskåp som står precis utanför fastigheten, jag har begärt 200A som servissäkring inne i fastigheten, behöver jag ha dubbla brytare på dom inkommande eller kan jag lägga dom parallellt över en brytare som klarar märkströmmen 250A?
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Min jobbarkompis har redan byggt färdigt skåpet och monterat det, idag så var energibolagets beredare där och hade sagt till honom att dom kräver 2 brytare annars kommer dom inte släppa på spänning, han hävdar att detta strider mot standarden. Så jag har ett litet problem nu med tanke på att elrumet är litet och jag omöjligt kommer få plats med 1 brytare till.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Nu har jag läst igenom standarden och den säger att det bara får finnas en en koppar- eller aluminiumledare per uttag.
Detta gäller då specifikt för serviskablar, i andra sammanhang är det inga problem att använda parallella kablar till samma brytare.
Jag tror ni har förväxlat kabeldimensionering med fordringarna i serviscentralstandarden. Ur ett kabeldimensioneringsperspektiv är det nämligen inga alls problem, men det är inte av kabeldimensioneringsskäl det blir såhär heller.
Vad du slipper med två kablar som du dock fordras ha med tre, det är ytterligare en gemensam brytare, s.k. säkringslastfrånskiljare med oberoende handmanöver. Har du dock bara två brytare så krävs det istället att båda två ska vara säkringslastfrånskiljare med oberoende handmanöver.
Såna här frågor brukar sluta med att kund får placera ett kabelskåp med inkommande säkringslastfrånskiljare utanpå huset istället. Stod det inget i ditt installationsmedgivande om detta?