Elkonstruktörer

11 mar 2018 19:42 - 11 mar 2018 19:43 #1 av Robin
Elkonstruktörer skapades av Robin
Hejsan!
Funderar på om det här är rätt forumdel för den här tråden, om inte får moderator gärna flytta den.
Jag eftersöker personer som arbetar eller som tidigare har arbetat som elkonstruktörer för att ställa ett par frågor om yrket.
Tack på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2018 04:44 - 12 mar 2018 04:45 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Elkonstruktörer
Jag har konstruerat egna anläggningar några år. Om två veckor börjar jag hos en teknikkonsult som konstruktör, men det blir mest inom styrteknik

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Robin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2018 05:20 #3 av Robin
Svar från Robin i ämnet Elkonstruktörer
Okej, du är alltså självlärd eller har du någon annan teknisk bakgrund?
Anledningen till att jag frågar är att jag har halkat in på banan och vill börja med småskalig projektering av bostäder men är skeptisk till att lägga flera år på en utbildning som jag kanske inte kommer ha någon nytta utav.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2018 07:55 - 12 mar 2018 14:18 #4 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Elkonstruktörer
Jag är självlärd. Hade i flera år en kund som ville att vi både ritade och installerade.

Man kanske inte får kalla sig konstruktör om man inte är utbildad :huh:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2018 16:58 #5 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Elkonstruktörer
Det beror väl lite på vilka krav din beställare kommer att ha. Finns väl inga formella krav på en elkonsult? Man kommer långt om man har en bred erfarenhet av praktiska installationer

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2018 18:02 #6 av Mattias Lilliesköld
Konstruktör är ingen skyddad titel så det är bara att köra på ;-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2018 21:27 - 12 mar 2018 21:29 #7 av Robin
Svar från Robin i ämnet Elkonstruktörer
Kul med alla svar, tack!
Häftigt att få möjligheten av kund att både genomföra installation av anläggning och rita upp en ordentlig dokumentation Rikard!

Jag har fått för mig som sagt Mattias att själva titeln konstruktör inte är skyddad utan att det mer spelar in på vad beställaren har för krav.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer om de vanligaste kraven för ritningar av er som är erfarna. Till exempel vad som skiljer mellan en ritning ritad av en lekman eller en proffesionell konstruktör.
Branschpraxis är väll att ritningsuppbyggnaden ska följa bygghandlingar 90-5 och att man använder ritningssymboler som är i enlighet med IEC60617 om jag har förstått det rätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2018 00:13 - 13 mar 2018 00:33 #8 av Mattias
Svar från Mattias i ämnet Elkonstruktörer
Som du skriver är Konstruktör ingen skyddad titel och det du nämnde om BH 90 är också korrekt, Branschstandard för handlingsuppbyggnad osv. och del 5: Redovisning av installationer är delen för ritningsredovisning/uppbyggnad (stämplar, ramar, skalstockar, textstorlekar etc) .

Sitter som Elkonstruktör, jobbat inom detta i snart 3,5 år och gillar det skarpt... innan jobbade jag 4 år som elektriker och pluggade där emellan för att just bli Elkonsult, Elkonstruktör, Elprojektör, projektledare och allt annat man kan titulera sig som, väldigt bred utbildning gick jag.

Kan rekommendera att plugg något år om du satsar på att jobba inom elkonsult/konstruktör på heltid.. rollen innebär mycket mer än att bara rita, oftast tar man hand om ett helt projekt från Programhandling till Relationhandlingar med Beställarmöten, Projektmöten, Projjmöten etc och allt det innebär... då gäller det att kunna sin entreprenadjuridik, AMA, ABK, ABT, sköta ekonomin osv.


Har kollegor som gått båda vägarna, inte pluggat och pluggat, de som inte pluggat brukar ibland säga själva att de inte riktigt hänger med tyvärr. att rita brukar vara enklaste delen.

Men det mesta går att lära sig med tiden, plugga är bara ett sätt att komma lite snabbare på fötterna. Själv lär man sig ju stort sätt något nytt varje dag.
Följande användare sa tack: Robin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2018 11:27 - 13 mar 2018 11:27 #9 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Elkonstruktörer

Rikard Ågren skrev: Man kanske inte får kalla sig konstruktör om man inte är utbildad :huh:


Självklart får du kalla dig för konstruktör. Sedan är ju en annan fråga om det är ok att göra det om man inte har kompetens som motsvarar de förväntningar en kund har på en konstruktör.

Det finns bara några få yrkestitlar som är skyddade enligt lag i Sverige. här är den

Exempelvis får vem som helst kalla sig för elektriker hur man vill.
Men det är olagligt att utföra arbete som är behörighetskrav på. Varför man skulle göra det har jag ingen aning om men det går.

Doing fun stuff
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Robin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2018 22:27 #10 av Robin
Svar från Robin i ämnet Elkonstruktörer
Tack för ett utförligt svar Mattias, det låter riktigt intressant det du beskriver! Får jag fråga om det var en YHutbildning du gick eller om det var ett program på universitetet och om du studerade på heltid under utbildningen?

Jag har läst på lite om olika former av utbildningar och det verkar som att det finns yrkeshögskoleprogram som erbjuder utbildningar på deltid, så att man kan fortsätta med sin vanliga tjänst under tiden man går utbildningen.

Dock har jag svårt att hitta recensioner av studenter som gått utbildningarna.
Man har hört om skräckexempel där utbildningarna är oseriösa och rent lurendrejeri med lärare som antingen är frånvarande eller har bristfälliga kunskaper.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2018 08:09 - 14 mar 2018 08:32 #11 av Mattias
Svar från Mattias i ämnet Elkonstruktörer
Gick på Stockholms Tekniska Institut, STI och utbildningen hette då: Projektledare Elinstallation och Konstruktion som inte finns kvar då det gjorts om till en Projektledning Elinstallation och en STI ingenjör Elkonstruktör nu.

Utbildningen var heltid men man brukade vara max 2-3 dagar i klassrummet, resten var eget ansvar att plugga hemifrån, själv kände jag att jag hängde med så pass bra i klassrummet och pluggandet så kunde jobba under de "fria" dagarna utan större inverkan på pluggandet.

Ang. Utbildningsledare och Kursledare varierade det rätt kraftigt, vissa var riktigt grymma och super duktiga andra var inte riktigt i samma kaliber. Men då STI precis var i ombildningsfas, skylldes de på, hade de problem med att hitta kursledare, Så kan inte riktigt säga hur det är nu.

När jag gick där låg de tex vid Karlaplan, nu har de flyttat till Liljeholmen i Stockholm.

Men kan säger direkt den tid som man lärde sig mest var under LIA perioden, då praktiserar du 100% under ca 8v hos något relevant företag och får prova på det mesta om man visar framfötterna.
Följande användare sa tack: Robin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2018 09:14 #12 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Elkonstruktörer
Jag har i sommar jobbat som elkonstruktör i 7 år innan dess 5 år som elektriker.
Företaget jag jobbade på som elektriker skulle lägga ner sin verksamhet i orten där jag bor och jag fick möjlighet att testa på detta och tog den chansen. Jag började smått med mindre projekt som jag fick ta sedan har det bara vuxit, har fått ta större ansvar och hand om större projekt. Nu upprättar jag alla handlingar som är nödvändiga för uppförande av en byggnad eller ombyggnation av bef. byggnad. Det är allt från generalentreprenader till totalentreprenader. Gör jobb åt privata beställare men även kommunal verksamhet som går under LOU.

Det går absolut att gå direkt från elektriker till elkonstruktör dock anser jag att man MÅSTE vara intresserad och villig att lära sig och läsa på. Jag har själv offrat en hel del fritid helst i början att lära mig program men även tittat på hur mina kollegor ritade ritningar och hur man gjorde vissa saker. Samt om det dök upp något som kanske diskuterades på fika raster eller lunchen som man inte hade koll på kunde jag sitta och söka på nätet och se vad jag kan hitta om ämnet sedan läsa på om detta. För att skaffa sig kunskap inom flera områden, jag anser inte att man måste vara Expert på allt utan om man kan flera olika system och krav som finns inom elområdet så kan man diskutera med kunder och är man osäker så söker man rätt på krav som finns och meddelar detta. Jag lär mig nya saker varje projekt, det kan vara allt från något litet som är specifikt för det projektet eller något som kan vara avgörande och smart till näst kommande projekt också. Man är aldrig fullärd som elkonstruktör (detta gäller alla yrken).

Det som kan vara en fördel att gå någon typ av utbildning/kurs till Elkonstruktör är att man kan på en kortare tid få mer kunskap och få en kontakt nät med andra person som befinner sig i samma sits och kan byta erfarenheter med varandra. Samt får man en kursledare som är kunnig och man kan ställa frågor till. Har för mig att EUU kurs går att läsa samtidigt som man jobbar och pågår under ett halvår eller något sådant. Jag känner en som gick detta och min uppfattning är att han var nöjd med den dock kanske var några saker som han kunde sedan innan eftersom han jobbat i 1,5-2 år innan han gick kursen.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker jobba, vad du tänker att du ska ta på dig. Men det är entreprenadjuridik som är viktig att ha koll på. Det gäller inte bara AB04 och ABT06 utan även ABK09 samt jobbar du med offentlig verksamhet som går under LOU eller LUF är det viktigt att ha koll på detta och vad det innebär. Detta är något som man kan läsa sig till men jag tycker det är bra att gå kurser för att få inblick i andras funderingar där man kan diskutera med andra. Samt en kursledare som är duktig inom området som kan ge bra förklaringar eftersom allt kan tolkas på olika sätt.

Samt BAS-P utbildning tycker jag att man ska ha även om man inte kommer vara det under något projekt så är det bra att ha kunskapen om det och vad det innebär.

Om du vill jobba mest med bostäder så är det bra att ha koll på vad svensk standard säger när man diskuterar med beställare. För att kunna ge tips på avsteg eller om behovet är att följa den "slaviskt" eller inte.

Nu vet jag inte heller om du tänker att du ska jobba direkt med beställare (byggherre) eller rita upp totalentreprenader åt någon byggare/elinstallatör. Jag har inte själv projekterat så mycket lägenheter genom åren om man jämför med många andra, men varit många olika typer av projekt där vissa är mer komplicerade och andra enkla. Ska du projektera bostäder i storstäder där man ofta bygger med prefab element så ska man kunna upprätta ritningar med hjälp av elnycklar för att prefab leverantören ska kunna få in rätt typ av dosa och rör i betongväggarna.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Robin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2018 09:43 #13 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Elkonstruktörer
STI bedriver en seriös och bra utbildning är min uppfattning som arbetsgivare. Dock så är det uppenbart att det finns ett stor morot för dom att godkänna elever lite oavsett vad. Det är inte alla som går utbildningen som valt rätt bana i livet. Men för dom som har rätt förutsättningar så är det en jättebra utbildning.

Som Mattias säger, att rita i cad är en liten del av el-projektering som vem som helst kan lära sig. Det som är svårt och som inte alla lär sig är att bygga ett bra system och behärska bygg-juridiken och behärska spelet kring dessa.

Exempel på saker som visar att juridik ibland väger tyngre än teknik:
Ett vanligt nybörjarfel som många gör är att de ritar ett el-system som visserligen är rätt i stora drag och det blir jättefina ritningar. Sen slarvar de med handlingsförteckning och (gud förbjude) anger fel skala på ritningen. Fel räknas i pengar. Har du glömt ett uttag eller glömt en ledare i något rum är det relativt sett billigt att åtgärda. Har du satt fel skala eller glömt att ange att en ritning ska vara med i en upphandling är det helt andra pengar vi pratar om.
Följande användare sa tack: Robin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2018 21:38 #14 av Robin
Svar från Robin i ämnet Elkonstruktörer
Jag håller med dig Mattias om att man lär sig mest när man väl är på en arbetsplats. Det stämmer väll med de flesta yrken, så som i början när man arbetade som elektrikerlärling. Jag kom ihåg första åren då jag trode jag skulle tjata hål i huvudet på mina kollegor med frågor om det ena och det andra.

Intressant läsning Markus! Du går igenom många olika ämnen och svarar på frågor som jag ens inte visste jag hade, tack! Jag känner igen mig själv i det du beskriver, att man måste vara intresserad och verkligen söka sig till information om man ska lyckas, vilket jag också tror stämmer in på många andra här på forumet.
Det du beskriver med utbildningen stämmer troligen också, att med ett bredare kontaktnät av likasinnade personer och en kunnig kursledare så bör chansen att lyckas vara större.

Spännande att även få en inblick om hur du som arbetsgivare ser på utbildningen Jonas, och så som du säger så kan det mycket väl vara så att det är lite skevt vilka som blir godkända på utbildningen, men jag tänker att det är något man märker på en person relativt fort, om en person har viljan och intresset att lära sig eller inte?

Innan jag startade tråden var min tanke på hur jag vill komma in på spåret som konstruktör att börja på liten skala och rita upp enkla relationshandligar på arbeten jag själv utfört så som villor och mindre lägenhetshus där det oftast blir ändringar från själva bygghandlingarna.
Då jag oftast arbetar på mindre orter med beställare som inte ställer samma krav så som i större städer tänkte jag att det skulle kunna bli en bra början.

Men nu efter jag har läst om allas erfarenheter här och fått mer kött på benen verkar faktist den ”rätta” vägen genom en utbildning vara något att eftersträva, och jag har verkligen fått upp ögonen för hela projektledningsbiten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg