Att hyra ut sej som auktoriserad installatör

29 dec 2017 18:17 #1 av Anders
Finns det någon här på forumet som hyr ut sej, alltså står med i ett annans elinstallatörsföretags egenkontrollprogram som auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad? Vad fakturerar ni för kostnad för detta isåfall?

För och nackdelar med att ha den rollen i ett annat företag än sitt eget?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2017 22:42 #2 av Michell Martic
På elsäkerhetsverkets sida kan man läsa om vad de anser vara bra exempel på arbetsuppgifter för rollen som elinstallatör för regelefterlevnad.

Rollen som elinstallatör för regelefterlevnad
En elinstallatör för regelefterlevnad ska stötta ledningen i arbetet med att se till att företaget följer reglerna, men det är ledningen som ska se till att företaget faktiskt följer dem. Exempel på aktiviteter som kan omfattas i elinstallatörens uppdrag.

  • Ta fram förslag på egenkontrollprogram
  • Leda arbetet med egenkontrollprogrammet
  • Göra uppföljningar och uppdateringar
  • Samordna organisationen för egenkontrollprogram i företaget
  • Utbildningar
  • Återkommande avstämningar med företagsledningen
  • Just dessa arbetsuppgifter är ju bara förslag, men kan ändå ge en fingervisning om vad elsäkerhetsverket förväntar sig att elinstallatören för regelefterlevnad ska svara för. Beroende på hur stort företaget är, vilka verksamhetsområden de är aktiva inom, frekvensen och komplexiteten av arbetena samt befintlig kompetensnivå på företaget så kommer antalet timmar du behöver lägga ner på arbetet att variera varför det egentligen inte går att säga någonting om vad man ska fakturera. Det beror ju helt enkelt på hur mycket arbete du behöver lägga ner... :huh:

    ...så vida det inte är tal om ren bulvanverksamhet :angry:; ...du står för registrering och ett namn i egenkontrollprogrammet, men arbetar i verkligheten inte alls som elinstallatör för regelefterlevnad inom företaget.
    En nackdel då är att just elinstallatörer som förekommer som registrerad elinstallatör för regelefterlevnad för mer än ett företag kommer ha betydligt högre risk att bli markerade för tillsyn av elsäkerhetsverket än andra (enligt elsäkerhetsverkets egen utsaga). Om man då blir föremål för tillsyn så gäller det att man verkligen är elinstallatör för regelefterlevnad i praktiken, inte bara på pappret.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    30 dec 2017 20:36 #3 av Mikael Malmgren
    Tror inte någon vill eller kan ha en fisk som auktoriserad elinstallatör. :whistle:


    "Förlåt, kunde inte låta bli.. igen"

    Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


    Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

    www.elektroinvent.se

    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    Följande användare sa tack: Mats Jonsson

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    30 dec 2017 22:19 #4 av Michell Martic

    Mikael Malmgren skrev: Tror inte någon vill eller kan ha en fisk som auktoriserad elinstallatör. :whistle:


    "Förlåt, kunde inte låta bli.. igen"

    Va...!? :lol: ...den får du förklara Mikael.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    02 jan 2018 14:19 #5 av Martin Lundmark
    Hej Michell

    God fortsättning på det nya året

    Jag tror att Mikael läser in en fisk i fjärde ordet i rubriken; ”Att hyra ut sej som auktoriserad installatör”.

    Gällande själva frågan så håller jag med dig i att de som ”hyr ut sig” som ackrediterad installatör till (flera) företag kan hamna under observation. Men det behöver inte innebära att de gör ett dåligt arbete. Det kan vara många som ”slåss” om de som idag är ackrediterade?

    För några år sedan uppmärksammade vi att medelåldern var hög bland de som hade elbehörighet.

    Har du Michell (eller någon annan) en uppfattning om det råder brist på ackrediterade installatörer?

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    02 jan 2018 19:48 #6 av Michell Martic
    "...sej..." :lol: Bra Mikael! Och tack Martin!

    Jag tror inte det råder större behov av faktisk auktorisation än vad som finns tillgängligt på marknaden. Det finns ju väääldigt många enmansföretag som säkert övergått till traditionell anställning om villkoren vore bättre vilka de blir om marknaden tryter. Däremot så tror jag att det finns en önskan från marknaden att anlita folk med auktorisation av andra skäl. Den med auktorisation brukar allmänt falla in som väldigt goda tekniker. Så varför ta en tekniker framför en ingenjör? Jo, för en nyexad ingenjör ofta inte har det praktiska benet att stå på varför många ingenjörer kan bli väl teoretiska på ett sätt som inte är helt förenligt med praktiken. En elektriker har det praktiska men inte tillräckligt av det teoretiska. Någon med auktorisation borgar ofta (verkligen inte alltid) för att det finns teori försent med praktik => tillämpbara lösningar.

    ...detta är min egen teori. :dry:

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    03 jan 2018 13:53 #7 av Martin Lundmark
    Hej Michell

    Tack för respons

    När du beskriver det så.

    Du menar att det är ”väldigt goda tekniker” som har auktorisation och ansvarar för (utövar överinseende av) installationen och installatörerna. Är det samma ”väldigt goda tekniker” som även gör förarbetet, den elkrafttekniska konstruktionen och planeringen?

    Behövs ingenjörerna i det arbetet?

    Jag frågar utifrån att vi har en elkraftingenjörsutbildning där jag ”kämpat med” att få in den teoretiska delen av elbehörighet.

    Med vänlig hälsning/Martin Lundmark

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    03 jan 2018 18:26 #8 av Michell Martic
    Nja... Jag menade att överinseende (som dock inte längre är möjligt med den nya lagstiftningen) inte är skälet till varför man skulle vilja anställa en auktoriserad installatör alltid utan snarare för att de har en bra blandning av teori och praktik i ryggsäcken.

    Jag tror att om utbildningen innehöll teori för att uppfylla auktorisationskraven så skulle den bli betydligt mer attraktiv. Jag tror även att en ingenjör med auktorisation skulle bli betydligt mer attraktiv på arbetsmarknaden för exempelvis elnät eller konstruktion eftersom en ingenjör MED praktik klart slår en tekniker med praktik. Problemet är väl bara att många ingenjörer saknar just grundläggande praktik. De hoppar rakt in på utvecklingstjänster istället.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    07 jan 2018 20:51 #9 av Anders

    Michell Andersson skrev: En nackdel då är att just elinstallatörer som förekommer som registrerad elinstallatör för regelefterlevnad för mer än ett företag kommer ha betydligt högre risk att bli markerade för tillsyn av elsäkerhetsverket än andra (enligt elsäkerhetsverkets egen utsaga). Om man då blir föremål för tillsyn så gäller det att man verkligen är elinstallatör för regelefterlevnad i praktiken, inte bara på pappret.



    I vilken sammanhang har elsäkerhetsverket uttyckt att det kommer utöva hårde tillsyn på de som står på flera företag? Enl föreskrifterna så får ju inte elsäkerhetsverket föra register över vilka som är regristrerade som elinstallatör för regelefterlevnad. Rätta mej om jag har fel..?

    De får föra ett register över företagen och vem som står som EFR i företaget men inte ett register över personer och vilka företag de står regristrerade i.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    07 jan 2018 21:14 #10 av elmont
    Men att hyra ut sig till flera företag kan ju inte vara nått problem, oavsett hur många man hyr ut sig till måste man ju hos var och en se till att "reglerna" efterlevs. Det innebär ju lite mer än ett namn på ett papper för annars vill väl ingen någorlunda seriös företagare hyra in tjänsten.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    07 jan 2018 21:36 #11 av Michell Martic
    Till Anders; Avdelningschefen för tillsyn av anläggning (vilket även innefattar installatörer och elinstallationsföretagen) har uttryckligen sagt så. Tror det va under presentation på ELSÄK 17, Arlanda, 4 december 2017 under presentationen "5 månader med ny elsäkerhetslag".
    Och gällande registreringen så finns inte företagen registrerade per installatör utan istället installatören registrerad per företag, det kan du ha rätt i. Dock så är det en liten sak att i ett digitalt register korssöka; "Sök om registrering av elinstallatör förekommer i mer än ett företags registrering".


    Till Elmont; Precis! Du kanske blir troligare föremål för tillsyn, men har du gjort det du ska så är det svårt att hävda att du inte skulle få förekomma som EFR i flera företag.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    07 jan 2018 21:41 #12 av Anders
    Det jag framförallt ville lyfta med min fråga var vad en skälig ersättning är för att vara denna person.
    Jag är inte alls ute efter att bara vara ett namn på ett papper och fakturera för det.


    Enl Elsäkerhetsförordning 2017:218

    §26 Elsäkerhetsverket ska föra register över auktoriserade elinstallatörer enl 20§ elsäkerhetslagen 2016:732. Registret ska innehålla uppgifter om varje auktoriserad elinstallatörs namn, personnumer och bostadsadress.

    Allså inte innehålla vilka företag personen står som som elinstallatör för regelefterlevnad i. Tolkar jag detta fel?

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    07 jan 2018 21:54 #13 av Anders
    Mikael Andersson:

    Jag satt och skrev precis när du postade. Jag tror absolut att det är lätt för ESV att få fram personer som står på flera företag. Det borde dock vara rätt svårt för dem att bevisa att en som står för säj 20 olika företag inte kan sköta den uppgiften. Personen kanske lägger en heltidstjänst på detta arbete.

    Men tillbaka till ursprungsfrågan. Ska man bara ta betalt för den faktiska tiden man lägger ner i arbetet att stå som EFR, eller ska man ta något utöver detta? Det är ju fortfarande VD i företaget som anlitar mej som är "ansvarig". Hur hade ni andra gjort? Ska företaget betala en extra slant för att "slippa" själva utbilda en person till AL?

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    08 jan 2018 10:36 #14 av Ludde Svensson
    Hur mycket arbete med detta beror givetvis på vilka arbeten som ifrågavarande företag utför, samt kontinuitet och kompetens hos personalen och chefen.
    Hört flera som står som extern elinstallatör för regelefterlevnad för mindre företag (typ kyl- eller rörföretag) och debiterar mellan åtta och tjugo timmar per år. Detta beroende på att man använt färdiga underlag till internkontrollprogram och att man enbart kopplar in värmepumpar, VVB etc. samt har utbildat personalen i detta.

    Till detta kommer eventuella extrainsatser.

    Timdebiteringen är mellan 450:- och 800:-.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    08 jan 2018 16:08 #15 av elmont
    Vad man ska ta för ett arbete bror ju helt på vad man utför. Ska man driva ett företag ska det naturligtvis vara så lönsamt som möjligt. Och man ska gentemot kunden trovärdig kunna redovisa dom timmar man lägger ner för/på just deras företag. Timpenningen ska man sätta så pass högt att man inte behöver "fuska" med timmarna, för det genomskådar beställaren förr eller senare.
    Jag har svårt att tro att man kan få lönsamhet på den typen av uppdrag med mindre än i alla fall 800:-/tim, man kommer av naturliga skäl att få en massa debiterbara timmar.
    Och det räcker vad jag förstår inte med att ställa dit en pärm eller två utan man måste väl även följa upp företaget för att se att dom gör det dom ska.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    09 jan 2018 08:20 - 09 jan 2018 13:07 #16 av Ludde Svensson
    Finns nog risk för att den som är kvar i det gamla systemet rör till det!

    Det kan kanske bli svårt för den som tidigare haft överinseende att släppa greppet och komma in i den nya rollen som rådgivare.

    Nu är det chefen som helt och fullt har hela ansvaret även för detta och bör då inte bli lurad att tro att det är någon ytterligare person som har ansvar just för att det handlar om EL.

    Chefen har redan idag allt ansvar för ekonomi, arbetsmiljö, miljö, anläggningar med höga tryck, anläggningar med höga temperaturer, gasolanläggningar etc. (Krävs att man är skärpt redan idag!)

    I den rollen måste man givetvis vara seriös och ta hjälp i erforderlig omfattning. Det är dock bara hjälp man får medan huvudansvaret har man kvar.

    Elinstallatören för regelefterlevnad är endast en konsult som alla andra även om det handlar om EL.

    Börjar man i denna roll att ge order, så lurar man lätt chefen att tro att man i den rollen har tagit över ansvaret och då kan det bli både jobbigt och farligt. Delat ansvar ska man noga undvika!

    Ett av problemen som fanns tidigare var att den elbehörige trodde att han hade ansvar även för elarbeten som ej fordrade elbehörighet och arbetsmiljöansvaret vid elarbeten (men så har det ju aldrig varit) Detta medförde, tidigare, alltför ofta att cheferna lurades att tro att den elbehörige hade ansvaret för allt, som rörde EL.
    Följande användare sa tack: Michell Martic, Fredrik Sjödin, Patrik

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    10 jan 2018 18:57 - 11 jan 2018 07:29 #17 av Ludde Svensson

    Ludde Svensson skrev: Finns nog risk för att den som är kvar i det gamla systemet rör till det!

    Det kan kanske bli svårt för den som tidigare haft överinseende att släppa greppet och komma in i den nya rollen som rådgivare.

    Nu är det chefen som helt och fullt har hela ansvaret även för detta och bör då inte bli lurad att tro att det är någon ytterligare person som har ansvar just för att det handlar om EL.

    Chefen har redan idag allt ansvar för ekonomi, arbetsmiljö, miljö, anläggningar med höga tryck, anläggningar med höga temperaturer, gasolanläggningar etc. (Krävs att man är skärpt redan idag!)

    I den rollen måste man givetvis vara seriös och ta hjälp i erforderlig omfattning. Det är dock bara hjälp man får medan huvudansvaret har man kvar.

    Elinstallatören för regelefterlevnad är endast en konsult som alla andra även om det handlar om EL.

    Börjar man i denna roll att ge order, så lurar man lätt chefen att tro att man i den rollen har tagit över ansvaret och då kan det bli både jobbigt och farligt. Delat ansvar ska man noga undvika!

    Ett av problemen som fanns tidigare var att den elbehörige trodde att han hade ansvar även för elarbeten som ej fordrade elbehörighet och arbetsmiljöansvaret vid elarbeten (men så har det ju aldrig varit) Detta medförde, tidigare, alltför ofta att cheferna lurades att tro att den elbehörige hade ansvaret för allt, som rörde EL.


    Är elinstallatören för regelefterlevnad anställd på företaget så är denne internkonsult och är han inte anställd så är han externkonsult.

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    07 nov 2018 20:44 #18 av Oscar Björkman
    Väcker tråden igen, hoppas på bra svar. :cheer:

    Står som regelefterlevnad på en enmannafirma.

    Jag tar betalt via min firma, alltså hyr ut mig som konsult. Jag har försökt bli klok på vilken försäkring jag kan tänkas behöva. Har pratar med försäkringsbolagen och förklarar lite snabbt vad regelefterlevnad innebär. Får känslan av att de inte riktigt förstår och ger mig ett pris efter de.
    Har någon erfarenhet av detta själv?

    //Milton

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    02 feb 2021 07:03 #19 av Peter
    Väcker den gärna igen.
    Jag funderar på att öppna ett konsultbolag vart jag konsulten innehar AL-behörighet. Konsulten är då anställd i ett annat bolag vart behörigheten används.
    Går detta?

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    18 feb 2021 10:32 #20 av Electrum

    Peter skrev: Väcker den gärna igen.
    Jag funderar på att öppna ett konsultbolag vart jag konsulten innehar AL-behörighet. Konsulten är då anställd i ett annat bolag vart behörigheten används.
    Går detta?

    Absolut. Organiseringsformen för det hela spelar idag ingen roll.
    Det är inte på det planet som några ev problem kommer uppenbara sig.

    "Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
    1 Mosebok 1:3

    Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

    Sidan laddades på: 0.064 sekunder

    Senaste foruminlägg