Mäta läckström med isolationsprovare?

23 mar 2015 17:30 #1 av Isak Rönnqvist
Kan jag vid isolationsprovning se om jfb kommer lösa?

UxI=R

230x0,3=69

Kan jag då isolationsprova och få ett värde ned till 69Ohm innan jfb löser?

Bakgrund.
Har bytt ledningar i bostad men lämnat bef. kablar till utebelysning och utomhusuttag orörda då de är gjorda relativt nyligen.

När jag isolationsmäter den nya installationen är värdet över 1MOhm vid 1000V.
Men den gamla installationen har ett värde på 120Ohm vid 250V.

Jag har läckströmtång men har inte provat den i denna anläggningen.

Kan jag räkna på detta sätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2015 20:11 #2 av Torbjörn Forsman
Nej, du har både lyckats göra ett kommafel och vänt Ohms lag åt fel håll.
R = U / I. En normal JFB löser vid 30 mA (0,03 A). Vid 230 V så motsvarar alltså detta 230/0,03 = ungefär 7700 ohm.

Men det är inte hela sanningen. Ett isolationsfel är sällan ett idealt motstånd, utan det kan mycket väl ändra resistans beroende på t ex spänning, temperatur, fukt och inte minst beroende på om det är lik- eller växelspänning som ligger på. Om man gör isolationsmätning med en vanlig multimeter eller något annat instrument som mäter med likström, så bör man gärna mäta två gånger med olika polaritet på instrumentet för att se om man får samma värde eller inte.

I isolationssammanhang så får man nog betrakta 120 ohm som nära nog kortslutning. Om man lägger på 230 V över 120 ohm så blir ju effektutvecklingen 2302/120 = 440 W. Och med den effektutvecklingen i ett felställe dröjer det inte många minuter innan det brinner bra där.

Hur har du mätt när du kom fram till 120 ohm i den gamla installationen? Kan du ha mätt mellan fas och nolla och missat att det låg någon last ansluten där? Eller kan man ha blandat ihop nolla och skyddsjord någonstans?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2015 20:35 - 23 mar 2015 20:36 #3 av Michell Martic
En isolationsprovare mäter nog generellt med en likspänning. Det får konsekvensen att instrumentet inte kan mäta det som senare visar sig vara kapacitiva läckströmmar. Instrumentet mäter alltså bara den aktiva komponenten av impedansen. Sen får ju en jordfelsbrytare lösa vid 50% av sin In vilket då ger en utlösningsström på 0,015A. Alltså har du nog missat en 0:a till att börja med (om du inte tänkt dig en jordfelsbrytare med In = 300mA). Sen heter det nog inte att U * I = R, utan snarare U / I = R. Så förutsatt att jordfelsbrytaren kan lösa vid 15mA så skulle detta ge frånkoppling vid tidigast 15,3kΩ, men absolut senast vid ca 7,7kΩ. Dock kvarstår faktumet att du missar all frekvensberoende impedans.

Gällande de där 120Ω'en så kan du väl inte låta bli att undra vad dessa beror på? Känns som en förbindelse mellan jord och neutral kanske. Finns det någon möjlighet att kunden sysslat något med utebelysningen själv? Finns det kanske någon undercentral i garage?

Det enda du kan göra i detta fall är nog att mäta dig fram, kabel för kabel, med isolationsprovaren tills du hittar den stora boven. 120Ω känns nämligen inte hälsosamt för anläggningen.

EDIT: Det blir alltid lika lustigt när man skriver samtidigt som en annan, Torbjörn. :lol:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2015 16:42 #4 av Isak Rönnqvist
Uppmätt med nya kablar ej anslutna mot gamla installationen.

Sedan uppmätt med nya istallationen ansluten mot gamla installationen.

Båda mätningarna från centralen.

Äldre dragning hade 1 grupp som matade nästan hela bostaden. Så denna är utbytt mot 3fas matning som delar sig straxt efter centralen.

Känns troligt att nolla och jord kan ligga ihop i anläggningen.

Kan detta kostateras genom mätning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2015 16:55 #5 av Alexander N
Lossa alla nollor i centralen och megga en jord->nolla i taget, då får du ju fram vilken grupp det handlar om. Sedan är det bara att göra samma vid varje fördelning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2015 20:14 #6 av Rikard Ågren
Sära på skenorna, sätt din nya Eurotester i kontinuitetsläge, kläm fast mätproberna med krokodilklämmorna mot jord- och nollskena, lossa nollorna en efter en tills kontakten mellan skenorna upphör

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 10:13 #7 av Stefan Ericson
Jag håller på Alexander. Lossa alla och mät sedan, det är för lätt att göra något fel och det går fortare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 20:31 #8 av Isak Rönnqvist
200mA kontinutetsprov ger ej kontakt mellan N och PE.

Visas först när jag provar med isolationstest redan från 250V

Ga kablar matar utomhus uttag, utebelysning, utebelysning på stolpar (markkabel)

Rättstavning:

0,03A

120 Kohm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2015 10:09 #9 av Torbjörn Forsman
Vad får du för resultat om du ohmmäter mellan N och PE med en vanlig multimeter? Och blir det då samma resistans även om du polvänder instrumentet?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg