Regler vid parallell servicekabel

11 jan 2017 21:24 #1 av Richard
Hej.
Vi ska byta service till en fastighet och det lokala energibolaget har bestämt att det blir parallella alu 95mm2.
Känner mej lite osäker vad som gäller här.....Har läst så 436 21 31 några gånger men har svårt att tolka den.
Båda kablarna matas från samma kabelskåp som står precis utanför fastigheten, jag har begärt 200A som servissäkring inne i fastigheten, behöver jag ha dubbla brytare på dom inkommande eller kan jag lägga dom parallellt över en brytare som klarar märkströmmen 250A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2017 21:44 - 11 jan 2017 21:48 #2 av Mikael Malmgren
Ja, om brytaren klarar 2 x 95.
(Det korta svaret)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

11 jan 2017 22:14 #3 av Richard
Tack för svaret Mikael.
Ja brytaren klarar 2*95

Min jobbarkompis har redan byggt färdigt skåpet och monterat det, idag så var energibolagets beredare där och hade sagt till honom att dom kräver 2 brytare annars kommer dom inte släppa på spänning, han hävdar att detta strider mot standarden. Så jag har ett litet problem nu med tanke på att elrumet är litet och jag omöjligt kommer få plats med 1 brytare till.

11 jan 2017 22:57 #4 av Mikael Malmgren
Hur ser det ut i andra änden?

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

11 jan 2017 23:02 #5 av Richard
Matas från ett kabeldon skåp, där dom tydligen tänkt sätta separata säkringslister till respektive kabel.

12 jan 2017 02:22 #6 av Claes Börjesson
som jag ser det skall det gå bra:
se SS 436 40 00 utgåva 2 sid 112 och 113

Så länge dem matande kablarna är exakt likadana, annars måste separata skydd.
Bilagor:

12 jan 2017 07:46 #7 av Mikael Malmgren
Nu har jag läst igenom standarden och den säger att det bara får finnas en en koppar- eller aluminiumledare per uttag. :ohmy: :ohmy:

Detta gäller då specifikt för serviskablar, i andra sammanhang är det inga problem att använda parallella kablar till samma brytare.

www.elektroinvent.se

12 jan 2017 16:23 #8 av Michell Martic
Jag tror ni har förväxlat kabeldimensionering med fordringarna i serviscentralstandarden. Ur ett kabeldimensioneringsperspektiv är det nämligen inga alls problem, men det är inte av kabeldimensioneringsskäl det blir såhär heller.

Vad du slipper med två kablar som du dock fordras ha med tre, det är ytterligare en gemensam brytare, s.k. säkringslastfrånskiljare med oberoende handmanöver. Har du dock bara två brytare så krävs det istället att båda två ska vara säkringslastfrånskiljare med oberoende handmanöver.

Såna här frågor brukar sluta med att kund får placera ett kabelskåp med inkommande säkringslastfrånskiljare utanpå huset istället. Stod det inget i ditt installationsmedgivande om detta?

Sidan laddades på: 0.102 sekunder

Senaste foruminlägg