Mäta batterispänning med digital, alltför lättdriven, multimeter

01 jan 2023 11:55 #1 av Göran
Hej.

Jag vet att moderna digitala multimetrar har för låg ingångsresistans och är 'glädjemätare' i sammanhanget, vare sig det gäller bilbatterier eller AAA.
En gammal analog AVO8 hade varit bättre:
men en Fluke 77 är ingen hjälp; den belastar inte objektet. Så, vad göra?
Tack.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2023 20:23 #2 av Torbjörn Forsman
Du menar väl snarare att Fluken har för hög ingångsresistans (10 Mohm)?

Min erfarenhet är att det numera är ytterst sällan man behöver belasta småbatterier för att prova dem. På ett modernt alkaliskt batteri, följs polspänning och inre resistans åt rätt bra, så beroende på vad man ska använda batteriet till räcker det med att kolla att tomgångsspänningen är över t ex 1,3 eller 1,4 V. Äldre brunstensbatterier var däremot mer lömska, de kunde ibland ha full tomgångsspänning men högt inre motstånd, så där fick man mäta kortslutningsströmmen också för att vara på den säkra sidan.

Små litiumknappceller (t ex CR2032 ) brukar jag mäta spänningen på och provbelasta med en blöt tumme parallellt med batteriet, om spänningen ändrar sig ens i sista decimalen på en multimeter så kasserar jag det.

Om det ska vara någon mening att provbelasta bilbatterier, så krävs det mycket högre strömmar än vad en gammaldags multimeter kan dra. Det finns numera billiga batteriprovare (t ex hos kinanasare på Ebay) som mäter bilbatteriers inre resistans genom att belasta med korta pulser och känna av spänningsfallet, är man intresserad kan man överväga att betala någon hundring för en sådan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg