Stora drivdon för konstantström 350mA som ger ut för hög spänning?

12 okt 2020 18:46 #1 av Ronnie Lidström
Sen ett tag tillbaka så finns det rätt kraftiga drivdon för 350mA. Upp till 37W.

Förr... När LED kom (ja, jag är gammal) så sa tillverkarna att det inte gick att göra större drivdon för att spänningen blir för hög.

Jag vet inte om reglerna har ändrats sen dess?

Zebra Z-dim 37 W 350 mA ger som mest ut 106 V DC på sekundärsidan.

Lillebror Z-dim 18 W 350 mA ger som mest ut 52 V DC.

En vanlig Jolly Maxi ger som mest ut 74 V DC.


Standarden för SELV (Separated Extra Low Voltage) som gäller för drivdon ser ut så här:

Spänning: Max 50 V AC eller 120 V DC.

MEN står även så här:

Om nominella spänningen är högre än 25 V AC eller 60 V DC skall skydd mot direkt beröring ges genom:

avskärmningar eller kapslingar som ger ett skydd lägst IP2X eller IPXXB
eller
betryggande isolering.


Ska vi tolka detta som att man inte får ha grundisolerade ledare åtkomlig för beröring om "nominella spänningen" är högre än 60V på sekundärsidan av ett drivdon? Dvs att det blir samma krav som med 230V ledare, att man måste trä på ett extra lager isolering där trådarna är berörbar?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2020 10:18 #2 av Bo Siltberg
Jag tolkar det inte som att det skulle krävas dubbel isolering, utan basskydd räcker för den spänning som är aktuell. Men helt tydligt är det inte. Det saknas tydliga regler för belysningsinstallationer som helhet. Det pratas också om pulsationsfri likspänning. Utesluter det PWM?

Var har du hittat den svenska texten? Den låter inte riktig, "indirekt beröring", "betryggande isolering"??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg