Minireningsverk

14 maj 2017 09:32 #1 av Mikael Hansson
Lite Byggar Bob frågor igen :)

Där jag skall bygga finns inte kommunalt VA.

Så det blir till att installera ett minireningsverk för avloppet ifrån hushållet. En typ av minireningsverk: baga.se/avlopp/produkter/biotank/

Kan inte göra en infiltrations- eller markbädden, då detta har att göra med bestämmelser ifrån kommunen att förhålla sig minst 50 meter ifrån vattenbrunnen med sådant. Vilket jag inte kan uppfylla.

Någon av er som har ett minireningsverk eller erfarenhet av ett?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2017 18:25 #2 av Jimmy
Svar från Jimmy i ämnet Minireningsverk
Jag har ett, Uponor clean I tror jag det heter, ska vara godkänt utan efterpolering men kommunen här ville inte godkänna det (närhet till natura 2000 område).
Så det slutade med en sandfilterbrunn efter reningsverket då jag inte vill ha en tät markbädd på tomten. Att få kommunen att komma med alternativ till tät markbädd var som att köra huvet i en vägg.
Men hur som helst så min filterbrunn en 2 meters cc120 tät brunn med lecakulor,anslutning till pumpbrunn i botten. Havererar reningsverket får jag inte skit i pumpbrunnen utan det fastnar i brunnen med lecakulor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2017 20:57 #3 av Mikael Hansson
Svar från Mikael Hansson i ämnet Minireningsverk
Det är en del att välja på. Har faktiskt tittat på Klarno och tror det blir ett sådant.

Tack för ditt svar Jimmy!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2017 21:57 #4 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Minireningsverk
Det låter som om någon handläggare på din kommun har gjort det lätt för sig genom att bara peka med hela handen och föreskriva 50 m mellan vattenbrunn och infiltration.

I mina trakter går det bra med mindre avstånd om man kan dokumentera att infiltrationen ligger så att säga nedströms från vattenbrunnen, sett i grundvattnets rörelseriktning. Ett riktvärde jag har sett är 20 m. Det fanns åtminstone för något år sedan också ett kryphål som innebar att det bara var för nyanläggning av eget avlopp man måste söka tillstånd, det behövdes inga formaliteter alls om det gällde att förbättra ett gammalt befintligt avlopp (t ex genom att byta ut enkammarbrunn + stenkista mot trekammarbrunn + infiltration)

Till lättnad för dem som ska bygga egna avlopp i framtiden (dock kanske inte just i år) kan man nämna att regeringen för några år sedan tillsatte en landsbygdsutredning. Den har arbetat några år och släppte ett slutbetänkande nu i vår, www.regeringen.se/rattsdokument/statens-...r/2017/01/sou-20171/ . Nu ska det behandlas politiskt och det lär väl resultera i diverse ändrad lagstiftning inom ett par år. En sak som utredningen rekommenderar är åtgärder för att underlätta byggande av nya bostäder i landsbygd, bl a genom att få fram enklare och mer entydiga bestämmelser för eget vatten och avlopp, och minska friheten för kommunala småpåvar att införa hemsnickrade föreskrifter.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2017 18:58 #5 av Mikael Hansson
Svar från Mikael Hansson i ämnet Minireningsverk
Precis, verkar inte till att finnas några klara och fasta regler. Skiljer sig från kommun och till handläggare. Det är en djungel att får reda på vad som gäller och hur de vill att man skall göra!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg