Hemska Fynd

17 apr 2012 20:03 #1 av Stefan Lundell
Jag håller på i ett hus där jag drabbas av den ena chocken efter den andra här är ett smakprov vad jag har mötts av. Här har verkligen bror duktig härjat. fluxio.se/components/com_kunena/template...emoticons/whoco5.gif

Färg på jordar???

PK-nyckel

Styrning köksfläkt

Talar för sig själv


Följande användare sa tack: Johan, Aron Wiking, Erik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2012 20:13 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Hemska Fynd
Jösses... Inte många rätt där!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2012 20:19 #3 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Hemska Fynd
Att folk ens orkar .. finns det ingen som helst ångest/magkänsla hos folk ?
Jag skulle få ont i magen av o ens tänka tanken att göra nått sånt där... Enda rättet där är att skiten kopplas bort.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2012 20:32 #4 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hemska Fynd
:smack:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 apr 2012 22:11 #5 av Stefan Lundell
Svar från Stefan Lundell i ämnet Hemska Fynd
Ja hela anläggningen är bortkopplad och ominstallatin pågår.
Det finns flera "fina" bilder:smack:
Det här satt på en altan och styrde ytterbelysningen




Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2012 15:20 #6 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hemska Fynd
Haha Vilket extrajobb! :cheer:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2012 18:00 #7 av Stefan Lundell
Svar från Stefan Lundell i ämnet Hemska Fynd
Här kommer lite mer bilder från samma ställe


Här var det dold installation


Det har varit en kortslutning här.


Nu kommer godingarnas goding. För den som inte ser vad det är så är det golvvärme under en terrass med hjälp av kamflänsrör. Kanske ska nämna att anslutningarna är oisolerade och det var 400V.






Kontaktorlåda som styrdes från en inomhustermostat via lampsladd.



Jag har hållit på 22 år i yrket och aldrig sett något liknande. Man skulle kunna tro att det var gjort bara för att testa hur jag skulle reagera, men så var inte fallet hela huset var i drift när jag kom dit första gången.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2012 19:13 #8 av Christoffer W
Svar från Christoffer W i ämnet Hemska Fynd
Har det gjorts en anmälan till nätägaren eller elsäkerhetsverket?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2012 20:40 #9 av Friedrich Lossien
Svar från Friedrich Lossien i ämnet Hemska Fynd
Får obehagliga flashbacks till ett jobb jag blev "drabbad av" för ett par år sen. Den installationen var ungefär i samma kaliber som den du visat här. Tog bilder i början, men lessnade snabbt då den ena grejen var sjukare än den andra.
Nåväl, nog snackat:


Ska man sno el till 9kW värmepatroner kan man göra så här..


Då går det också så här när man använder 1.5mm². Kopplingen låg intryckt bakom träpanel. Ren tur att det inte tog sig..


Gul/grön kan man givetvis ha till annat än jord.


Ja det är en armatur i en dusch, och nä, det fanns inte ens en jordfelsbrytare..


Jajamensan, 230V!


FK? Nope!
EK? Nope!
Najtråd? Jepp!
Låg snyggt och prydligt utanpåliggande som en tändtråd till en bänkljusarmatur.




Ah yes - The home of the wire-gremlin!



[attachment:10]DSC01365.JPG[/attachment]
Måste säga att jag är lite smått imponerad över att han fått ihop det med endast blå FK.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2012 21:14 #10 av Stefan Lundell
Svar från Stefan Lundell i ämnet Hemska Fynd
Det börjar ligga något i uttrycket "Brandorsaken kunde inte fastställas då fastigheten saknade el".

Det måste väl finnas fler än vi två som har hemska kort/minnen

Ett par kort till.

Här är det en micro kopplad till spisen

Nolla finns inte med men det är ju inga problem, blått gör sig fint som fas. Dragavlastning vad är det för något.



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 06:49 #11 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet Hemska Fynd

Stefan Lundell skrev: Det måste väl finnas fler än vi två som har hemska kort/minnen

Idéen har funnits tidigare och upphovsmannen kännde visst att det behövdes ett dedikerat forum för elektriker att utbyta erfarenheter...

http://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen.html

/J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 08:35 #12 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Hemska Fynd
Jag tycker det är "kul" att titta på bilderna, ta gärna fler, hehe.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 10:48 - 19 apr 2012 10:51 #13 av Kent Pedersen
Svar från Kent Pedersen i ämnet Hemska Fynd
Jag har tyvärr inga bilder på ett av mina värsta minnen eftersom det hände innan mobiler och digitalkameror fanns. Jag blev utkallad på en kontroll av elanläggning eftersom oljeleverantören hade tryckt in 6 m3 eldningsolja i en tank med utrymme för 3 m3. Hela källaren hade varit fylld med eldningsolja. I alla fall så hade husägaren anlagt en gillestuga i källaren och satt upp ett tiotal lampetter runt om på väggarna. Väggarna var klädda med ekpanel så jag tänkte att han lagt rör bakom panelen men han var mer uppfinningsrik. Han hade köpt brun SKX och spikat med bruna spik i mitten av SKX en så ledningen låg som ett sträck. Fästavstånd 15-20 cm och kontakt med strömförande tråd i mer än femtio% av spiken. Han var inte hemma så det var bara att klippa ner allt ihop och sen förbereda chefen att nog skulle få ett telefonsamtal av en något irreterad husägare.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 18:24 #14 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd
Senaste värsta jag vart med om var ett par centraler av äldre typ. skulle lossa ner en kåpa från en av centralerna.
Ena skruven var jäkligt svår att få bort. samtidigt börar det spotta och fräsa och ett 20 tal lysrörsarmaturer runtomkring börjar blinka och det blir svart. Nollan gick igenom höljet mellan centralerna :P

Annars är väl lampsladd med spretande kardeler mot höljet en klassiker. spec när det är draget bakom en spikad panel och inklädda dosor mm. Ska man säga att det blev en hel del nyttjades av fejnsågen och en hel del listning och bättre vald kabel istället?

Den altanen blev så snygg efterråt.. Allting upptäcktes vid renoveriing av kök sammtidigt som JFB sattes in.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 22:15 #15 av Friedrich Lossien
Svar från Friedrich Lossien i ämnet Hemska Fynd

Stefan Lundell skrev: Det måste väl finnas fler än vi två som har hemska kort/minnen


Tyvärr finns det nog det..

För ett par år sedan så stötte jag på flera jobb där det varit hemmapulare i farten. Fick till slut nog och ringde Elsäkerhetsverket för att rådfråga hur jag skulle hantera det, och om det gick att "sätta dit" någon för att ha hemmapulat. Kontentan av svaret jag fick var att det var mer eller mindre lönlöst att ens försöka. Det ska hålla i en juridisk prövning, och hur lätt är det att bevisa exakt vem som gjort installationen om personen i fråga inte erkänner?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2012 20:02 #16 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Hemska Fynd
Nä....varför ha utbildning, behörigheter osv när det helt klart funkar ändå tydligen.....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 apr 2012 09:15 #17 av Thomas Hausel
Svar från Thomas Hausel i ämnet Hemska Fynd
Hemmapulare brukar ofta utmärka sig genom att utseendet på installationer är långt bortom vad en yrkesman skulle lämna... Man kan få en vink många gånger att här är en generell översyn nödvändig!

Jag hamnade på en fasad renovering som drog med sig ett altanbygge och ett inglasat vinpimplar rum under den.
Jag hade två befintliga matningar en som tagit nått uttag utomhus, och en som tagit belysning och uttag i ett lite förråd.
När jag kopplat in allt och kollat av kontinutet och ska testa JFB händer inte, lyfter locket på centralen och ser att JFB ej är inkopplad...
När man sen börjar mer titta än peta och ser att det ligger tre RK6 under samma säkring, där en är med ändhylsa och två utan, så börjar de "ramla" ur...
Huset totalrenoverades 2009-2010 och till det yttre ser allt bra ut.
Kunden försökte få tag i elfirman som utfört jobbet och tillslut fick han det.
Fick till svar att, elektrikern visste att JFB var urkopplad och att det hade kommit nått badrum emellan och att det glömts bort...
Kommer man undan så lätt med sina uppenbara missar???
Behörig yrkesman?
Till saken hör att familjen har ett besiktningsdokument där de fått betala för 28 timmar till denne, och bygg och VVS är det enda som är uppföljt, där kommunen hade som krav att se underlaget för besiktningen på just VVS sidan... Varför inte hårdare kontroller på elsidan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 apr 2012 15:59 #18 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd


Såhär kan man också göra till allmänbeskådning

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 apr 2012 16:33 #19 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Hemska Fynd
Är inte det där bara en planerad "dragdosa"? Kanske oplanerad men ändå, eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2012 08:16 - 12 maj 2012 08:18 #20 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hemska Fynd
Fann detta igår på ett jättefin resturang helt synligt. Det borde ju vara kriminellt att använda skruvklammer mot en golvlist.

LETTI for president!



//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 1.476 sekunder

Senaste foruminlägg