Totaltid - Tid och materialhantering, fakturering och tidsstämpling online

22 jan 2014 13:16 - 22 jan 2014 13:28 #21 av Magnus Johansson
Ny funktion.

I anteckning kan du nu trycka på Kamera och ta ett foto.
Detta foto hamnar i anteckingar där du kan anteckna direkt under bilden.
2 uttag, 1 strömbrytare eljo renova.

Anteckningen finns samtidigt när du sätter dig vid pcn för att räkna eller förbereda jobbet.

Vill du ha ett demokonto för att testa systemet under en period? Gå till www.totaltid.se

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2014 15:15 #22 av Magnus Johansson
Ofta får man jobb längre fram som man inte vill knyta till montör.
Dessa projekt ser endast chefer och arbetsledare.

Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Ulf Winhagen

29 jan 2014 14:40 - 29 jan 2014 14:50 #23 av Magnus Johansson
Ny funktion

Ibland vill kunder som få löpande tidrapporter på större projekt.
Du kan spara som pdf eller skicka tidrapport direkt till kund.

Bilagor:

01 feb 2014 11:22 #24 av Ronnie Lidström
Varför räknas lunchen in i summan? Har ni så bra kunder att ni får betalt för att äta lunch? :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 feb 2014 11:35 - 03 feb 2014 19:45 #25 av Magnus Johansson
Då har vi gjort funktionen helt klar.

När du är inne på ett projekt kan du välja att e-posta tid/material rapport alternativt skapa en pdf och spara.
Du kan sortera materialet i e-nummer följd, dölja valfria fält m.m

Resultatet

Bilagor:

06 feb 2014 08:58 #26 av Svenne Eriksson
Ser intressant ut.

Någon av er här som använder detta system? Är väldigt nytt va? Är det så pass färdigt att man törs satsa på ett byte eller bör man kanske vänta ett tag?

06 feb 2014 09:39 #27 av Ronnie Lidström
Jag har testat och håller på fortfarande. Det är inte helt klart. De håller på med fakturering och reskontra-del och så är det väl lite andra smågrejjer som behöver fixas.

Ser lovande ut! Kan säkert bli ett bra alternativ till det grymt överprissatta SoftOne!

Det som stoppar mig från att hoppa på just nu är den lite krångliga rutinen för tidsregistrering.

Snabbt exempel. Vi säger att elektrikern Kalle har två jobb idag. 0700-0900 är han på jobb ett och 0900-1600 på jobb två. Mellan 11-12 har han lunchrast.

Som det funkar nu (från mobilen)

1: På morgonen måste han välja "Checka in" när han börjar jobba. Detta är enbart för lönens skull
2: Sen upp med mobilen igen och "Checkar in" på Jobb 1
3: Checkar ut från jobb 1. Alt Checkar in på Jobb 2 så tror jag att man blir utcheckat från Jobb 1 automatiskt
4: Checkar ut 1600 samt fyller i en ruta hur lång lunch han haft.

(Vi antar att Kalle "fuskar" och checkar in på Jobb 1 direkt på morgonen. Dvs vi slår ihop 1+2)

Summa antal "klick" på mobilen: 13 st (Behöver plocka upp mobilen minst 2 gånger)

Hur jag tycker att det borde funka

1: När första jobbet är klar plockar han upp mobilen, klickar på "Registrera tid" fyller i antal timmar och klickar OK.
2: När andra jobbet är klar upprepas första momentet. Dessa två moment kan ju också göras samtidigt i slutet av dan.

Rapporterad tid kopieras automatiskt över till veckorapporteringen och utgör löneunderlag.

Summa antal "klick" på mobilen: 6 st (Behöver plocka upp mobilen 1-2 gånger)

Kan kanske tyckas som fånigt ilandsproblem att sitta och räkna klick. Men särskilt när det gäller en app på en mobil tycker jag man ska göra så enkel som möjlig. Blir ganska många klick ändå per år. Många elektriker är till åren komna och har stora klumpiga fingrar och kanske lite för liten mobil som han hatar.. Då måste det vara enkelt :)

Fil bilaga:

06 feb 2014 10:59 - 06 feb 2014 11:00 #28 av Magnus Johansson
Jag vågar påstå att mitt sätt är snabbare i Totaltid. Man behöver inte ens fylla i tiderna utan klickar på en STOR ikon för IN och UT. 8-)

Ronnie hänger upp sig stort på detta, men jag är säker på han kommer ändra sig.
Efter vi är klara med fakturering,påminnelse,journal,reskontra kommer vi bygga in
leverantörsfaktura hantering med OCR inläsning. Aldrig mer en pappersfaktura och alla
lev.fakturer åtkomliga via mobil,pc,platta.

Då blir det nästa brottsligt att inte välja köpa vårt system med tanke på tidsbesparingen. 8-)

06 feb 2014 11:08 - 06 feb 2014 11:08 #29 av Johan Andersson
Lät krångligt så som ronnie beskrev...

Däremot kan säkert vissa chefer vilja ha check in/ut systemet för att ha bättre koll på sina anställa. Så man vet vilken tid på dygnet man varit på ett projekt och inte bara antal timmar.

Men att checka in två gånger i två olika funktioner kan väl inte behövas?

06 feb 2014 11:14 #30 av Ronnie Lidström
Ja visst.. Kan ha sina fördelar med check in/ut. Kanske bara jag som är gammal grinig bakåtsträvare? Vad tycker ni andra?

Men även om man har kvar systemet med checka in/ut så torde väl alla vara överens om att man kan skippa den där in/ut-checkningen för lönens skull? Då den tiden enkelt kan fås från den andra incheckningen.

Man borde kunna "checka in/ut" på frånvaro på samma sätt som projekt, alt lägga till i efterhand i veckorapporten där man ser att tid saknas.

Fil bilaga:

06 feb 2014 11:19 - 06 feb 2014 11:23 #31 av Magnus Johansson
Du har 2 knapp tryck per dag för att registrera din arbetstid. In och UT.
Där kan du samtidigt ställa in vab, semesterm sjukdom, ledighet. Direkt i mobilen.

Sedan har du IN och UT på varje projekt du jobbar på.

Trycker du IN på projekt 2 så stämplas du ut på det första.

Ronnie hänger upp sig på något som tar 0,9 sekunder. 8-)

Bilagor:

06 feb 2014 11:22 #32 av Ronnie Lidström
Jag hänger inte upp mig på hur lång tid det tar. Det må vara hur enkel som helst.. Det jag hänger upp mig på är att man som möntör tvingas att göra en sak i onödan. Registrera en tid som datorsystemet redan vet.

Jag klarar inte av att göra saker ineffektivt eller göra saker i onödan.. Jag får utslag då :S

Fil bilaga:

06 feb 2014 11:26 - 06 feb 2014 11:27 #33 av Magnus Johansson
Efter du har klickat som på bilden ovan behöver du inte fylla i mer tider. Då finns allt registrerat.
Genom att låta montörerna stämpla in och ut direkt så kan du fakturera fortare än om
de i efterhand skall sitta och fylla i sina projekt.

Allt detta är avvägningar för att som företagare får ut fakturorna snabbare.
Det är ingen slump att jag valde denna "designen". 8-)

06 feb 2014 11:27 #34 av Johan Andersson
Håller med Ronnie lite där.

Låter inte helt genomtänkt och optimerat. Men det kan säkert bli bra i framtiden detta system! Är väl knappast en färdig produkt som inte går att ändra på :tokig:

Hur som helst så ser det bättre ut än systemet vi använder på vårt företag!

Ska be chefen kolla in detta sen när det är lite mer "klart".
Följande användare sa tack: Svenne Eriksson

06 feb 2014 11:30 - 06 feb 2014 11:32 #35 av Magnus Johansson
10 företag använder det med cirka 30 montörer för deras dagliga verksamhet.
Ingen tycker projektstämpling är ett problem, utan snarare är glada över att slippa följesedlar m.m

Bara att begära ett demokonto och köra någon månad.

www.totaltid.se/p/register/demo
Följande användare sa tack: Johan Andersson

06 feb 2014 11:36 - 06 feb 2014 11:37 #36 av Ronnie Lidström

Magnus Johansson skrev: Efter du har klickat som på bilden ovan behöver du inte fylla i mer tider. Då finns allt registrerat.
Genom att låta montörerna stämpla in och ut direkt så kan du fakturera fortare än om
de i efterhand skall sitta och fylla i sina projekt.

Allt detta är avvägningar för att som företagare får ut fakturorna snabbare.
Det är ingen slump att jag valde denna "designen". 8-)

Tror du missuppfattat mig lite. Jag har inget emot att snabbt få fakturor klar för fakturering. Det är bara den extra incheckningen för lönen som jag är emot. (eftersom den borde gå att få automatisk)

Magnus Johansson skrev: 10 företag använder det med cirka 30 montörer för deras dagliga verksamhet.
Ingen tycker projektstämpling är ett problem, utan snarare är glada över att slippa följesedlar m.m

Det finns hundratals företag som är nöjda med betydligt sämre tidsrapporteringssystem än ditt. (Penna och papper tex). Bara för att man är nöjd och inte har något problem, så betyder inte det att rutinerna kan bli ännu bättre.

Fil bilaga:
Följande användare sa tack: Johan Andersson

06 feb 2014 12:28 #37 av Svenne Eriksson
Låter dumt med dubbla incheckningar... Borde väl gå att rationalisera bort den för lönegrundande tid?

Hur funkar andra system. SoftOne?

06 feb 2014 13:24 #38 av Magnus Johansson
Kan bara svara för mina egna montörer men jag vill veta

- när de stämplar in och ut, inte när de skriver att de har jobbat.

1. Ge det 3 dagar och vissa minns inte vad de gjorde den dagen det saknas instämpling.

2. Jag vill kunna stångas mot en kund som hävdar att inte personen var där en viss tid genom
att jag har underlag som visar på detta.

3. Om någon är pappaledig, semester, sjuk, vab m.m så skall det registreras direkt och inte i efterhand.

06 feb 2014 13:34 #39 av Svenne Eriksson
Nu har jag inte testat systemet utan bara läst om det här och på totaltid.se

Men på vilket sätt hindrar ett borttagande av den extra in- och utcheckningen något av dina 3 punkter?

Om killarna checkar in på projekt så ser du var de varit och vilka tider, har väl inget att göra med incheckningen för lön?

Om man är pappaledig, semester, sjuk osv ska man väl kunna "checka in" på detta likadant som på jobb?

Så fungerar vårt nuvarande system. Vi registrerar tid på antigen ett jobb, firman, kurs, eller någon frånvarokategori.

Fördelen med att ha både projektregistrering och frånvaroregistrering på samma ställe är att de allra flesta dagar har de anställda (förhoppningsvis) ingen frånvaro utan bara projekt, och då slipper de ju hela den andra registreringsbiten.. Hur många "klick" detta är får väl Ronnie svara på ;)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

06 feb 2014 13:39 #40 av Ronnie Lidström

Svenne Eriksson skrev: ...Hur många "klick" detta är får väl Ronnie svara på ;)

4 st / dag = 20 st / vecka = ca 940 st klick / år :stubben:

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.418 sekunder

Senaste foruminlägg