Bygga egen laddstation för mobiler och surfplattor

07 aug 2022 11:53 - 07 aug 2022 11:55 #1 av Ronnie Lidström
Vi har en himla massa elektronik som behöver laddas.

Det har fram tills nu varit en härva av olika laddare och sladdar. Barn som knycker laddare till sitt rum, sladdar som försvinner osv..

Så jag bestämde att jag skulle bygga en fast laddstation där laddare och sladdar inte går att ta bort (inte så enkelt i alla fall).

Jag tänkte först dimensionera den så att alla prylar kunde rymmas att laddas samtidigt. Men då skulle den fysiskt bli så stor. Nu kan nästan alla prylar laddas samtidigt och allt behöver ju aldrig laddas exakt samtidigt så det har inte varit något problem.

Hade först tänkt köpa en färdig laddstation men hittade ingen som passade.

Följande utrustning har familjen som behöver laddas:

4 st mobiltelefoner - 3 st Android och 1 st Iphone. (blir snart en femte till åttaåringen)
5 st surfplattor - 3 st Android och 2 st IPad.
1 st smartklocka
3 st trådlösa hörlurar


Jag är dessutom lite paranoid över brandsäkerhet så det var en hög prioritet när jag konstruerade laddstationen.

Så här är den uppbyggd:
- En stor platt rostfri plåt med hål för vägguttaget (bytte uttaget till en 4xEU stickproppar). Plåten sitter ca 0,5 cm distans ut från väggen för att få lite luftning och att ha någonstans att dra sladdarna.
- Två "dokumenthållare" i plast med tre fack i varje
- En bockad "låda" i rostfri plåt för att dölja laddarna osv.

Laddarna jag köpte är: 3 st Linocell Premium Charge Multiladdare PD 100 W Svart

Jag tänkte först att lådan bara skulle sitta fast med "supermagneter" men det höll inte så bra så fick komplettera med en skruvfastsättning på vänstra sidan.

Så här blev slutresultatet:



Så här ser det ut under "locket":



Satte in en brandsläckare "Maus Stixx" som löser ut nån slags släckande gas om det blir över en viss temperatur:



Först satte jag fast alla sladdar bara med smältlim. Men det tog bara några dagar så hade barnen slitit loss dem. Så jag kompletterade med små buntband:


Vad tycks? Nåt jag missat? Borde jag jorda hela denna plåtkonstruktion?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2022 13:25 #2 av Mikael Malmgren
Snyggt!

På din fråga så ställer jag en motfråga om du hade lagt allt på diskbänken(metallvariant) hade du jordat diskbänken?
Enda skillnaden här är att du fäst upp sakerna utan att göra åverkan på deras skydd så de inte ska trilla.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2022 13:38 - 07 aug 2022 13:38 #3 av Ronnie Lidström
Precis. Tror inte att jag måste jorda. Men ger det någon fördel att jorda? Tänkte att om det blir fel på nån av laddarna så den börjar brinna/smälta ihop så borde strömmen brytas (JFB löser ut) snabbare än om den inte är jordad?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2022 17:39 #4 av Mikael Malmgren
Jag tror inte det, tror isf att risken är större att du drar in en "onödig" jordförbindelse.
Det bör inte vara en utsatt del och skulle det vara så att det börjar brinna/smälta så borde en kortslutning ligga närmast det är i sådana fall först när en fas får kontakt med metallen och jag tänker att det har hunnit hända en hel del innan dess.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.261 sekunder

Senaste foruminlägg