Anställning lärling i ny startad firma

26 jan 2018 18:02 #1 av Mikael E
Hej..

Nu har jag nyligen startat min egen firma...äntligen något som jag funderat på länge.
Men tänkte att nu eller aldrig för man blir ju inte yngre direkt :(

Men det blev full fart från dag 1, vilket är kanon.
Dock har jag kommit till en situation som jag inte riktigt vet hur man går tillväga.

Första anställningen hur gör man? Vad Gäller?
Jag har två praktikanter som går sista året på ellinjen som jag skulle vilja anställa.
Har haft bägge två i olika omgångar samt att dom sommarjobbade där jag var anställd innan.

Till en början så vill dom hjälpa till på kvällar,lov och helger.
Sedan skulle jag vilja haft dom anställda...

Finns det någon regel med antal lärlingar per fullbetalda?
För att deras lärlingstimmar skall räknas behövs väl något avtal med facket? Hängavtal,kollektivavtal?

Hur gjorde ni när ni startade eran firma?
Som sagt lite ny på detta med att driva firma där av kanske lite dumma frågor..

// Mvh Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2018 11:20 #2 av Ronnie Lidström
Tillåtet eller ej, jag skulle aldrig anställa mer än en lärling åt gången. Hur ska du som ensam elektriker hinna ta hand om två lärlingar på ett bra sätt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2018 19:39 #3 av Mikael E
Tack för ditt svar...

Såg att jag skrev lite fel...
Första anställningen kommer att bli en av dessa två.
Sedan kommer en fullbetald som jag nästan kommit överens med..jobbar på det.

Efter det så kommer den andre lärlingen.. så förhoppningsvis går det vägen och vi blir två fullbetalda och två lärlingar.

Men till saken för att lärlingar skall kunna tillgodoräkna sig sina lärlingstimmmar?

//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 09:48 #4 av Richard
Du behöver isåfall ett hängavtal med elettan.
Men varför behöver dom sina lärlingstimmar?

Skippa det och ge dom lite högre lön jämfört med lärlingslönen.

Bara papperstrassel med lärligspapper mm.

Bra elektriker har alltid jobb.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 11:22 #5 av Michell Martic
Lärlingstimmarna behövs för ECY's yrkesbevis och kan bara avverkas på ett företag med anslutning mot IN vad jag förstår.

Tro't eller ej, men en del företag praktiserar faktiskt kravet på yrkesbevis. De flesta gör det inte dock, även om de är anslutna mot IN. Begreppet är i praktiken lite urvattnat eftersom det inte förekommer att man frågar efter yrkesbevis från någon som arbetat som elektriker i 10 år.

Men arbetar man inom industri, elnät, offentlig förvaltning o.s.v. så finns det ingenting som heter lärlingstimmar i avtal.

...men det känns alltid bra att ha det avklarat. Snacka med prospekten och hör vad de själva säger...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 16:24 #6 av Electrum

Richard skrev: Du behöver isåfall ett hängavtal med elettan.
Men varför behöver dom sina lärlingstimmar?

Skippa det och ge dom lite högre lön jämfört med lärlingslönen.

Bara papperstrassel med lärligspapper mm.

Bra elektriker har alltid jobb.

Ja det här är ju en soppa.
Lagstiftning stipulerar det rätt enkelt.
Vem som helst får jobba under överinseende av en behörig elektriker, om denne tycker man har tillräckligt kunskap för det man gör.
Och behörighet får man efter klarat viss utbildning samt fått en viss mängd praktik, dvs arbetat under överinseende.
Så långt är det enkelt, och inget krångel.

Och så måste jag säga, att detta var vad som gällde fram till 1/7 förra året, nu heter behörig auktoriserad och man ska istället arbeta inom ett företags egenkontrollprogram och lite diverse förändringar.
Men i praktiken hoppas man nog att systemet med lärlingar och behöriga och företag inte ska förändras på något särskilt vis, från branschens håll är man ganska nöjd med hur det var.
Men skillnaden i lagstiftningen är alltså att idag ska man utföra sin praktik inom ett företags egenkontrollprogram.


Men så långt lagstiftningen.
Nu kommer det kluriga, SEF och eio har skapat ett helt eget regelverk som har blivit deras egen "lag", dvs den har absolut inget stöd i Svensk författning, men ändå långtgående konsekvenser för både enskilda och alla i branschen.

Man har infört lärlingssystemet, med 1600 timmar lärlingstid.
För att kunna ha en lärling måste man vara med i eio och ha kollektivavtal med SEF.
När lärlingstiden är slut får lärlingen ett ECY-certifikat.
Ett eio-anslutet företag får ej anställa en som saknar ECY-cert. Inte ens om personen har AB-behörighet, och 40 års erfarenhet av elinstallationer.

eio är väl IN numera ?


Men detta gäller då alltså den "vanliga" elinstallationsbranschen som organiseras inom eio-SEF. Industrielektriker t.ex. är ju ofta organiserade i helt andra parter, och har alltså inga lärlingstimmar, får inget ECY (som är en värdelös plastbit, förutom att den ger arbetsgivare ansluten till eio möjlighet att anställa en)

Så är man Sveriges bästa elektriker, men saknar ECY-cert måste man alltså leta reda på en arbetsgivare som inte är ansluten till eio, eller starta eget företag och hyra ut sig till den man vill jobba åt.


Jag har inget ECY, och kommer definitivt aldrig skaffa något. Jag hyr ut mig till en elfirma och är nöjd med det.
Till våren kommer jag ha min AL-auktorisation klar, men fortfarande inget ECY. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 17:03 #7 av Rikard Ågren
Jag har själv inte ECY cert men har ändå varit anställt i två firmor som varit medlemmar i EIO. Frågan om ECY har aldrig kommit upp på bordet. Så det är kanske inte så hårt, Electrum? Nu har jag lämnat installationsbranschen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 17:24 #8 av Michell Martic
Ni båda (föregående) skrev nog precis vad jag menade.

Kravet på yrkesbevis praktiseras inte av de anslutna företagen i någon större omfattning. Många vet inte ens vad det är för något eller att det finns.

Sen är det även allmänt känt att det ljugs ganska friskt avseende lärlingstimmarna, vissa moment ska ju klaras av. I regel fyller man bara i vad där ska stå sen får lärlingen stå och dra kabel ett år i alla fall. Systemet missbrukas därmed i väldigt stor utsträckning för att de ska bidra till ATL'en i största utsträckning trots att de inte får ta del av ackordet därefter. Är det ett fungerande system där metoden ger effekt som stämmer överens med målet?
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 18:03 #9 av Electrum

Rikard Ågren skrev: Jag har själv inte ECY cert men har ändå varit anställt i två firmor som varit medlemmar i EIO. Frågan om ECY har aldrig kommit upp på bordet. Så det är kanske inte så hårt, Electrum? Nu har jag lämnat installationsbranschen

Det är ju inte hårdare än vad företaget som anställer vill göra det.
SEF, eio och ECY gör ju inte helt täta och rutinmässiga kontroller av medlemsföretagen. Så man kan säkert anställa svågerns son utan att han har någon som helst utbildning för att dra en massa rör och kabel på ett bygge som man kommit i tidsnöd i.
Men en viss risk tar ju företaget att det blir ett jävla liv om'et, som ett brott mot kollektivavtalet.

Allt regleras i kollektivavtalet, och visst finns det en inskriven öppning för att anställa andra med "tillräcklig kompetens". Detta ska tydligen helst ske i samråd med ELY, den lokala yrkesnämnden.

Läs i kollektivavtalet
www.sef.se/siteassets/medlem/kollektivav...vtalet-2017-2020.pdf
Där kan man se detta i 2kap §1 på sid 8 (9).

§ 1 Rekrytering till yrket
Rekrytering av yrkesman som skall arbeta med sådana arbetsuppgifter som
endast får utföras under överinseende av Elinstallatör och rekrytering av övriga
arbetstagare skall ske enligt bestämmelserna i yrkesutbildningsavtalet. Vid
rekrytering av övriga arbetstagare skall vederbörandes kompetensnivå
motsvaras av lägst 3-årig gymnasieutbildning med inriktning inom avsett
teknikområde.
Arbetstagare får dock anställas om vederbörande på annat sätt förvärvat sådan
yrkeskunnighet, som bedöms jämförlig med den utbildning som föreskrivs i
yrkesutbildningsavtalet. I sådana fall bör ELY (Elbranschens lokala yrkesnämnd)
rådfrågas innan anställning sker.


Och yrkesutbildningsavtalet som refereras till finns också i den PDF'en
sid 77 och framåt, bilaga 1.

Och här finner trådskaparen ett svar på sina frågor i första posten.
På sid 81 står det att med endast en elektriker på firman med minst 4 år i yrket får endast en lärling anställas.
För att anställa 2 lärlingar måste det finnas minst 3 4-års-montörer i företaget.


Jag tycker öht att TS ska läsa genom hela detta kollektivavtal, då det är en förutsättning att teckna detta för att öht få anställa lärlingar.
Ditt alternativ är annars att skita helt i hela den där eio och SEF-grejen, köra avtalslöst, anställa dina lärlingar på vilket vis du vill, men de får då ingen lärlingstid och aldrig något ECY-cert.
Om de bara kör på så det ryker, anställda hos dig i 4 år, sen tar ut en egen behörighet så kanske det helt kvittar för dem.

Men om någon anställd du har organiserar sig i SEF kan du räkna med att få hårda krav och hot på dig att teckna kollektivavtal. möjligen följt av blockader osv ifrån SEF.
Frivillighet finns inte riktigt här.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2018 22:28 #10 av Mikael E
Hej,,,,

Jag tackar...för era svar. Det var mycket värt men började att läsa pdf:en och ja en hel del stod det...Hmm..

Vet själv att jag fick problem då jag hade jobbat på en firma som inte var ansluten till något när jag började att jobba..
Efter ca 8år där och 2år på en annan firma med avtal. När jag skulle börja på tredje firman där fick jag bara tillgodo räkna mig dom två åren jag varit på firman med avtal.... Men jag var väl Sveriges bästa betalda 1:års montör :tokig:

Är det någon som råkat ut för att SEF,EIO och ECY kommit på kontroll?

Får nog läsa kollektivatalet riktigt någon kväll...

Kostar det något att ha avtal med dom? Eller binder man bara uppsig att följa deras riktlinjer?

//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 07:54 #11 av Fredrik Sjödin

Mikael E skrev: Hej,,,,

Jag tackar...för era svar. Det var mycket värt men började att läsa pdf:en och ja en hel del stod det...Hmm..

Vet själv att jag fick problem då jag hade jobbat på en firma som inte var ansluten till något när jag började att jobba..
Efter ca 8år där och 2år på en annan firma med avtal. När jag skulle börja på tredje firman där fick jag bara tillgodo räkna mig dom två åren jag varit på firman med avtal.... Men jag var väl Sveriges bästa betalda 1:års montör :tokig:

Är det någon som råkat ut för att SEF,EIO och ECY kommit på kontroll?

Får nog läsa kollektivatalet riktigt någon kväll...

Kostar det något att ha avtal med dom? Eller binder man bara uppsig att följa deras riktlinjer?

//Micke


Ditt företag kan antingen teckna ett hängavtal direkt med SEF eller så bli ett medlemsföretag i Installatörsföretagen. Bägge alternativen kostar pengar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 09:36 #12 av Mikael E
Hej Fredrik...

Har du någon prisbild på ungefär vad detta skulle kosta mig?:)
Så får jag se så att jag har ekonomi till att klara detta?

Är ju lite känsligt nu när man är nystartad med extra utgifter.
Vill ju att det skall gå rätt till så grabbarna får sina lärlingstimmar etc.

Gäller detta även om dom är timanställda..och hjälper till på kvällar och
Helger? Tänkte tills dom går ur skolan?

Mvh micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 09:40 #13 av Fredrik Sjödin

Mikael E skrev: Hej Fredrik...

Har du någon prisbild på ungefär vad detta skulle kosta mig?:)
Så får jag se så att jag har ekonomi till att klara detta?

Är ju lite känsligt nu när man är nystartad med extra utgifter.
Vill ju att det skall gå rätt till så grabbarna får sina lärlingstimmar etc.

Gäller detta även om dom är timanställda..och hjälper till på kvällar och
Helger? Tänkte tills dom går ur skolan?

Mvh micke


För avgifter och förmåner med ett medlemsskap in IN ber jag att få hänvisa till en företagsrådgivare i din region. Kolla på www.installatorsforetagen.se

När det gäller hängavtal måste du kontakta SEF.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 10:39 #14 av Electrum
Timanställning, eller behovstimanställning, finns inte med i SEF's kollektivavtal.
Deltid finns ej heller med i kollektivavtalet

Och då är dessa två saker "olagliga" anställningsformer. Ja inte olagliga alltså, men avtalsbrott som kan generera mycket trubbel med facket.

Jag har haft en ganska vild och upphetsad telefondiskussion med en företrädare för SEF om detta.
Men det var enligt denne helt förbjudet för arbetsgivare med SEF kollektivavtal att få anställa på deltid eller på timme vid behov. Tvärnit helt enkelt. Jag var mycket starkt kritisk, kan jag milt säga.

Detta hejdade min väg in i yrket effektivt just den gången.
Sen dess har jag lovat mig att aldrig ens fundera på att ha med SEF att göra, aldrig bli medlem, eller om jag skulle driva företag med anställda teckna deras kollektivavtal.

Detta är bara min åsikt, jag har full förståelse, och gillar, om andra går andra vägar. Det är bra att man funderar på sina val, vilket val man än gör sen.



Detta är förövrigt ännu en orsak till att jag inte vill gå in som vanlig anställd. Jag vill inte arbeta heltid, vilket alltså är ett krav som anställd hos min nuvarande uppdragsgivare då denne har kollektivavtal med SEF.
Nu som f-skattare får jag allt som jag önskar det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 12:27 #15 av Electrum
Jag skulle nog vilja påstå att man helt enkelt har att välja mellan några få olika sätt att driva sitt företag.

1. Man kan köra på såsom egenföretagare. Inte anställa eller krångla till det.
Fördelar; Mindre krångel av alla det slag, enklare administration, enklare bokföring, inga kollektivavtal, massor som man inte måste bry sig i. Ingen risk att behöva stå och betala för sjuka eller skadade anställda, ha problem med att säga upp etc.
Bra överblick över allt, dåliga kassaflöden osv är svårare att missa och att plötsligt tvingas i konkurs.
Nackdelar; Kan inte ta på sig några större projekt, ingen annan som arbetar in några pengar åt en. Är man sällskaplig av sig känns det kanske tråkigt att aldrig få jobba med någon kollega.
Mindre möjligheter att trolla med aktieutdelningar osv för att ta ut mer enligt 3:12 regeln måste det vara lite mer omsättning. Men nu är vi dock inne på något som bara är ett trevligt problem ifall firman går oerhört bra.

2. Man kan som jag köra företaget med endast en eller ett par-tre kunder som är andra elfirmor.
Man är alltså i princip såsom anställd, men fakturerar istället för att få lön.
Fördelar; samma som ovan, men man slipper sälja in sina jobb lika mycket, räkna anbud osv, och slipper ta garantier osv. Dvs ännu lite bekvämare.
Jämfört med som anställd kan man nå högre lön fastän uppdragsgivaren inte betalar något mer för en än vad han har kostnad för sina anställda. Detta p.g.a. att man kan själv påverka sin utgiftssida. Om man t.ex. är nöjd med att köra en äldre bil och ha den längre så blir det pengar sparade som man tar ut själv i lön.
Nackdelar; man ligger ett pinnhål lägre ner i näringskedjan, vilket tar av ens möjliga vinst på ett jobb. Det finns en part mellan som ska ha sin andel om denne ska tycka det hela ska vara någon idé.

3. Köra på med egen firma, endast själv. Gå ihop i något slags löst konglomerat av andra elektriker som kör på samma vis, men att man kan ta och räkna på större jobb tillsammans.
Fördelar;, ungefär samma som 1, men nu kan man även ta på sig större jobb.
Nackdelar; att administrationen över de gemensamma åtaganden ökar, när något ska göras tillsammans gäller det att alla är med på banan. Det gäller att ha pålitliga affärspartners här.
Finns också uppenbara risker för osämja, om hur mycket man bidragit, hur mycket man strulat till det osv. Särskilt på förlustprojekt.

4. Köra på med en mer konventionell firma, med anställda och allt, men skippa IN, SEF, kollektivavtal osv.
Fördelar;, kan ta stora projekt, kan ha chansen till bra vinster (så länge allt flyter bra)
Nackdelar; hela komplexiteten med denna slags företag, nu ska man vara både bra arbetsledare, bra jobbsäljare, bra företagare, bra arbetare.
Man tar risken för anställdas sjukskrivningar och deras plötsliga omotivation. Man tar risken att behöva betala löner för folk som inte har uppdrag. (Överdriv inte detta dock, det är inte så blodigt svårt att sparka folk, något lite svårare dock att sparka de man minst vill ha kvar ifall de inte är just de senast anställda)
Och till detta kommer nackdelen med allt krångel det innebär att inte vara med IN och SEF. Många hinder och mycket krångel kan det bli.
T.ex. de som vill komma som lärlingar, te.x. de som sjölv blir medlemmar i SEF, då kommer SEF och kräver kollektivavtal. osv

5. Köra på som de allra flesta företagen med några anställda, ha kollektivavtal med SEF och anslutna till IN.
Att vara med på SEF och IN-tåget innebär trots allt ett flertal fördelar.
Fördelarna kommer ju i och för sig främst utav deras egna hårda arbete med att tvinga alla till detta.
Men älskar man inte att strida så är nog den enkla vägen att ha kollektivavtal.
Det finns ju också några till fördelar som företagare, IN och SEF tar ju löneförhandlingarna ang de generella påslagen, man behöver inte som egenföretagare lägga lika mycket energi på löneförhandlandet då.

Nu kan du nog räkna ut resten av fördelarna och nackdelarna med detta sista. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 16:17 #16 av Mikael E

Electrum skrev: Timanställning, eller behovstimanställning, finns inte med i SEF's kollektivavtal.
Deltid finns ej heller med i kollektivavtalet

Och då är dessa två saker "olagliga" anställningsformer. Ja inte olagliga alltså, men avtalsbrott som kan generera mycket trubbel med facket.

Jag har haft en ganska vild och upphetsad telefondiskussion med en företrädare för SEF om detta.
Men det var enligt denne helt förbjudet för arbetsgivare med SEF kollektivavtal att få anställa på deltid eller på timme vid behov. Tvärnit helt enkelt. Jag var mycket starkt kritisk, kan jag milt säga.

Detta hejdade min väg in i yrket effektivt just den gången.
Sen dess har jag lovat mig att aldrig ens fundera på att ha med SEF att göra, aldrig bli medlem, eller om jag skulle driva företag med anställda teckna deras kollektivavtal.

Detta är bara min åsikt, jag har full förståelse, och gillar, om andra går andra vägar. Det är bra att man funderar på sina val, vilket val man än gör sen.



Detta är förövrigt ännu en orsak till att jag inte vill gå in som vanlig anställd. Jag vill inte arbeta heltid, vilket alltså är ett krav som anställd hos min nuvarande uppdragsgivare då denne har kollektivavtal med SEF.
Nu som f-skattare får jag allt som jag önskar det.


Ok...så om dessa två vill jobba extra timmar så är ända "lagliga" vägen att dom två blir f-skattare och hyr ut sig till mig vid behov?

Detta tills dom gått ur skolan? Verkar krångligt för dom tycker jag..

Verkar som att man får kolla med hängavtal eller något alternativ.

//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 18:07 #17 av Electrum
Läs genom avtalet som jag har länkat till.

Det avtalet ingår du ju ifall du har anställda och sen har hängavtal etc. Så du bör ju ta reda på vad du lovar, och vad du får.

Prata med SEF också. De är absolut villiga att föra en dialog, även om de kan bli lite fyrkantiga här och var angående vissa regler.
Kolla vad särskild visstidsanställning och tidbanken innebär.

Du kan ha en öppning där, just visstidsanställningen gick kanske att kombinera med deltid. Och sen kan antagligen tidbanken användas för att i viss mån förskjuta arbetet till tillfällen med arbetsuppgifter att utföra.

Jag har inte riktigt koll här, men som sagt kan detta kanske nyttjas.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2018 07:40 #18 av Fredrik Sjödin
Den stora skillnaden mellan hängavtal och ett medlemsskap i IN är ju att du med ett hängavtal själv måste sköta förhandlingar, hålla ordning på försäkringslösningar etc. Blir ditt företag medlem i IN får du hjälp med allt sånt.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2018 08:46 #19 av Electrum
Medlemskap i IN betyder faktiskt några till fördelar.
Tillgång till en dokumentdatabas som man har nytta av i sin verksamhet bl.a.

Även om jag inte alls är någon beundrare av IN eller SEF, så måste jag ändå säga att det är inte kollektivavtal eller hängavtal eller medlemskap i IN som är det verkliga problemet med att expandera sitt företag.
Det är faktiskt storleken i sig självt, och att ha anställda (på gott och ont).

Och faktiskt, när man väl går in i just den businessen, att börja anställa, då kanske just medlemskap i IN och kollektivavtal faktiskt är det allra bästa.
Det kan ju vara så att just detta frigör mycket tid och energi till att ta hand om allt det andra som att driva en lite större firma innebär.


Jag tycker du ska snacka runt lite med andra som driver företag i den storlek som du siktar på.
Och jag hoppas det kan komma in lite input i denna tråd också. Det sitter ju en del som driver företag här.


Det är dumt att jag sitter och skriver så mycket här, för jag siktar nog inte alls på samma slags företagande som dig, tror jag. Och därmed har jag nog en syn på saker och ting som inte är helt relevant för dig.


Jag ska fråga min "chef", de är ju med IN och avtal med SEF. Och han brukar kunna vara ganska öppenhjärtlig mot mig även om diverse frågor om att driva företaget.
Jag återkommer. Men det får bli när något lämpligt tillfälle yppas, för det mesta har vi så fullt upp med de jobbrelaterade sakerna att prat om ditt och datt inte är lämpligt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2018 21:29 #20 av Mikael E
Hej igen...

Pratade med SEF i fredags...och frågade lite om detta..

Det var inga problem att ha dom som timanställda så att dom kan hjälpa till på kvällar och helger.
Och inget ensam arbete fick förekomma..(iof självklart)
Dock fick dom inte tillgodo räkna sig sina lärlingstimmar.

Sedan tyckte hon som jag pratade med att jag skulle skaffa ett hängavtal med dom när dom gått ur skolan.
För att dom skulle kunna räkna lärlingstimmarna och rätt anställningsvillkor m.m.

Men jag får tacka för alla som tagit sig tid och delat med sig av sina åsikter,information m.m. :)
Mycket att ta tillvara på och lära sig när man som nystartad firma skall börja att bygga upp något.

Mvh Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg