Går det att använda en multimeter dvs ohmmätare för att mäta lindningarna på en 3 fas motor. Borde vara någon hake i det hela annars skulle det inte finnas motortestare för många tusenlappar.
Visst kan man ohmmäta lindningarna men det säger inte särskilt mycket.
Om ett enda varv är kortslutet i en lindning med flera hundra varv så påverkas likströmsresistansen knappt märkbart, men det gör lindningen helt oanvändbar för sitt ändamål (vare sig det nu är i en roterande maskin eller t ex en transformator).
Och i många elmotorer är det fullt normalt med ganska stora skillnader i resistans mellan lindningarna. 5-10 % kan man mycket väl hitta även i en trefasmotor som är helt symmetriskt byggd med övergångslindning osv, och om motorn är byggd med t ex 2- eller 3-planslindning där härvändarna är längre i en fas än i de andra, kan denna fas mycket väl ha 20-30 % högre resistans utan att det är något fel.
Enfas asynkronmotorer har ofta stora skillnader i data mellan drift- och startlindningen, och skillnaden mellan dem varierar beroende på vad respektive motorkonstruktör har för idéer.
Ett alternativ till motortestare är att skaffa sig någon form av möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor (s k RCL-meter eller en gammaldags mätbrygga), gärna med möjlighet att mäta vid flera olika frekvenser.
Har man ingen frisk exakt likadan lindning att jämföra med, så är säkra sätt att hitta ett kortslutet varv att se att induktansvärdet varierar mycket kraftigt beroende på vilken frekvens man mäter vid, eller att förlustfaktorn är anmärkningsvärt dålig.
RCL-mätare eller mätbryggor kräver mer kunskaper och omdöme av användaren än vad en idiotsäker motortester gör, men en fördel är att man inte bara kan använda den för motortest utan även för att mäta på alla andra sorters induktiva eller kapacitiva prylar - kondensatorer, transformatorer, kontaktorspolar, olika slags drosslar, induktiva givare osv.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.