Fluke 1662 vs fluke t5-1000

14 dec 2019 11:28 - 14 dec 2019 11:36 #1 av Manuel R
Skulle kolla varför det var 110v på skalet i en utomhusarmatur. Med fluke t5 fick jag ca 110v
Med fluke 1662 fick jag ca 45v

Vet inte varför det var så stor skillnad , någon som har en idé?

Ps. Armaturen kom med färdig monterad kabel utan jord, installatören antog att den var dubbel isolerad, men så var ikke fallet.dali som smittade, men var andra felkopplingar också. ds

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 12:06 - 14 dec 2019 12:06 #2 av Bo Siltberg
Dels kan man gissar att det handlar om en högimpediv kapacitivt eller induktivt kopplad spänning, kanske även orsakat av EMC-filter.
Dessa spänningar kan man därmed mäta upp med högimpediva mätinstrument som en vanligt multimeter.
Skillnaden ligger alltså i ingångsimpedansen hos dessa instrument.
Fluke 1662 har en impedans på 360 kohm medan jag inte hittar någon uppgift hos T5, vilket är mycket förvånande. En spänningsprovare bör ha en känd ingångsimpedans för att vara användbar., Här är det uppenbart att den är betydligt högre än hos installationsprovaren. Jag skulle därför undvika T5 till förmån för spänningsprovare med kända data, och som har en funktion för att temporärt sänka ingångsimpedansen ytterligare just för att röka ut såna här spökspänningar.
Följande användare sa tack: Manuel R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 13:38 #3 av Manuel R



"Jag skulle därför undvika T5 till förmån för spänningsprovare med kända data, och som har en funktion för att temporärt sänka ingångsimpedansen ytterligare just för att röka ut såna här spökspänningar."

Fluke T5 är en väldigt vanlig spänningsprovare ute på fältet. och som jag tror många uppskattar :), jag förstod att det kunde vara skillnad på dem , men att den var så stor förvånade.



Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 15:37 #4 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet Fluke 1662 vs fluke t5-1000
T5 har 1M ingångs impedans enl databladet. 

känner du till nån spänningsprovare med inställbar ingångsimpedans enl din beskrivning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 20:21 #5 av Bo Siltberg
Jaha, jag läste just alla specar om T5 som jag hittade på Flukes hemsida utan att hitta just denna uppgift.
T.ex Duspol digital har funktionen att mäta med extra låg impedans.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 21:52 #6 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet Fluke 1662 vs fluke t5-1000
Inser nu att alla spänningsprovare med jorfelsbrytartest ju har möjligheten att tillfälligt sänka impedansen! Så fluke t150 gör ju ett bättre jobb där, dock klarar den inte 1000v som t5 gör. 

Läs input characteristics i:

https://dam-assets.fluke.com/s3fs-public/t5_xxxx_sieng0100.pdf
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2019 10:38 #7 av Michell Martic
Hej!
Skulle bara vilja tillägga, T5 (och nya T6) är inte spänningsprovare. De är multimetrar (61010).
T150 däremot är en spänningsprovare (61243-3).
Varför jag tar upp det är egentligen för att vi ofta kallar spänningsmätning för spänningsprovning.
Och varför det då är relevant är för att spänningsprovning är en säkerhetsåtgärd jag genomför innan ett Arbete Utan Spänning. Detta ska ske med en spänningsprovare.
Ska jag bara mäta spänning för att få ett värde bör vi kalla det spänningsmätning, och då duger T5 alldeles utmärkt.

...och (ja, lång förklaring) varför DET är viktigt är för att många elektriker springer runt med typ T5 för att göra spänningsprovning inför ett AUS. Vilket man alltså inte ska.
God jul på er!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2019 14:13 #8 av Bo Siltberg
Ännu ett skäl till att undvika T5 tydligen. Den utger sig för att vara en "elektrisk testare" och framställs som en sådan, vid sidan om T-serien.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg