Tips LED spottar under köksskåp

15 aug 2016 20:50 - 15 aug 2016 21:06 #1 av Tobias Karlsson
Hej!

Jag beställde en jolly maxi driver och tog hem 5 st www.elbutik.se/product.html/led-downligh...ar?category_id=15227 som jag tänkte ha över min diskbänk här hemma.

Ljuset blev väldigt gult som på bilden, dock har jag kaklat om nu och har helvita plattor istället, men upplever att det vita kaklet också ser väldigt gult ut i ljuset.

Så jag undrar, vilken färgtemperatur är vanlig att ha på spottar under köksskåp? Dimmern jag köpte går bara att koppla med konstantströmsspottar, så skulle gärna vilja hitta något som passar det. Det är även en utanpåliggande installation så någon spot som inte bygger så mycket med en förhöjningsram är också att föredra.

Jag är lite inne på www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-led-spot-slim som finns i både 3000K och 4200K, vilket hade ni föredragit? Det tråkiga med de är att jag måste byta drivdon isåfall till ett konstansspänningsdrivdon. Spottarna jag tog hem är ju på 2800K.

Jobbar som fartygs och industrielektriker, så det är inte ofta jag gör denna typ av installationer så därför ber jag er kunniga att guida mig i LED-världen :)

(de flesta bilderna är lite neddimmrade eftersom min kamera inte kan visa färgtempen så bra på full styrka, en bild är utan spottarna fast nykaklat)

Kan tillägga att jag har en lysrörsarmatur med 18W/840 i taket framför diskbänken.








Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2016 21:07 #2 av Ronnie Lidström
Vi väljer uteslutande 3000k. Tycker 2700k är för gult. Speciellt som arbetsbelysning i ett kök. Funkar kanske som mysbelysning i vissa fönsterlampor och stallyktor men inte så bra som arbetsbelysning.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2016 15:03 #3 av Tobias
Har nyligen installerat FUNCTION II E7500891 och de är bra tycker jag och fyller sin "funktion" bra.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2016 15:04 #4 av Tobias

Ronnie Lidström skrev: Vi väljer uteslutande 3000k. Tycker 2700k är för gult.


Det gäller även för mig med. håller mig till 3000k till bänk

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2016 19:49 #5 av Patrik Hedlund
Du har för långt avstånd mellan spottarna. Man kan inte köra lika långa avstånd som i tak där det är långt till golvet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2016 20:35 #6 av Tobias Karlsson
Okej! Vad tror du om 4200K då? Skulle det bli för vitt kanske? Har ju 18W/840 i taket så kanske inte så snyggt att blanda färgtemperaturerna i samma rum?

Ronnie Lidström skrev: Vi väljer uteslutande 3000k. Tycker 2700k är för gult. Speciellt som arbetsbelysning i ett kök. Funkar kanske som mysbelysning i vissa fönsterlampor och stallyktor men inte så bra som arbetsbelysning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2016 20:36 #7 av Tobias Karlsson
Tack, men är inne på utanpåliggande spottar, med tunn kanal ut till varje.

Tobias skrev: Har nyligen installerat FUNCTION II E7500891 och de är bra tycker jag och fyller sin "funktion" bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2016 20:42 #8 av Tobias Karlsson
Jaha okej tack, vad brukar vara lagom avstånd? Om man från vänster i köket har 80-skåp 2-dörrars, spis (med bel.), 80-skåp 2-dörrars, 80-skåp 2-dörrars, 60-skåp 1-dörr? Vad är en normal spridningsvinkel man borde sikta på på spottarna?

Patrik Hedlund skrev: Du har för långt avstånd mellan spottarna. Man kan inte köra lika långa avstånd som i tak där det är långt till golvet.

//Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2016 19:33 - 17 aug 2016 19:34 #9 av Fredrik Å

Tobias Karlsson skrev: Jaha okej tack, vad brukar vara lagom avstånd? Om man från vänster i köket har 80-skåp 2-dörrars, spis (med bel.), 80-skåp 2-dörrars, 80-skåp 2-dörrars, 60-skåp 1-dörr? Vad är en normal spridningsvinkel man borde sikta på på spottarna?


Ett bra riktmärke tycker jag brukar vara en per lucka (mitten av luckan). Jag satte hide a lite thin led i mitt kök hemma, fällde in i en täcksida, men det finns även förhöjningsring och de bygger inte mycket. Jag valde dock 2700 K och tycker det är nice. :tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2016 20:44 #10 av Tobias Karlsson

Fredrik Å skrev:

Tobias Karlsson skrev: Jaha okej tack, vad brukar vara lagom avstånd? Om man från vänster i köket har 80-skåp 2-dörrars, spis (med bel.), 80-skåp 2-dörrars, 80-skåp 2-dörrars, 60-skåp 1-dörr? Vad är en normal spridningsvinkel man borde sikta på på spottarna?


Ett bra riktmärke tycker jag brukar vara en per lucka (mitten av luckan). Jag satte hide a lite thin led i mitt kök hemma, fällde in i en täcksida, men det finns även förhöjningsring och de bygger inte mycket. Jag valde dock 2700 K och tycker det är nice. :tokig:


Okej! :) Ja har varit lite inne på de där hide a lite thin också, pågrund av den låga höjden på den. Hur ser det ut med 2700K på den då? är det så att det lyser gult mot plattor/vägg?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2016 22:19 #11 av Tobias Karlsson
Vad tror folket om Hide a lites 1202 multi? Någon som har erfarenhet av den?

www.storel.se/sto/rootCategory/Belysning...3000K-VIT/p/7463080#

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2016 19:19 #12 av Patrik Hedlund
Väldigt bra val om du ska fälla in. Utanpåliggande rekommenderar jag Hide-a-lite Thin. Dock är Thin 2,5W och 1202 Multi 3,5W.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2016 19:32 #13 av Niklas
Ett litet sidospår: Du kan ju alltid byta lysrör till 830 så upplever man inte spottarna som så gula.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2016 18:21 #14 av Magnus

Patrik Hedlund skrev: Väldigt bra val om du ska fälla in. Utanpåliggande rekommenderar jag Hide-a-lite Thin. Dock är Thin 2,5W och 1202 Multi 3,5W.

//Patrik


Jag måste vara sämst på att söka, eller blind. Eller en kombo av båda..
Men har du ett enummer på thin?

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2016 21:41 #15 av Mattias Sjöholm
Jag har Thin LED 3000K med borstat stål i mitt kök och är nöjd. Tycker inte ljuset är för gult, har 4000K i min spisfläkt och upplever ljuset från denna alldeles för "vitt" vid matlagning. Maten ser inte alls rolig ut, finns väl en anledning till att de välsorterade mataffärerna har varmt ljus mot tomater och paprika....

De är ganska bra tryck i dessa så jag har dem ofta nerdimmrade, har monterat de under 2 stycken 60 skåp och 1 styck 80 skåp med 2 stycken "armaturer" under varadera. Två utav skåpen är vitrinskåp så där har jag även inne i skåpen. Hade tänkt köra med förhöjningsramar så inhandlade några sådana men fick lite täcksidor över så valde att fälla in dessa istället. Behöver du rostfria sådana så hör av dig! Har 10 st som bara ligger numera...

Kör med Hide a Lite's Jolly Mini och pushdim-funktion och det funkar bra.

2800K tror jag kanske är lite väl gult, min egen åsikt är att runt 3000K strecket är bra i hemmamiljö men 4000K kan göra sig också i vsssa rum. Men smaken är som baken, många anser att 4000K är det enda som gäller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.282 sekunder

Senaste foruminlägg