Som rubriken lyder är jag nyfiken på era erfarenheter kring hopplösa kunder som antingen klagar, inte betalar eller som på annat sätt komplicerar tillvaron.
Vad är det värsta ni har varit med om med kunder och hur löste ni det?
Har hittills endast behövt nämna kronofogdemyndigheten för att kunden ska betala. En annan hantverkare menade dock att kronofogden kan vara kontraproduktiv i vissa fall eftersom kunden riskerar få en prick och därmed faller möjligheten att låna/låna ytterligare för att betala skulden.
På den tiden när jag körde eget så hade jag en kund som jag först gjorde ett antal småjobb för. Sedan blev det ett lite större jobb med bl.a material för ca 15K + arbete.
Då valde kunden att inte betala I tid, jag skickade påminnelser enligt räntelagen och till sist var det dags att skicka ärendet till Kronofogden.
Det gjorde jag och när kunden fick brevet från kronofogden var denne mycket irriterad och hänvisade till att de två småjobben jag hade gjort tidigare minnsan betalades för tidigt och det borde då med automatik gjort att kunden skulle få längre tid på sig att betala.:smack:
Noterbart är också att under tiden jag skickade påminnelser mm så hörde jag inte ett ljud ifrån kunden!
Pengarna kom senare in, men anledningen till förseningen var då att kunden var tvungen att "sälja ett antal bonds I London" för att få loss pengar.
Efteråt klargjorde jag att jag inte kommer göra mer jobb hos denna kund samt att jag även ringde till de angränsande el-firmorna I området för att varna för denna kund!
Absolut kan hot om kronpelle fungera i många fall.
Det fungerar ju så länge kunden inte bestrider betalningen vilken hen kan göra för att vara besvärlig.
Ingen som varit med om att kund har bestridigt betalningen så ärendet har hamnat i tingsrätt?
Det är ju inte önskvärt att dra ärenden i långbänk och jag tänker att vissa kunder kan av ren elakhet utnyttja detta faktum att få människor orkar processa om betalning om summorna är små.