Gissa elanläggningens årtal!

22 feb 2016 10:21 #441 av Magnus
1975

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:34 #442 av Claes Börjesson
1972
Mina förre detta svärföräldrar hade sådan el i sitt hus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:59 #443 av Electrum
Ja nu måste det ju bli lite fler bilder här: :)

Jag tänkte att jag skulle kunna lura någon att gissa så sent som efter 1994 genom att inte visa något ojordat uttag, men det gick ju inte så bra. :blush: ;)
Sådana här uttag sitter alltså i de flesta rummen.


Lamputtagen ser ut såhär, en bild med ett täcklock över uttag som inte används, och så en bild utan täcklocket.
Sen en bild på jordat lamputtag i köket. Det där stöter man ju inte på så ofta. :)






"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 21:07 #444 av Electrum
Bredvid spisen finns ett vred som justerar ventilationen (utsug genom spiskåpan).


Tvättmaskinen är ansluten såhär:


Huset är ju uppvärmt också, dessa är lika original som allt annat.


Och så tar jag höjdpunkten sist. (Vill ha !!! :))



Och räcker inte detta så har jag bara en bild till, ifrån fasadmätarskåpet. Men den råkade bli fotad med telefonen istället, som jag inte tankat ur bilderna ifrån.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:15 #445 av Torbjörn Forsman
Hade jag bara sett det jordade lamputtaget men ingenting annat hade jag nog flyttat fram min gissning till mitten av 80-talet. Tvättmaskinspanelen och de bruna propphuvarna känns mer som tidigt 70-tal, men den lilla timerlådan under gruppcentralen verkar 80-talsmässig.
I varje fall tycks det vara en ganska påkostad installation för ett radhus från den tiden!

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:26 #446 av Electrum
Ja nu är det nya bilder = nya gissningar.
Så det är bara att klämma till med något årtal när du klurat färdigt. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 19:01 #447 av Electrum
Det var dålig fart på gissandet.

Ingen har varit på rätt årtal än, även om gissningarna ligger ganska bra till. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 19:31 #448 av Marcus
-73

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 19:33 #449 av Richard
1969

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 10:45 #450 av Magnus
1971!

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 16:07 #451 av Electrum
Jag måste nog ge lite ledtråd, de sista gissningarna har liksom rört sig åt fel håll.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 17:15 #452 av Fredrik Wall
1981

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 17:48 #453 av Torbjörn Forsman
Då kanske jag vågar sträcka mig fram till 1984.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 18:33 #454 av Electrum

Fredrik Wall skrev: 1981

Det årtalet är rätt nära, men inte rätt, dessutom redan gissat på. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 20:31 #455 av Henrik Franzén
1983 såklart. Då byggdes mitt hus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2016 17:18 #456 av Electrum
Inget rätt svar hittills.
Ska jag se om det finns någon fler som vill kasta in något årtal innan jag avslöjar vem som kom närmast?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2016 18:12 #457 av Robin Strandberg

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2016 21:56 #458 av Electrum
Elanläggningen är ifrån 1979.
Radhuset började antagligen byggas 1978, men stod inflyttningsfärdigt mitt i 1979, och då elektrikerna och målarna är typ sist ut så måste apparater vara uppsatta 1979.

Radhuset här borde f.ö. K-märkas eller nåt.

Det är inte bara elsystemet som är orört, utan i princip allt är helt orört på de 37 år som gått.
Spis, köksskåp, toalettstolar, handfat, golv, innerdörrar, badrumsskåp osv är helt orört original.
Ja t.o.m alla tapeter är fortfarande original förutom ett rum som är målat på tapeten.

Kyl och frys, tvättmaskin (och VVB om jag inte minns fel) är bytta för att de helt enkelt gått sönder, och sen är en elradiator bortmonterad och ersatt med luft/luft-värmepump. Det är enda sakerna som är förändrade de här 37 åren.
:)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2016 22:01 #459 av Electrum
Henrik Grundberg, Torbjörn Forsman och Fredrik Wall får dela på första-platsen. Alla med 2 år ifrån.

Henrik som första som kom 2 år ifrån, får väl kanske vara lite mer vinnare och får första tjing på att ta upp stafettpinnen om han vill.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2016 23:05 - 29 feb 2016 22:55 #460 av Henrik Grundberg
Ok, där ser man..
Kul med hus som är orenoverade efter nästan 40 år, bara man slipper bo där själv.. :)
Eftersom jag gissat rätt en gång tidigare i den här trådens begynnelse och för tillfället inte har några lämpliga bilder att ladda upp så överlåter jag stafettpinnen till någon av dom andra två som också var två år ifrån.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.521 sekunder

Senaste foruminlägg