Hemska Fynd

12 maj 2012 17:03 #21 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd
Men snabbt gick det!
Inget farligt ser väl inte så proffsigt ut kanske.

42
Följande användare sa tack: Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2012 20:09 #22 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hemska Fynd

Martin Lund skrev: Men snabbt gick det!
Inget farligt ser väl inte så proffsigt ut kanske.

Det är just det där som skiljer servicekillar från installationare. ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2012 14:33 #23 av patrik
Svar från patrik i ämnet Hemska Fynd
lsökte på ett ur på ett älderboende funkade när jag kom dit inget mer med det men det visade sig att det var egenkapad din skena+ingen kapsling där hade man klippt en kulo dosa(locket) satt över inkommande och skruven som använts träffade fasen 230V på skruvfaen :smack: .Köpte ut en kapsling och fixade det på rätt sätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2012 19:06 #24 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd
Gammal plåtkulo hängandes från tak till fd Lysrörsarmatur.
Gick till en ted dosa. vidare med kabel ut till en tejpskarv med en förlägningskabel dit skarvad fritt hängandes.

Gissar på att det är en kyltekniker som behövde ett uttag.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2012 09:48 #25 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd

När man tröttnar på skåpbelysningen så gör man såhär.


Jaha. när inte lampan/uttaget behövs mer så snurrar man bara ihop FK med 230V ut. Vare sig någon utan torix eller liknande.


Såhär nallar man en tändtråd


Armatur som vart i vägen för något rör som fick en ny plats löst hängandes emot stegen med FK och buntband.


Lite varmgång på en säkring.


Elsäkert?

Får ursäkta för de dåliga bilderna.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2012 10:23 #26 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Hemska Fynd
Jag skäms för hela montörskåren för den mycket dåliga monteringen av elmätare, så gör man bara inte, helt beröringsbart ju!

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2012 15:03 #27 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd
Ang Elmätarbyterna som gjordes så var det ju folk som inte ens var Elektriker.

Visst det är väl smidigt att byta en mätare när det sitter på ett "mätarblock".
Har ju varit många incidenter där ledare suttit lösa osv.
Denna är ju helt sönderklippt i botten dessutom.

Det man skulle gjort här är ju givetvis att ha slängt bort allting och satt dit ett par kapslingar. Men jag antar att de firmor som utförde mätarbytena bara fick betalt för skruv och mätaren alt mätarblocket.

Helt idiotiskt enligt mig att inte låta utbildat folk göra det redigt och rätta till andra brister i anläggningen när man ändå håller på.

Nu har ju många bolag så som Eon och "Stad" Energi som många heter egna montörer som byter mätarna eller så vilket är bra mycket vettigare.

Jag skäms nästan lite med när man kommer till ett ställe och bara ser fel och fel. Sen kanske någon annan efter tycker att man har gjort det "lustigt" och varför de inte gjorde si eller så men att göra det farligt är ju bara lathet. Sen så är många installationer gamla så nog togs det lite väl mycket dricka på den tiden med?

Fast en yrkeskår jag inte förstår hur de kan leva med sitt arbete är ju Ventilationare. Värre folk är fan svårt att hitta att ha att göra med.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2012 23:05 #28 av Fredrik Morin
Svar från Fredrik Morin i ämnet Hemska Fynd
Håller verkligen med om ventilationare. dom rev ner mina rör för att dom skulle sätta en trumma i närheten. Dom "råkade" skada ett rör som dom borrat i och jag kan inte backa kabeln. dom säger inget utan bara förstör helt utan anledning

ps dom förstår inte svenska specielt bra

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 06:05 #29 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Hemska Fynd
När jag jobbade på som elektriker då på ett företag som har alla grenar (el,vs,vent) när vi gjorde arbeten tillsammans så fungerade det bra och ventilationarna frågade eller så frågade jag dem hur de skulle gå.

Men när man varit på större byggen och annat företag haft Vent-entreprenaden, så har det hänt att de t.ex:
- flyttat aggregatet 0,4 m framåt efter vi kopplat in allt och bara skruvat lös stegen på väggen så kablarna räckte. Lite sådana grejer har det blivit då.

Men förstår inte varför man inte kan prata med de andra entreprenörerna och komma fram till en lösning tillsammans och ordna problemen istället för att man ska bli dålig stämning när man bara kör över och inte säger något.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 06:16 #30 av Stefan Lundell
Svar från Stefan Lundell i ämnet Hemska Fynd
Tänk vad skönt det är när man jobbar på ett mindre bygge och alla känner varandra (1 eller 2 mans firmor). I 99 fall av 100 så går vi till varandra snickare,rörmokare,ventilation,matt-kakelsättare och frågar varandra om man kan göra si eller så så att det inte krockar med någon annan. Det gäller ju att sätta kunden i första rummet.

Jag hade en snickare en gång som hela tiden tänkte på att jag skulle kunna komma fram med mina rör och han ringde i god tid och sa att nu var det dax där och där. Därför så var det naturligt att hjälpa honom när han behövde ett handtag.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 09:20 #31 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Hemska Fynd

Stefan Lundell skrev: Tänk vad skönt det är när man jobbar på ett mindre bygge och alla känner varandra (1 eller 2 mans firmor). I 99 fall av 100 så går vi till varandra snickare,rörmokare,ventilation,matt-kakelsättare och frågar varandra om man kan göra si eller så så att det inte krockar med någon annan. Det gäller ju att sätta kunden i första rummet.

Jag hade en snickare en gång som hela tiden tänkte på att jag skulle kunna komma fram med mina rör och han ringde i god tid och sa att nu var det dax där och där. Därför så var det naturligt att hjälpa honom när han behövde ett handtag.



Håller med dig, då är det enkelt att jobba:)

Var på ett stambyte, där vi hjälpte varandra. Om de inte hade tid att börja dammsuga och prima för att jag ska lägga golvvärmen så gick jag och började med det så kom det någon så fort de hade tid. Samt var vi ett bra gäng som jobbade bra ihop och försökte lösa problemen tillsammans. Det är de bästa byggena även om just stambyte inte är så jätte roligt i längden när man gjort över 100 st likadana lägenheter :S :)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 19:17 #32 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd
Stambyte är jättebra att börja jobba med folk. Gärna om man sen stöter på de igen senare :) Annars så får man in tänket väldigt fort. Man vill ju gärna vara ivägen så lite för varandra och tex märka upp var man ska ha sina rörutsläpp i en vägg som kanske inte blir igenslagen förens efter ett par dar när man inte är där.

Elektrikerns vän är ju helt klart snickaren. Sista personen man vill vara ovän med.
Ja visst hjälper man till när ett handtag behövs. kan ju vara så simpelt att man tar emot deras paket eller hjälper till att bära in något tungt och otympligt eller bara städa och hålla reda på varandra.


Det är aldrig fel med att lämna telefonnummer eller mått eller snacka som sagt med folket så¨att man inte är ivägen eller låser upp för andra. Annars så bränner man ju många broar och nästa gång man stöter på de så kommer de ju köra över en.

Som sagt man måste samarbeta med varandra. Ingen vinner något på att vara dum och dryg.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 19:27 #33 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Hemska Fynd
Små byggen = gilla! Det blir en kamratanda på ett helt annat sätt och man kan prata med varandra och tillsammans klura ut lösningar.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 19:54 #34 av Johan Sponton
Svar från Johan Sponton i ämnet Hemska Fynd
TK! Lägg upp bilden från måndagens utryckning!

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 20:08 #35 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Hemska Fynd
Johan!: Ligger redan uppe!

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2012 21:18 #36 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hemska Fynd



I en låda brevid en barnsäng... :dry:
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2012 18:59 #37 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd


Så här kan man också göra i ett storkök.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2012 15:59 #38 av Martin
Svar från Martin i ämnet Hemska Fynd


Snålt med slang över biledaren. Dåligt med Partex märkning på vissa kablar dessutom.






PSA med Svart jord.

Fanns inte ett skit uppmärkt vad den gick till utan bara ett gruppnummer. som inte existerar i några papper eller ute i anläggningen.

Hittade dessutom flera grupper som var felmärkta med central namn som låg under/efter Centralen där de faktiskt låg anslutna till.

Stort jobb att dokumentera upp en central om 100 säkringar. En central på ca 80 säkringar och en på ca 20 säkringar. Dessutom sanering och få bort klippta kablar med spänning på.


Sneddningen av kabeln till vänster i bild är gjord av en elektriker med över 30 år i yrket! Kablarna till höger i bild är kylkillar som inte är mycket bättre faktiskt. Han fick faktiskt göra om det där vilket slutade med en dosa och en rak förläggning av kabeln istället. Tycker dessutom verkligen inte man ska behöva påpeka att man kontrollerar och kontrollmäter sina uttag.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2012 16:26 #39 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Hemska Fynd

Martin skrev:


PSA med Svart jord.


Ser ut som en svart fas och en blå nolla på bilden? Jorden passerar väl inte genom en PSA?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2012 17:13 #40 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Hemska Fynd
Minns inte om jag redan visat denna bild men här kommer den i alla fall.
MK6 mellan gruppcentraler.

Nån som kan gissa i vilken typ av lokal den är tagen?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.188 sekunder

Senaste foruminlägg