Ram avtal med kommuner

17 jan 2017 21:50 #1 av Johan
Håller på med en upphandling gällande ett Ramavtal med kommunen här hemma.

Intresserad av hur ni tänker vid ramavtal rent generellt men även mot just kommuner, funkar det bra? Eller är det struligt att ha med kommuner att göra tycker ni?

Alla erfarenheter är välkomna, bra som dåliga! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2017 07:55 #2 av Marcus Lundström
De kommuner jag lagt anbud på har de som vunnit angett väldigt låga timpriser, kring 325 kr/timme utan ersättning för servicebil.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2017 09:58 #3 av Lars Blomkvist
267 kr/tim var det lägsta i Sthlm förra året.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2017 15:29 #4 av elmont
Svar från elmont i ämnet Ram avtal med kommuner
Med den låga debiteringen kan företaget inte få någon som helst lönsamhet om dom inte "stjäl" tid, hoppas verkligen att dom inte fick några jobb.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2017 22:05 #5 av Johan
Svar från Johan i ämnet Ram avtal med kommuner
Har hört samma saker inom alla yrkes grupper...

Är det allmänt känt att företag fuskar med faktureringen eller vad hur fan för dom?

Någon som har ramavtal som vill dela med sig? Kanske ingen som vill om man typ "måste" fuska för att få avtalet men samtidigt gå runt :D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2017 13:59 #6 av Robin Strandberg
Har erfarenheter från några gamla företag som jobbar just med ramavtal.
Det mesta beror vilken typ av jobb det handlar om.

Byta lysrör och glimtändare i trapphus är oftast en förlustaffär.
Här kan det oftast saltas med timmar då en arbetsorder = minst 1 timme.
En flitig montör bränner lätt igenom 15-20st sånna ordrar på en dag.

Mellanarbeten som att byte av flertalet armaturer på samma ställe går också att tjäna pengar på då materialkostnaden oftast är högre än timdebiteringen. Kommuner är oftast väldigt noga med avfallet också så även tiden och resor för bortforsling av de gamla armaturerna kan debiteras.

Större jobb brukar oftast kräva en "budget"-kalkyl.
Där man räknar med 400-500kr/tim men specifierar ramavtalstimpriset. Lösningen är att öka timmarna i kalkylen.
Till detta kommer självklart ett hissat materialpris med överenskommet påslag. Även här finns det kryphål vid redovisning då grossisterna höjer grundpriset och betalar ut "bak-bonus".
Har kalkylatorn räknat för billigt läggs det på. Har kalkylatorn räknat för dyrt dras det inte av. Lösningen är att öka timmarna.

Ska också nämna att allt detta inte skett på ett företag utan är en sammansättningen från flera.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 14:25 #7 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Ram avtal med kommuner
När är jag ingen entreprenör men min uppfattning om hur det går till och då har jag viss insyn.

Det myglas en hel del med timmar och annat och ofta med beställarnas goda minne. Allt för att komma upp i en skälig ersättning som går att leva på.

Samtidigt är detta förfarande orättvist mot de företag som lämnar ett seriöst pris från början. D.v.s. systemet belönar de som luras.

LOU är inte helt felfri kan man väl säga.... :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 21:07 #8 av Marcus Norlander
Nu startade jag eget för att kunna bo på skogen, dvs. det finns inga anställningar att få där jag bor. Så det känns som att jag kör mitt race i min egen bubbla, jag har ingen erfarenhet alls från företagande och skjuter från höften och går på magkänsla. Men till ämnet, jag var nyss för andra gången med på ett ramavtalsrally. Första gången för tre år sedan var det absolut inga problem att fylla i trots min ringa erfarenhet, nu hade det kommunala elnätbolaget fler kolumner/svarsalternativ som gav mig huvudbry. Men då jag sen tidigare är inne i systemet och huset nöp jag den ansvarige på en kafferast och bad om info., vad saker och ting betydde? Givetvis kunde han inte annat än förklara vad saker och ting betydde, men det räckte för att jag skulle gå i mål.
Skrivet och klart på 485kr/tim men då håller jag bil mm givetvis. Jag har inte 100% utan det är veckovis på löpande, så jag har sällan mer än nån veckas framförhållning. Men på nåt vis finns det alltid mätare att byta, nätstationsbesiktningar eller nån fibernod som behöver nya uttag till UPS'en..... det blir väl 6 tim/dag i snitt?
Men vissa veckor står man där utan och får köra service eller passa på att köra hem nåt vedlass och snickra..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg