Materialpriser (påslag) ut till kund

17 jan 2012 21:54 #21 av Jonas Wallin
Mina "GNP" priser enl grossist

EKLK 3G 1,5: 19,76:-
Eljo 2v inf jord: 170:-
EKKJ 4x6/6: 89:-/M

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2012 21:57 #22 av Ronnie Lidström
Vilken grossist?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2012 22:11 #23 av Patrik Hedlund
Solars listpris.


Nexans EKLK 3G 1,5: 33,60:-
Eljo Trend 2v inf jord: 145:-
Solar plus EKKJ 4x6/6: 140:-/M

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2012 22:15 #24 av Mats Persson
Sen är det som tidigare sagt en väldigt stor skillnad på vad olika firmor har för pris på materialet hos grossisten.. Så även om vi börjar med 0% påslag så kommer det endå bli stora skillnader...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2012 07:36 #25 av David Jonasson
Jag upplever många kunder som väldigt medvetna om vad det kostar, det går ju köpa väldigt mycket på butiker som Jula eller näthandlare som elbutik.se

Jag tror det är viktigt att själv vara medveten om vad det kostar hos dom aktörerna men anser inte att man behöver vara billigare utan att lite dyrare än dom är rimligt. Givetvis behöver material olika mycket påslag efter som det blir mer spill på en del grejor och ibland är risken för garanti åtaganden större.

Eljo Trend 2v inf jord
elbutik.se 108kr inkl moms 86,40exkl
Jula 129kr inkl moms 103.2exkl

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2012 07:43 #26 av Ronnie Lidström
Vårt utpris för 1830296 (Vid normal "småservice")


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2012 16:41 #27 av Bengt-Göran
Intressant diskussion


Mitt inköpspris på 1830296 är 75 kr och jag tar ut 110 + moms, jag tror att jag ej är dyrast i trakten.
:blush:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2012 20:49 #28 av Mats Rausin
Det undrar jag också :0)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2012 21:33 #29 av Janne Larsson
Jag har kört generellt (om det inte är väldigt dyra saker) mitt inköp + 20%, då finns även en rabattmån till de som handlar mycket osv. Väldigt kostsamma saker kör jag 10-15% på.

Ja just det ja.....jag baserar det på Elektroskandias lista...så det diffar ju någon krona i vinst här och där om jag handlar på annat ställe.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2012 21:38 #30 av Magnus

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2012 06:04 #31 av Coffey
På ett jobb man utför handlar det ju i slutändan om att tjäna pengar. Då kan man inte bara titta på hur många % man lägger på materialet. Man måste se till helheten. Hur mycket man tar ut i timpeng är ju väldigt avgörande.
Vill kunden köpa material själv, då blir timpengen högre. Säljer företaget material med bra vinst kan timpengen bli lägre. Man får titta på sista raden vad projektet ger i pengar totalt. Det är en svår balansgång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2012 21:13 #32 av Magnus Johansson
Hur har din resa varit gällande anställda när det börjar bli en del. Jag har fullt upp med 6 anställda. När ser du behovet att använda sig av förmän mfl. Hade varit intressant att veta då jag planerar att få mitt företag att växa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2012 12:36 - 15 feb 2012 12:39 #33 av Hans Heldring

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Fil bilaga:
Hans Heldring
Fil bilaga:
Branschekonom, EIO

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2012 21:56 #34 av Henrik Eriksson
Vad har ni för timdebitering där ni jobbar?
Själv kör jag på 395 kr + moms. Tycker att det är lite lågt och fundrar på att öka någon tia efter semestern då även lönerna ökar i landet.
Har även en bilersättning för varje jobb på 180 kr + moms, något ni andra använder eller gäller det bara per mil?
Bilen är ju en dyr historia idag med drivmedel som bara pekar uppåt.

Material påslag tycker jag är en svår bit men försöker ligga så kunden inte ska känna sig lurad men även inte ge bort sakerna då man har garantier och byter det som kunden ångrar. Ligger nog mellan 20-50 % påslag beroende på vad det är för något samt hur stort jobbet är.

Jag tycker en lämplig timdebitering vore 520 kr + moms (650kr) och sen bara debitera materialet rakt av. Då har man fått med alla kostnader man behöver och företaget går plus.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2012 21:59 #35 av Janne Larsson
Problemet kan då vara att kunden ändå väljer den som tar 400 + moms....dom ser tyvär inte oftast längre än så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2012 22:02 #36 av Henrik Eriksson
Nä det är ju tyvärr så, alla måste ju höja samtidigt. Men i dåliga tider kryper det ju gärna ner igen och så höjs material igen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2012 22:02 - 22 apr 2012 19:02 #37 av Ronnie Lidström
Enligt EIOs exempel (pdf) här ovan så är ju:


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Kanske liite överdrivet.

Som du säger:

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2012 18:39 #38 av Marcus Lundström
Vilket timpris tycker ni är rimligt för en lärling? Och hur ska man debitera när 50-80% av tiden går till att gå bredvid och "lära sig". Vidare 1:a, 2:a och 3:e års montör?

Jag har en anställd lärling och debiterar halva timpriset för den tiden har gör något installationsarbete eller något annat som jag annars fått göra. Han har arbetat i 7månader och ännu så länge omsätter han knappt sin egen lön.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2012 20:54 #39 av Martin
Efter 7 månader så bör han kunna fatta egna beslut och inte stå med armarna i kors hela tiden.

Antagligen brinner han inte för sitt jobb eller så är han inte rätt person för yrket.
Visst alla är man nybörjare på något men jag säger inte att man ska göra en annan elektrikers jobb men men ska kunna tänka likadant och ha en lösning på problemet sen om det är den bästa det får ju den som går jämte avgöra.

När jag var i den åldern så fick jag iaf rätt fria tyglar. Jag gjorde som jag ville och för det mesta så blev det beröm eller ett tips på vägen hur man kan göra det bättre. Ett par gånger hade man ju gjort någon rätt dum sak men det gör ju alla. jag tar rätt illa vid mig när jag själv kommit på hur jäkla dumt man gjort en sak. kan vara allt ifrån en rörläggning och så kommer man på sig själv. varför gick jag inte den vägen istället?
Jag gick dock alltid bredvid någon så att säga var inte ute själv.

Jag åkte iofs in på lite mindre småbyggen så man fick hålla material och tiden i huvudet och vad man gjort och vad som måste göras nu och vad man ska ge sig i kast på morgondagen för att inte hamna efter tidschemat.



Mitt tips. Låt han gå bredvid någon annan person eller byt han till ett annat projekt. han kanske gillar service mer eller byggen? Ge han lite fria tyglar med något som inte är så farligt om det ser förjävligt ut. tex i en källare eller på en vind.

Ja och jag ska blott erkänna att jag har gjort en redig ful tabbe med att klamra upp ett vp rör med j16 med ca 20cm klammer avstånd.. Doh!

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2012 20:05 #40 av Lars Blomkvist

Ronnie Lidström skrev: Elbranschen har ju av tradition alltid haft höga materialpåslag. Förhoppningsvis, och troligtvis, kommer nog de flesta gå mot högre timdebitering och lägre materialpåslag. Speciellt nu i ROT-tider och då alla vanliga konsumenter vet vad elmaterial "ska" kosta ;)


Drar upp en gammal tråd.

Gör inte så många jobb hos privatpersoner och vart lite förvånad när jag skulle presentera materialpris på armaturer.
Hide a lite Round Wall Single köper kunden lika billigt på nätet som jag på grossen har 50 % rabatt på!

Hur hanterar ni kunder som frågar efter ert materialval och sedan googlar på dessa och vill köpa själva?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg