16mm2 matning matad med 63a c säkring tråda med 6mm2 internt till 10a c psa

08 jan 2023 13:38 #1 av Sebastian Andersson
Hej vet att denna frågan har blivit ställd innan i forumet i te.x www.fluxio.se/forum/foreskrifter-och-sta...dning-elcentral.html och att folk säker kommer tycka att jag är dum eller jobbig att jag ställer denna fråga igen. Men det jag undrar över är att skulle det vara ett problem att man skulle använda 6mm2 internt i centralen till att tråda till en 10a psa. Problemet är att centralen är mattad med en 16mm2 kabel avsäkrad med 63a c dvärgbrytare dom som har byggt centralen från början har tråda internt med 16mm2 rk. Men problemet är att det inte finns någon ledig plats att att kunna ansluta en 16mm2 på neutral skenan i centralen. Därför tänkte jag att jag skulle tråda med 6mm2 till psa för att belastning kan ju ändå inte bli mer än 10a på dessa kablarna och vi pratar om så korta länder (max 30cm) att kortslutningsströmmen inte borde bli påverkad att det skulle bli ett problem för 63a säkringen att lösa ut i tid. Men sedan börjar jag läsa om korttidsströmtålighet med mera och detta fick mig att bli osäker. Ber om ursäkt om jag verkar dum är bara en vanlig montör som vill göra rätt Mvh Sebastian Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2023 19:30 #2 av Bo Siltberg
Och jag tycker allt finns förklarat i den länkade tråden.

- Om ledningen matar en PSA (eller annat överströmsskydd) så är det PSAn som står för överlastskyddet. Så långt allt ok.

- Sedan har vi kortslutning som är besvärligare. Som nämnts kan man bedöma risken för kortslutning, och minimera denna risk genom omsorgsfullt montage. Misslyckas man och orsakar en olycka så åker man dit...

Annars får man räkna på att den energi som C63-dvärgen släpper igenom håller sig under vad 6 mm²-ledningen klarar, I2t (dvärgen) < k2S2 (ledningen). Ingående faktorer är kortslutningsström, dvärgens genomsläppta energi vid denna ström som du får hämta från tillverkaren, typ av isolering (PVC/PEX). Enligt Hagers tabeller bör det vara god marginal för 6 mm² men jag är inte säker på om jag missar nåt.

För smältsäkringar finns en tabell i SS 434 14 06 som tillåter att 6 mm² kortslutningsskyddas av 63 A, men jag känner inte till någon motsvarande för dvärgar, troligen för att de är problematiska i detta avseende.

Så hur du kan göra i just din elcentral och för dina förutsättningar kan jag ju inte vara på.
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2023 20:34 - 08 jan 2023 21:39 #3 av Sebastian Andersson
Enligt denna tabellen som folk har länkat tidigare www.fluxio.se/media/kunena/attachments/1...364000-Tabell43A.JPG 103x103x6x6 381924 A2s om jag förstår rätt och enligt denna tabellen från hager så vid ik3 10kA som jag antar att det är lägre än eftersom det är ik på säkringarna det sitter i centralen så begränsar c63 den genomsläpta energin till 70000 A2s så det borde ju inte var ett problem ? Men nu sitter det ju merlin grand säkringar och hittar ingen tabel på dom och vad skulle man göra om det sitter typ malmbergs säkringar före. Finns det någon generell tabel man kan kolla på ?

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2023 21:00 #4 av Sebastian Andersson
Fast nu är det förvisso inte pvc isolering på rq kabel men har ingen tabel på det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2023 23:00 #5 av Bo Siltberg
Jag är med dig så långt. Tabell/tumregelmässigt borde finnas god marginal.
Men du skulle ändå behöva veta din kortslutningsström i centralen istället för att anta 10 kA.

Om man vänder lite på "energiformeln" så ger denna formel den tid det tar att värma upp ledaren till dess maximala kortslutningstemperatur.
Tiden för att lösa C63-dvärgen måste vara kortare.

t = (kS/I)2

Sätter du in 10 kA för PVC 6 mm² här får du 70 ms. Fixar dvärgen det? Det borde den göra...men står inte i några specar.

För smältsäkringar behöver man räkna på både den lägsta och den högsta kortslutningsströmmen, men i ditt fall ska det räcka med den högsta möjliga då dvärgar har en mer eller mindre konstant utlösningstid.
Följande användare sa tack: Pontus Paulsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2023 12:06 - 09 jan 2023 17:38 #6 av Mats Jonsson
I sak är det inga problem med att ledaren till personskyddsbrytaren har mindre area än 16 kvmm. Använt hellre ordet personskyddsbrytare än PSA.

Om man använder 6 kvmm före brytaren är jag helt övertygad om att man gör det med stöd av 433.2.2 punkt a i SS 436 40 00. Detta behöver man normalt inte räkna på i det enskilda fallet så länge brytaren har erforderlig brytförmåga. Hyfsat moderna dvärgbrytare med 63 A märkström släpper inte igenom mer termisk energi än vad en 6 kvmm ledare tål med de isoleringar som i praktiken används.

Om du använder 1,5 kvmm ledararea före brytaren gör du det sannolikt med stöd av 433.2.2 punkt b i SS 436 40 00. Då ska du vidta åtgärder för att förhindra kortslutning, t ex dubbel isolering (skyddsslang). Ledaren ska då heller inte förläggas mot brännbart material.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2023 19:33 - 09 jan 2023 20:13 #7 av Sebastian Andersson
Tack så mycket för svaren :). Självklart man inte ska anta kortslutningsström men tänkte bara att skulle den vara större än 10kA så har dom ju redan gjort fel när dom valde dvärgbrytare. För då skulle ju inte dvärgbrytaren som sitter där klara av den maximala ik3? Och kanske en fråga ni inte kan svar på men vad ska man göra om det sitter säkringar att ett lite mindre känt märke te.x malmbergs hittar inga tabeller på hur mycket dom begränsare den genomsläppta energin. Dom mer kända märkena som abb schneider hager med mera är det ju inga problem att hitta tabeller på. Men ibland kommer man ju till ställen där det sitter lite mer budget grejer. Men har en dvärgbrytare energibegränsningsklass 3 så måste det ju finnas något minimum hur mycket den ska begränsare den genomsläppta energin för att kunna få den energibegränsningsklassen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2023 20:34 #8 av Mats Jonsson
Om du är osäker på om dvärgbrytaren med märkström 63 A utgör kortslutningsskydd för ledaren kan du som alternativ nyttja reglerna i 433.2.2 b. Det vill säga utgå från att den inte utgör kortslutningsskydd för vald ledare. Beroende lite på hur centralen ser ut med t ex metallföremål och utsatta delar som kan medföra risk för kortslutning behöver ledaren kanske ett förstärkt skydd. Som jag skrev ovan så kan ett alternativ vara att förlägga ledaren i en skyddsslang. Punkt b ovan förutsätter att man vidtagit "särskilda åtgärder för att förhindra kortslutning". Men tänk på att det finns inget som heter "kortslutningssäker" förläggning. Om jag väljer att köra in i centralen med en bulldozer kommer det sannolikt att bli en kortslutning närmast oberoende av vilka åtgärder jag vidtagit.

Så punkt b kan innebära en mängd olika åtgärder som förläggning eller utförande. Reglerna förutsätter att ett (1) fel inte får innebära fara. Två fel är inget som reglerna tar hänsyn till. Så två RQ intill varandra har "dubbel isolering" mellan de elektriska ledarna. Så redan här har vi åtgärd för att förhindra kortslutning. Om ledarna då förläggs i skyddsslang har vi även en särskild åtgärd för att förhindra kortslutning mot jordade föremål inom centralen.

Jag hittar även dubbelisolerad blå 1,5 kvmm när jag söker på nätet. Det torde vara ett enkelt och billigt alternativ. Men även förläggning i en plastkanal, plaströr eller slang kan alltså utgöra en åtgärd.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 19:28 #9 av Electrum

16mm2 matning matad med 63a c säkring tråda med 6mm2 internt till 10a c psa

Exakt det där hände mig för flera år sedan.
Jag fick uppdraget (bara beskrivet) att åka och sätta in PSA till uttagen till ett datastativ på ett företag. De hade råkat ut för ett rätt besvärligt stopp i datadriften då JFB löste ut för något helt annat i huset.
De var otroligt beroende av att ha servarna igång hela tiden, så jag ställde upp på att åka dit på helgen och fixa.

Jag köpte ut material i förväg, en C10A PSA och några meter RK6. Åkte dit en lördag (eller var det söndag? skitsamma).
Väl där insåg jag att det var en lite väl krallig elcentral, matad med RK25 över en 63A smältsäkring.

Shit, blev orolig, men tänkte att jag gör väl jobbet med det jag har med mig, och kollar efteråt, och i värsta fall får jag åka dit en helg till och byta RK6 mot RK16 eller RK25.

Men så tog jag sen reda på vad som gäller.
Och en sådan här kort kabel inne i sådan har utrustning kan man dimensionera för känd belastning (som var max 10A då det var en sådan PSA i slutet på kabeln)
Men sen ska den även klara ev kortslutningsström.
Och nu hade jag inte alla uppgifter framför mig, t.ex. förimpedans och därför inte kunde avgöra maximal kortslutningsström.
Men då det fanns gott om marginaler så kunde jag fiska fram en maximal uppvärmning av denna kabel med I2t och en formel från ss4364000 och kunde bli på det klara med att det var inte det minsta problem. Det hade t.o.m troligen klarat sig med en 2,5mm2, men då var det kanske lite på gärsgårn.

Så ärligt talat, jag skulle inte vara orolig i ditt fall, kör du med 6 eller 10 kvadrat.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg