Risco Agility, larma på via ingång?

13 okt 2018 19:45 #1 av Patrik Hedlund
Är det någon som vet om det går att larma på/larma av ett Risco Agility inbrottslarm via en ingång på deras externa I/0 modul?

www.teletec.se/inbrottslarm/tradlosa-lar...ility-i-o-x10-module

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2018 13:28 #2 av Emil
Det bör gå

Från deras manual
Sektionstyp:
Momentan yttre förbikopplare Anslut en momentan (puls/återfjädrande) förbikopplare till en sektion av denna typ. Aktivering kommer att till-/frånkoppla valda områden.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2018 13:32 #3 av Marcus Lundström
Du kan använda deras magnetkontakt/universalsändare (T72M). Lägg sektionen som en momentan- eller växlande yttre förbikopplare. Sen är det klart.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2018 15:11 #4 av Patrik Hedlund
Kanonbra!

Kan berätta lite bakgrund. Har en ny kund med en KNX-anläggning som jag ska göra en del förbättringar på. Ska bland annat installera en mobilstyrning och integrera inbrottslarmet med KNX-anläggningen.
Funderade på att sätta in ABBs Busch Control Touch bl.a. för att man kan trigga saker genom att lägga till mobiler.

Jag tänker mig att man kan larma på, dra borta-scenario och stänga av Sonos genom att bägge telefonerna (bor två vuxna och ett spädbarn i hushållet) i hushållet lämnar hemmet.
Och det motsatta genom att en telefon hittas i huset.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2018 17:56 #5 av Patrik Hedlund
Finns det någon som testat något liknande och som kommit fram till att det var väldigt opraktiskt i praktiken? I teorin så är ju det mesta bra!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2018 18:33 #6 av Robin Strandberg
Skippa att avaktivera larmet via knx’en så har du en bra lösning.

Lägg till vattenavstängning, ventilationsreducering och närvarosimulering så blir det ännu bättre.

Gärna en PIR i entrén/entréerna den dagen mobilen är urladdad eller blomvattnaren kommer.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 04:19 #7 av Patrik Hedlund

Robin Strandberg skrev: Skippa att avaktivera larmet via knx’en så har du en bra lösning.

Lägg till vattenavstängning, ventilationsreducering och närvarosimulering så blir det ännu bättre.

Gärna en PIR i entrén/entréerna den dagen mobilen är urladdad eller blomvattnaren kommer.

Fast om man ska fundera på att ta bort något så kanske det är pålarmning som man ska göra som vanligt? Då försvinner ju även risken för att anläggningen tappar anslutningen med telefonen/erna och larmar på.
Det är ju oftare man kommer hem med händerna full och då skulle vara praktiskt med att bara kunna stega in i huset.

Man skulle ju även kunna tänka sig att man kan dra borta-scenario och stänga av ev. Sonos när man larmar på på larmpanelen.
Dra hemma-scenario när man larmar av på larmpanelen.
Då kan vem som helst som besöker huset larma av och tända lyset. Sen lägger man även till möjligheten att larma av och tända lyset med att en telefon ansluts.

Då får man ju en stabil lösning med flera sätt att göra samma sak.

Vattenavstängning och styrning utav ventilation är inte något kunden har och inget jag tänkt sälja in till kunden denna gången. Har redan blivit mer än vad jag egentligen hinner med. :whistle:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 05:06 #8 av Rikard Ågren
Så det enda som behövs för att avaktivera larmet är någon av dom boendes telefoner? Sedan är det bara att bryta sig in? :stubben:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 18:08 #9 av Patrik Hedlund
Ja, exakt. Man får ju dock väga sannolikheten för att mobilen skulle bli stulen och att tjuven skulle veta att ägaren till mobilen har en KNX-anläggning i sitt hus där mobilen är kopplad till inbrottslarmet kontra smidigheten i vardagen.

Skulle ju inte föreslagit den lösningen för en bank, men för en villa tycker jag att sannolikheten för inbrott är tillräckligt låg.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 20:41 #10 av Robin Strandberg
Jag förstår absolut det smidiga i att kunna avaktivera larmet via en app.

Nackdelen är som Rickard nämner att det räcker för någon att komma åt en inloggad mobil eller komma åt knx-bussen och gruppobjekten.

En mer professionell tjuv bryr sig inte om en sirén heller utan tar i dagens läge på sig hörselskydd och går in och ut på 30-40 sek.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg