DCS PC1616 - Relä, GSM, mm

13 nov 2016 15:51 - 13 nov 2016 16:12 #1 av Martin
Tja.


Håller på och kopplar in ett larm här hemma.
Jag håller normalt inte på med inkoppling eller programmering av larm men någongång kanske man ska lära sig?

iaf. Jag läste att jag kunde dra ett relä via AUX +, AUX - och PGM1, PGM2.

[attachment:1]WP_20161110_16_05_49_Pro.jpg[/attachment]

Har ett NO relä som jag tänkte använda till att dra manövern till belysningen. Går det att programmera så att Relät inte kan dra om larmet är i larmat eller larmar utan endast när det är avlarmat? Hur blir det om man rycker bort relät?
Funktionen ska ju vara att vid larmat/larm så ska belysningen inte gå att tända och man ska inte kunna rycka bort reläet(sen om man fysiskt kopplar om manövern kommer man aldrig ifrån dessvärre.)

imgur.com/3NGGYfW

På min siren slinga så är den övervakad på Bel+ och Bel- via ett motstånd som sitter i sista sirenen. Men kan man nyttja sab kontakten och lägga in den någonstans eller tvingas man ta en sektion för det isf?

imgur.com/0hZ4B1d

Jag har även en GSM uppringare som jag inte helt har förstått mig på. Jag fick nämligen inga papper på den.
Dvs hur kopplar jag ihop mina två kort? Ska man även ha sab på detta? eller styrs det i sin egna värld? Om annars hur löser man det isf?

[attachment:2]WP_20161017_16_59_30_Pro.jpg[/attachment]

imgur.com/avRYD3G

imgur.com/cUmCqM0/
[attachment:3]WP_20161017_16_58_52_Pro.jpg[/attachment]



Sista frågan då.
ang ett köp av simkort eller avtal till larmet.
Vad är bäst?

refilkort där man måste plocka ur kortet en gång om åren och ringa ett samtal för att hålla det aktivt och komma ihåg att fylla på pengar?
Avtal för 29-39?kr i månaden?

Vad finns det för funktioner som man kan nyttja. Går det att skicka kvittens när någon specifik användare har larmat av/på? eller vad finns det för funktioner som man kan nyttja?

Jag har tyvärr inte tillgång till fast bredband.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 18:02 #2 av Jimmy
Svar från Jimmy i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
Ang, relä så är det bara att ställa in att pgm skall följa område. Men jag undrar om det inte är bättre att programmera det så att det triggas av utllöst larm, dvs, har du löst larmet slocknar ljuset. Kan ju vara trevligt att se vad man gör när man kommer hem. Bra att veta är att PGM sluter mot minus, dvs du har spänning över relä hela tiden.

Problemet med att lägga + el - över tampern blir att efterförljande sirener inte låter, så vanligtvis så lägger man sirenerna på en/flera sektioner.

Vet inget om uppringaren mer än att det är uppenbarligen en dualtech sak, troligtvis har den emulerat en telelinje åt pc1616-kortet och antingen haft egen telelinje in eller kommunicerat med larmmotagare via GPRS. Vill du ha den att skicka SMS så tror jag du måste nyttja PGM för att trigga ingångar på uppringaren. Kanske kan du sätta tampern på uppringaren rakt mot ingång på densamma och få ett SMS på så vis, vill du ha siren på den så får du ta det till sektionsingång på pc1616

Du har ju ett 1616kort med version över 4,5C så om du istället använder någon av DSC egna uppringare så kan du ha den att skicka SMS i klartext till din telefon.

Jag har ett Telia Refillkort jag fyller på via mobilbanken, så jag slipper plocka ut det.

Med den integrerade uppringaren DSC har så kan du få SMS vid på avlarmning, Det står något i stil mer att "Larmat av Handhavarkod XX", Jag har mitt ställt så att det bara skickar SMS vid programmering & Frånkoppling efter larm.

Om du inte har sektionskort med så kan det vara bra att veta att du har en valbar pgm/sektionsingång inbyggd i knappsatsen som man antingen brukar använda till magnetkontakt på dörren där knappsatsen sitter eller driva en diod med statusindikering.


// Jimmy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 18:28 - 13 nov 2016 20:22 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
Får tacka för svaren!

Jag köpte loss paketet så det blev ett ihopaplock. Men då kanske det är bättre att försöka få byta det till ett av DSC modell istället?

Om jag har förstått dig rätt så är det bara ett sms på sin höjd man kan få med detta nuvarande kort? Lite kött på benen hade inte skadat egentligen. eller vad är den egentliga skillnaden?


Jag har inte ett sektionskort.
Såhär ser det ut idag.

MAP - MK 1A via MAP
Z1 - IR 1 (ska vara inpasserings fördröjd då denna sitta i MAP ens område)
Z2 - IR 2
Z3 - IR 3
Z4 - IR 4 (täcker Central bla)
Z5 - MK 2 Dörr
ZX - MK 1B (reserv till entré )
ZX - MK 3 Evt framtida sektionskort till Garagedörr.

Relä via central till belysning.
Siren 1, som ligger i slinga med Siren 2 med slutmotstånd.


Ang reläet så sitter det svag belysning vid entrén. Känns onödigt att man ska kunna tända övrig belysning om det inte är avlarmat eller larmat. Jag hade velat ha det så att manövern ej går att slå till i larmat/larm läge och ej häller att man isf kan hitta reläet och rycka bort det. Men det kanske är överkurs tycker ni?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 19:08 #4 av Jimmy
Svar från Jimmy i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
www.dualtech.se/Dualtech_Product_Gsm_Alarm.aspx?itemID=7

Det var som jag trodde, den emulerar telelinje åt pc1616, men du kan få 4 olika SMS från den (vad du nu vill ha ut får du specificera på PGM-utgångarna)
Räcker det kan du ju alltid satsa på ett utgångskort (exempelvis E6331828), en integrerad uppringare med GSM kostar minst det dubbla.
Jag vill dock minnas att du inte får 8 PGM till utan de första två får samma funktion som PGM på centralkortet.

Om du inte lusläst hela manualen till larmet än så kan du ha max 16 trådade sektioner, de övriga 16 måste vara trådlösa
//J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 20:16 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
Men då kanske det räcker för mina behov?

jag antar att dessa är de viktiga/normala man vill veta?
Sab larm
Larm
Batteridrift / strömavbrott

och om det går att ha att man kan logga en eller flera användarkoder.

Utgångskortet gör så att man man kan utöka antal meddelande i antal olika larm man kan få?

Har jag 2 PGM utgångar nu och väljer att köpa till detta utbyggnadskort så får jag 6st extra utöver de två som redan finns (lite som att sätta en grendosa i ett uttag vilket kräver ett uttag och ger x antal nya)

Japp. Manualen har jag läst en del i. Har 6st utgångar i centralenheten plus en i MAP. Vill man ha mer så är det utbyggnadskort som gäller för detta larm. Jag är dock inte så sugen på att köra trådlöst utan trådbundet är det enda riktiga. Mycket svårare att störa ut plus att man slipper batteribyten.
Nackdelen är ju att kabel måste dras mellan varje enhet.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2017 20:57 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
jag har läst någonstans att det går? att koppla larmet till datorn?

Det jag är ute efter är att lättare ha koll över loggen vid tex av/på larmning och evt larm. Det går ju smidigt att kolla i Map én men det blir lite mer enklare om det är en vettiga struktur över att se flera dagar samtidigt istället för att visa varje post för sig som man gör i map´en.

Går detta att lösa och isf hur?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2017 21:04 #7 av Jimmy
Svar från Jimmy i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
Du kan hämta loggen med DLS mjukvaran, men jag tror inte riktigt det fungerar som du tänk dig. Om du använde dig av dualtech-uppringaren måste du nog använda dig av en pc-lik kabel för att ansluta till larmet. Lite bökigt men det fungerar naturligtvis.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2017 19:09 #8 av Martin
Svar från Martin i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm

Jimmy skrev: Du kan hämta loggen med DLS mjukvaran, men jag tror inte riktigt det fungerar som du tänk dig. Om du använde dig av dualtech-uppringaren måste du nog använda dig av en pc-lik kabel för att ansluta till larmet. Lite bökigt men det fungerar naturligtvis.


Jag använder Dualtech uppringaren.
Jag har inga bekymmer med att varje gång man vill läsa loggen att man måste hämta den. Det behöver inte vara realtids utan jag är mer ute efter att kunna hämta loggen. Se all logg rakt upp och ner och se vilka dagar/tider. Folk har kommit och larmat på och av. Behöver inte vara någon fin funktion för att särskilja vem som larmat av och på. Utan endast allt i en klump fungerar bra för mig. Det jag vill slippa är att gå in på varje logghändelse och kolla tid och användare etc utan.


2017/02/01 14,02 Avlarmat användare 03
2017/02/01 15.35 Pålarmat användare 03
2017/02/02 10.10 Avlarmat användare 04
2017/02/02 17.45 Pålarmat användare 05

jag klarar mig finfint om det bara blir i en vettig överskådlig lista. Jag behöver inte specifikt kunna kolla varje logg som användare 03 har gjort etc utan allt rakt upp och ner hade funkat.

Frågan är ju om det finns möjligheter för det?

Den kabeln kan man tillverka den själv? Går den ha ansluten konstant till larmet och datorn fast att man varje gång vill kolla loggen så får man starta programmet på datorn och hämta senaste logg?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2017 09:00 #9 av Jimmy
Svar från Jimmy i ämnet DCS PC1616 - Relä, GSM, mm
Det är nog inte mycket lönt att bygga själv, det är iofs bara en RJ12? terminerad i en massa stift och en RJ12?->COM, det är lite kinkigt med vilken usb-232 adapter man använder.
www.teletec.se/pc-link-standard

Du får öppna för DLS i larmet varje gång du vill ansluta och sen starta DLS och hämta loggen.

// J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg