Hej
Är ute hos en del lantbrukskunder om dagarna och stöter på lite elverk då och då.
Ofta är deras anläggningar utförda med Pen-ledare.
Elverken brukar vara utrustade med ett effektmotstånd på 4,7kohm som är monterat mellan Nollpunkten och PE i elverket, detta för att inte elverkets JFB ska lösa vid inkoppling mot 4-ledarsystem.
Till frågan..
Känns det inte lite konstigt att ha ett motstånd mellan PE och Generatorns Nollpunkt, om motståndet går sönder så hänger ju PE I luften!?
Först och främst får man bedöma risken för att detta motstånd går sönder. Det ska ju normalt inte utsättas för någon ström som kan elda upp det, och man får också anta att det är skyddat mot mekanisk åverkan. En PEN-ledare får inte heller gå av.
Sedan är det ett problem endast när elverket matar elapparater direkt. Då kommer PE att saknas. När elverket är anslutet till anläggningen så blir ju N och PE sammankopplade i intaget.
Sedan är det ett problem endast när elverket matar elapparater direkt. Då kommer PE att saknas. När elverket är anslutet till anläggningen så blir ju N och PE sammankopplade i intaget
Detta är jag med på.. Men om motståndet pajjar så kan ju inte elverkets jordfelsbrytare lösa för enda vägen för strömmen blir ju hem via nollan.
Stöter också på ett och annat där något motstånd inte finns.
Och någon har kopplat bort jfb (och ännu värre när avsäkringen är i samma apparat som jfb typ 4-pol PSA.) Tar dom ut detta på åker är dom ju helt utan skydd.
Om jag skulle återinkoppla dessa skydd (vilket känns självklart) och monterar ett motstånd. Måste jag då stå för nån typ av CE märkning.
Å andra sidan det blir ju inte sämre än vad tidigare "elektriker" lyckats med.
Det finns en nyutgiven version av SEK handbok 447 Generatoraggregat där bl a dessa båda inkopplingsexempel finns med.
Motståndet som omtalas i tråden finns inte längre kvar.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se