Funkar jordfelsbrytare i ojordade uttag?

15 jan 2015 17:31 #41 av Stefan Ericson
Hej Nicklas!
Mot fråga
Varför dra strömm genom människor om det inte behövs?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 17:53 #42 av Niklas
Jag bruka inte koppla ström igenom folk!
Jag kollade lite här hemma på vilka apparater som är jordade, jag inser nu att alla jag har är utomhus eller i köket förutom strykjärnet som står högst upp i städskåpet.
Risken finns ju som sagt ändå att ett uttag inne används till en förlängningssladd ut igenom ett fönster, naturligtvis det bästa om det då är ett jordat uttag.
Men om vi nu ska diskutera detta med någon villaägare så tror jag ju att det är totalt omöjligt att få dra om all el i huset i många villor, och att endast en jordfelsbrytaren höjer säkerheten för person avsevärt för en relativt ringa peng.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 18:25 #43 av Stefan Ericson
Nicklas!
Jag brukar säga åt folk att sätta en jfb i ett jordat uttag om sladden ska ut i trädgården. Vad säger du?
Om du inte vill dra ström genom människor, så tror jag att du ska börja gå efter min tankesätt.
Det är för att motivera kunden om att det är bättre att dom inte får strömm i sig och accepterar jordade utag. Det kan varken vara försvårt och ta för lång tid för en elektriker att göra det. Jag skulle göra det själv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 18:46 #44 av Niklas
Troligare att det går att övertala folk att de bara sticker i sladden i ett jordat uttag och vips så har de både jord och jordfelsbrytare om det redan är installerat, annars kan man ju je sig fasen på att den portabla JFB:n ligger på hyllan när väl olyckan är framme.
Fanken va du ä svårövertalad!!!! ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 18:59 #45 av Stefan Ericson
Den jag tänkte på är min måg och han har ingen jfb.
Han har en elmotorsåg och oljordade utag. Enligt er saknar det betydelse om den sitter i jordat eller ojordat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 19:16 - 15 jan 2015 19:16 #46 av Niklas
De flesta sågar är ju ändå inte jordade utan dubbelisolerade, så i princip ingen större skillnad och överledningen kommer ju förmodligen att ske ner i marken så i princip ingen större skillnad, men jovisst ska vi väl alltid förespråka och rekommendera jordade uttag i sådan miljö
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 19:18 #47 av Niklas
Säga att det SKA vara jordat i sådan miljö skulle jag väl uttryckt mig kanske.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 19:54 #48 av Torbjörn Forsman

Niklas skrev: De flesta sågar är ju ändå inte jordade utan dubbelisolerade, så i princip ingen större skillnad och överledningen kommer ju förmodligen att ske ner i marken så i princip ingen större skillnad, men jovisst ska vi väl alltid förespråka och rekommendera jordade uttag i sådan miljö


Jag skulle nog inte vilja säga de flesta, utan ALLA elmotorsågar och liknande. Dubbelisolering har varit krav på handhållna elverktyg sedan närmare 50 år vid det här laget, så det finns nog ytterst få skyddsjordade sådana kvar i användbart skick ute i stugorna idag.

Det blir ju faktiskt mer och mer sällsynt med skyddsjordad stickproppsansluten utrustning för konsumentbruk. Vad jag kommer på på rak arm som fortfarande sällan är dubbelisolerat utan har skyddsjord är t ex bilmotorvärmare och -kupévärmare, mikrovågsugnar, vitvaror, stationära datorer, luftvärmepumpar, strykjärn, kaffebryggare.
Medan praktiskt taget allt som en medelsvensson har i vanliga boningsrum utom kök/tvättstuga eller använder handhållet någonstans i hushållet är dubbelisolerat.
Jag vågar nog påstå att det aldrig kommer att anslutas en skyddsjordad apparat till åtminstone 75 % av de jordade vägguttag som finns i en nybyggd villa eller lägenhet idag.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2015 20:23 #49 av Stefan Ericson
Torbjörn!
Jag kollade min stihl och det fins inga jordbleck på den, dock har kap, klyv och kompostkvarn har det.
I köket är det nog som du skriver, allt som står still har jorbleck. Batteriladdare har ingen jord, dammsugaren ingen jord.
Tvättmaskin och torktummlare har det. Jag tror elgräsklipparen hade jord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 06:56 #50 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Torbjörn!
Jag kollade min stihl och det fins inga jordbleck på den, dock har kap, klyv och kompostkvarn har det.
I köket är det nog som du skriver, allt som står still har jorbleck. Batteriladdare har ingen jord, dammsugaren ingen jord.
Tvättmaskin och torktummlare har det. Jag tror elgräsklipparen hade jord.


Det har inte med om prylen rör på sig eller inte om den har jordad stickpropp eller inte.
Är utrustningen utförd som dubbelisolerad (en symbol med två kvadrater varav den ena finns i den andra) behövs ingen skyddsjord även om höljet är i metall.

Räknas däremot höljet som utsatt del krävs skyddsjord.

Det hela bygger ju på ettfelsprincipen, dvs ett fel ska inte kunna bli farligt för brukaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 07:22 #51 av Stefan Ericson
Hej på er!
Nu har det börjat bli en skilje väg.
Jag som vill att människor inte ska få strömm i sig och dom som vill använda jfb som ett elstängsel. En centralt placerad enhet som används i uppfostrings syfte. Åker dom på ett par smällar så håller dom tassarna borta.
Då kan vi lika gärna ta bort den gulgröna helt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 07:42 #52 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Nu har det börjat bli en skilje väg.
Jag som vill att människor inte ska få strömm i sig och dom som vill använda jfb som ett elstängsel. En centralt placerad enhet som används i uppfostrings syfte. Åker dom på ett par smällar så håller dom tassarna borta.
Då kan vi lika gärna ta bort den gulgröna helt.


Hur menar du nu?
Jag förstår inte, men jag är iofs inte mer än bara elektriker!
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 08:35 - 16 jan 2015 10:25 #53 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Nu har det börjat bli en skilje väg.
Jag som vill att människor inte ska få strömm i sig och dom som vill använda jfb som ett elstängsel. En centralt placerad enhet som används i uppfostrings syfte. Åker dom på ett par smällar så håller dom tassarna borta.
Då kan vi lika gärna ta bort den gulgröna helt.

Ja du måste läsa på fler forum än detta, och blanda ihop inlägg lite.
I detta forum har jag ännu inte sett någon vilja använda JFB som elstängsel, inte heller någon som vill uppfostra med elstötar.

Men i vilket fall som helst så är det nog lämpligt om jag endast framför min egen åsikt i frågan, så var och en annan själv deklarera sin.

Och då är det så att jag är en sån som inte vill att någon människa får ström i sig.
Och framförallt inte i sån strömstyrka att det skadar eller dödar någon.

Utopin för mig är att ingen någonsin får vare sig en stöt, eller skadas eller dör av ström.
Men kostnaden för att nå utopin får naturligtvis inte bli för stor (i ett samhällsperspektiv).
Att helt sluta med ström, förbjuda elanvändning, skulle göra att vi når utopin, men kostnaden är självklart för stor, vi har alldeles för mycket nytta av elen, det kostar helt enkelt mycket mycket mer än det smakar. Vinsten är alldeles för liten jämfört med förlusten.

Jag drog detta extrema exempel för att tydliggöra att det faktiskt går att 100% undanröja elens faror, men att samhället kan givetvis inte ta vilken förlust som helst. Det är ju på samma sätt med trafiken, förbjud bilar så når vi stört TSV's nollvision. :)


Elsäkerhetsarbetet har genom ett idogt arbetande på förändringar på såväl material som arbetsmetoder som regler och lagstiftning nått rätt långt.
Från en sådär 40-60 döda per år under 40-talet när det toppade till att idag ligga nere på 0-3 döda per år. (betänk också att då var Sverige en mycket mindre befolkning med extremt mycket mindre elanvändade, skulle inget elsäkerhetsarbete gjorts skulle det kanske trilla bort ett par,tre-hundra om året idag.)

Vissa speciella saker har alltid stuckit ut i statistiken, ex. Semko17-handskar, dödskhulo, klass0-apparater med metallhöljen.
Men det är inte minst att elektriker arbetar säkrare och säkrare som också ger en del av denna trend, allt färre elektriker dör.


Men hur jag än ser på det så tycker jag att JFB är en väl motiverad pryl. Då samhällskostnaden för en död medborgare brukar sättas på minst 5 miljoner så kan vi alltså sätta in rätt många JFB för de pengarna.
Personligen är jag för JFB. Jag tycker att om man har en gammal ojordad anläggning så kan man gärna prioritera JFB före att man jordar alla uttag.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Christer Djerf, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 08:39 #54 av Christer Djerf

Electrum skrev:

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Nu har det börjat bli en skilje väg.
Jag som vill att människor inte ska få strömm i sig och dom som vill använda jfb som ett elstängsel. En centralt placerad enhet som används i uppfostrings syfte. Åker dom på ett par smällar så håller dom tassarna borta.
Då kan vi lika gärna ta bort den gulgröna helt.

Ja du måste läsa på fler forum än detta, och blanda ihop inlägg lite.
I detta forum har jag ännu inte sett någon vilja använda JFB som elstängsel, inte heller någon som vill uppfostra med elstötar.

Men i vilket fall som helst så är det nog lämpligt om jag endast framför min egen åsikt i frågan, så var och en annan själv deklarera sin.

Och då är det så att jag är en sån som inte vill att någon människa får ström i sig.
Och framförallt inte i sån strömstyrka att det skadar eller dödar någon.

Utopin för mig är att ingen någonsin får vare sig en stöt, eller skadas eller dör av ström.
Men kostnaden för att nå utopin får naturligtvis inte bli för stor (i ett samhällsperspektiv).
Att helt sluta med ström, förbjuda elanvändning, skulle göra att vi når utopin, men kostnaden är självklart för stor, vi har alldeles för mycket nytta av elen, det kostar helt enkelt mycket mycket mer än det smakar. Vinsten är alldeles för liten jämfört med förlusten.

Jag drog detta extrema exempel för att tydliggöra att det faktiskt går att 100% undanröja elens faror, men att samhället kan givetvis inte ta vilken förlust som helst. Det är ju på samma sätt med trafiken, förbjud bilar så når vi stört TSV's nollvision. :)


Elsäkerhetsarbetet har genom ett idogt arbetande på förändringar på såväl material som arbetsmetoder som regler och lagstiftning nått rätt långt.
Från en sådär 40-60 döda per år under 40-talet när det toppade till att idag ligga nere på 0-3 döda per år. (betänk också att då var Sverige en mycket mindre befolkning med extremt mycket mindre elanvändade, skulle inget elsäkerhetsarbete gjorts skulle det kanske trilla bort ett par,tre-hundra om året idag.)

Vissa speciella saker har alltid stuckit ut från statistiken, ex. Semko17-handskar, dödskhulo, klass0-apparater med metallhöljen.
Men det är inte minst att elektriker arbetar säkrare och säkrare som också ger en del av denna trend, allt färre elektriker dör.


Men hur jag än ser på det så tycker jag att JFB är en väl motiverad pryl. Då samhällskostnaden för en död medborgare brukar sättas på minst 5 miljoner så kan vi alltså sätta in rätt många JFB för de pengarna.
Personligen är jag för JFB. Jag tycker att om man har en gammal ojordad anläggning så kan man gärna prioritera JFB före att man jordar alla uttag.


Vi kan även ha med oss det mörketal som elbränder utgör, även här gör Jordfelsbrytaren stor nytta!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 09:36 #55 av Stefan Ericson
Electrum, om du är så mycket för säkerhet, borde du hålla med mig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 09:38 - 16 jan 2015 09:39 #56 av Electrum
Hålla med dig om vad?

Du har skrivit ganska mycket, det finns säkert massor jag håller med om.
Men du skriver också saker jag inte håller med om.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 10:10 #57 av Stefan Ericson
Electrum, jag tycker jag skriver korta inlägg.
Jag har tänkt mig att avsluta 3 fas elverks tråden och starta en ny, som kommer ta elsystemet mycket närmare din utopi. ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2015 10:23 #58 av Electrum
Kul.
Jag håller ögonen öppna.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2015 10:43 #59 av Ronnie Lidström

Stefan Ericson skrev: Jag var hos Rose Maria, ca 15 km bort. Hon är 75 och högg upp 20m3 ved med en kap och yx förra året.
Hon hadr fått erbjudande från elbolaget om jfb, men tog inte det.
Hon har 3 st fastigheter med el. Jag frågade hene hur många gånger har du fått en stöt? Ingen, svarade hon. Så många gånger hade brytaren gjort nytta.
Jag frågade, vad skulle du göra om ljuset slocknade här en lördagskväll? Svar jag vet inte. Jag frågade, vem skulle du ringa till? Svar jag vet inte.
Hon odlar grönsaker och är inte el kunnig.


Jag har hört många dåliga anledningar varför kunder inte vill ha jordfelsbrytare, men detta var nog den sämsta jag hört!

Så eftersom jag aldrig varit med om någon bilolycka är det helt onödigt för mig att ha bilbälte och airbag i min bil?

Jag skulle vilja påstå att de allra flesta elanläggningsinnehavare aldrig fått någon "stöt". Behöver de då ingen jordfelsbrytare?

Rose Maria ska självklart installera jordfelsbrytare. Är hon orolig att hennes gamla klyv ska orsaka att det blir mörkt i huset så installera en egen JFB för den.

Dela upp varje central på minst två jordfelsbrytare samt sätt en helt egen på klyven så kommer hennes anläggning att funka perfekt!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2015 09:19 #60 av Stefan Ericson
Hej Ronnie!
Hennes klyv är en ved yxa, det vill nog till att jfb skulle göra någon nytta på den. Ej heller hennes vedspis, som hon lagar all mat och värmer vatten och huset med. Hon har en ny mixer i köket, en radio och en lampa på bordet med transformator. En kylbox utan el,på verandan.
Där emot har hon en kap, som en farbror gjort till henne. Han är död nu. Den flata handskar i uttag och skarvar. Start är en spak på sidan av brytaren.
Den har jag inte provkört och skulle inte göra det utan att öppna alla skarvsladdar och kontroll mäta. Har även planera att byta utag så att min byggcentral går att använda,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg