Philips GU10 Dimtone leveransproblem? säljstoppad?

23 jan 2013 07:14 #1 av Johan Ullberg
Jag hade tänkt sätta ett par Master Led GU10 8w Dimtone i en anläggning då jag verkligen gillar dessa, men nu får jag inte tag på dessa ljuskällor, grossisten säger att det är något problem med leveranserna, men har ingen mer info (och påstår att inte Philips har mer info heller men det har jag lite svårt att tro).

Någon som vet vad som är problemet (är det något stopp i produktionen, är det fel på produkten så den är säljstoppad etc. etc.) och hur lång tid det kommer ta att åtgärda?

Lampan det gäller i mitt fall är Master LEDspot MV GU10 8w 2700K, 25g Dimtone, enr 8349047 har jag för mig, men jag tror att det egentligen var alla GU10 Dimtone (eller åtminstone de "nya" 8w modellerna).

Antar att jag får ringa till Philips och kolla hur det står till men kanske har någon här koll (kanske finns Philips representerade här?)

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2013 08:38 #2 av Marcus Lundström
Måste du verkligen ha Philips lampan, hide-a-lites variant är mycket bättre.

www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Ljusk...ml?variantId=1256241

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2013 09:09 - 23 jan 2013 09:10 #3 av Johan Ullberg

Marcus Lundström skrev: Måste du verkligen ha Philips lampan, hide-a-lites variant är mycket bättre.

www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Ljusk...ml?variantId=1256241

Nej det måste jag väl inte, hur är det, jag trodde inte att hide-a-lites hade motsvarande dimtone-funktionen (varmare ljus vid dimring, tror det går ner mot 2200K på Philips), har den det?

/U

EDIT: hur är den bättre förresten? Vill minnas att den är aningens billigare, men finns det andra fördelar jag inte känner till?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2013 13:32 #4 av Marcus Lundström
Den ser likadan ut som en halogenlampa och har samma sken, dessutom kan man dimmra den med alla typer av dimmers vilket inte Philipslampan kan. Och den är billigare!

Fler argument har jag inte..

Om den har varmare ljus vid dimmring vet jag inte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2013 14:48 #5 av Johan Ullberg
Jag ringde Philips, den var stoppad på grund av något (okänt) fel på någon batch, vilket kanske inte låter så superbra (förvisso fint att det ser till att gå till botten med problemet men att det ens blir fel är ju trist). Han jag pratade med trodde den skulle vara tillbaka om "några veckor"

(mycket irriterande att inte få ett exaktare svar)

Då jag inte tror Hide-a-liten har motsvarande dimtone tror jag ändå jag väntar ut Philipslampan, det är något av en dealbreaker i detta fall. (och därmed får den i så fall ett sken än mer likt en halogen, även vid dimring).

Jag håller med om att själva ljuskällan är snyggare hos HaL, jag gillar egentligen inte att se de individuella led chipen (i Philipslampan kan man ana dessa bakom ett matt glas), kanske plockar jag med mig en HaL också, så kan jag jämföra ljuset, inte bara vid maxeffekt utan även i dimrat läge.

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 10:09 - 18 feb 2013 10:10 #6 av Martin
Tydligen fanns det risk för att höljet blir strömförande:

www.luxmagazine.co.uk/news/23/philips-re...tentially-dangerous-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2013 21:23 - 22 feb 2013 21:25 #7 av Johan Ullberg
Intressant med en lite mer detaljerad beskrvining, jag gissar att den jag pratade med på Philips mycket väl visste om detta, men var obenägen att säga det rakt ut. Jag hade gärna hört det (och inte ratat ner dem baserat på en enstaka händelse), men man får väl fatta att det är företagspolicy i någon bemärkelse lägga locket på.

Hur som, mitt något oventskapliga test:

Testuppställning:
3x SG armaturen jupiter soft (Enr 7470350)
1xOsram 230v GU10 35W 35g Halopar 16 65821 FL (det som levererades med amaturen)
1xHaL Comfort LED 7w 24g (Enr 8365001)
1xPhilips Masterled Dimtone Gu10 8w 25g (Enr 8349045)

Det svåra är att ge en rättvis bildåtergivning, jag har kört systemkameran (en gammal EOS 450D / Rebel xsi) i fullt manuellt läge med konstant bländartal (2.8 ), tid (1/30), ISO (1600) och vitbalans (får inte fram något värde, men konstant iaf). Ljuskompensationen ställdes på samma ställe i alla bilder (mitt emellan spotarna) och fokus på samma ställe (närmsta sporen). Då fick jag följande bilder vid 10, 50 resp 90 % dimring (KNX system):








EDIT: jo just det: vilken tror ni är vilken ljuskälla?

/U
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2013 12:52 - 23 feb 2013 13:12 #8 av Alexander N
Från vänster till höger: Osram -> HaL -> Philips ?

Har inte sett philips live men måste säga att jag blev väldigt positivt överaskad av HaL's 7w. Framförallt om man har en armatur där ljuskällan syns tydligt, ser inte ut som en led, ingen "prick" som syns.

EDIT: Någon som vet om HaL's Comfort 5/7W går bra att dimra med Hagers dimmeraktorer (KNX)?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.205 sekunder