Elektroskandia rabatter

29 mar 2015 23:30 #1 av Johan
Ska snart åka till elektroskandia och ordna med ett konto (nystartad firma). Hur funkar det med rabatten man får? Är det något man måste förhandla om själv eller får alla i stort sett samma?

Om det förhandla man måste göra, har ni då några tips på hur man gör bäst i att få så låg rabatt som möjligt?

Hur funkar det på Ahlsell?

Kommer i första hand skaffa konto på elektroskandia då jag har mest/bäst erfarenhet av dom som anställd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 05:13 #2 av Ulf
Svar från Ulf i ämnet Elektroskandia rabatter
Skulle nog åkt till en annan grossist som ger bättre rabatter än Elektroskandia inget för" småskuttare".................

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 05:16 #3 av Johan
Svar från Johan i ämnet Elektroskandia rabatter
Okej, ger dom så olika rabatter alltså beroende på hur mkt man köper eller? Finns bada Ahlsell och elektroskandia i min stad så det är dom att välja på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 12:26 #4 av Ronnie Lidström
Här kommer mitt super-hemliga knep för att få billiga priser från grossister:


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Lokalt här har vi Selga, Ahlsell och Elektroskandia. Alla de tre har nångång varit billigast. Varierar lite fram och tebax mellan dem...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 12:46 #5 av Johan
Svar från Johan i ämnet Elektroskandia rabatter
Okej, tack Ronnie ska försöka skaffa konto på båda två vi har här då :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 18:17 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektroskandia rabatter
Jag vet med oss att våran rabbat är oftast någon enstaka krona billigare på ahsell. Men på Selga så finns det på lager. Massor! Behöver man något special eller något de inte har på lager så har man det på morgonen dagen efter oftast! Ahsell så får man stå och vänta på att de ska packa upp alla vagnar och sen kanske det kommer med eftermiddagsbilen. Så Någon staka krona hit och dit ska man inte tjafsa om. Fan bättre att man väljer ett ställe där man trivs och där grejorna finns istället för att ändå behöva åka till den andra grossisten!

Sen så kanske den ena ger ett rabattbrev på 60% på allt medans den andra kanske ger 40% på allt och det man köper mest av kanske man har 65-70% på istället. Så Det lönar sig ibland att betala någon krona mer.

Sen ska man ha mängder av något eller något udda så ska man prata med kontoret om man inte är väldigt god vän med de bakom disken. Kan skilja många % bara vem man pratar med. Men jag väljer ändå tillgängligheten högre än att tjäna in några kronor här och där.

Det man kan göra är om man är ett par mindre firmor att man "hjälps" åt Dvs ibland kan man ha dåligt att göra så att man lånar ut jobb eller lånar ut sig. Samma kan man göra med material om de skulle krisa. Man finner många bra vänner runt fikaborden hos grossisten eller om man har varit med ett tag och man varit på några företag så vet man oftast mer eller mindre större delen av alla elektriker i stan ;) Om man bortser från de tex Helsingborg,Malmö, Göteborg och 08a land då ;)

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 18:38 #7 av Johan
Svar från Johan i ämnet Elektroskandia rabatter
Tack för tipsen Martin :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 19:21 #8 av Marcus Lundström
Alla grossister har web-shop, gratis utkörning och med leverans till dagen efter. Lås inte upp dig på att det måste finnas en butik i närheten.

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2015 20:13 #9 av Lars Blomkvist
Spelar väl ingen roll med rabatter om det inte är kärnverksamheten #Olle :lol:
Skämt åsido, jag är riktigt jobbig för säljarna då jag pressar priset på allt! Är jag i en butik och ser att det är billigare på något annat ställe frågar jag om dom kan sälja för deras pris. Ligger tex en armatur på typ 3000 kr med 50% "rabatt" och man kan pressa ner ytterligare nästan en tusing utan problem så har dom ganska saftiga marginaler.
Rådet är att ALLTID säga dessa ord - går det att göra något på priset.
Kan låta jobbigt men mitt sätt spar in lönen till en anställd på ett år iaf.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2015 07:09 #10 av Johan
Svar från Johan i ämnet Elektroskandia rabatter
Okej så säljarna i kassan får alltså ta sådana beslut om man ska få mer rabatt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2015 15:30 #11 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektroskandia rabatter
Säljarna i kassan kan ta det. Dock de på kontoret brukar kunna ge bättre överlag. Sen så brukar man ju få en närmare kontakt om man pratar med samma person varje gång isf!



Sen jag vet inte om det är jag men Ahsell´s central lager i Hallsberg? suger verkligen. De verkar inte alltid ha tex Vp2 dosor på lager eller 100m ring PM flex FQ 3x1,5. eller Vanliga sketna Svanhalsar!!! som använts i urminnes tider verkar vara helt bort prioriterat enligt deras lagerordning. Har haft dagar/veckor och faktiskt månaders leveranstid på normalt material val som använts dagligen. Detta när vi redan förvarnat att vi ska beställa mängder och ett stadigt flöde av stora partier.

Så Nja.

Hade jag fått välja i min värld så hade jag inte satt min fot på Ahsell då det för våran del strular med leveranser. Men billigare är det ju..
Knallar man in på deras butik så kan man som "bäst" få med sig hälften av det man behöver för dagen. Nu gäller det ju iofs framförhållning, men är det ingen som säger till att hyllorna blir tomma så fylls de inte på. Helt ologiskt organiserat i hyllorna är det dessutom.

Sen när Ahsell gör utbildningar av personalen så verkar i princip alla vara borta. Skitkul att bli kopplad till ett annat kontor som inte vet vad för företag man ringer ifrån. Var man finns. De kommer inte alltid åt vårat "register" Så det blir oftast fel och oftast så kommer det med en senare leveranstid då man inte får det hanterat av sitt närmsta kontor.

Ja, jag gillar inte Ahsell som företag även om det finns ett par bra personer som man har kontakt med. Men jag väljer ändå andra grossister före om jag kan.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2015 17:01 #12 av Johan
Svar från Johan i ämnet Elektroskandia rabatter
Okej, låter som Ahlsell inte är nåt vidare. Men kommer nog i första hand köra på elektroskandia sen försöka kombinera med fler grossister som tipsen här handla om.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2015 09:53 - 01 apr 2015 12:43 #13 av Olle Andersson

Lars Blomkvist skrev: Spelar väl ingen roll med rabatter om det inte är kärnverksamheten #Olle :lol:
Skämt åsido, jag är riktigt jobbig för säljarna då jag pressar priset på allt! Är jag i en butik och ser att det är billigare på något annat ställe frågar jag om dom kan sälja för deras pris. Ligger tex en armatur på typ 3000 kr med 50% "rabatt" och man kan pressa ner ytterligare nästan en tusing utan problem så har dom ganska saftiga marginaler.
Rådet är att ALLTID säga dessa ord - går det att göra något på priset.
Kan låta jobbigt men mitt sätt spar in lönen till en anställd på ett år iaf.


Haha... Nä rabatter spelar väl ingen roll om ens affärsidé bygger på att fakturera procentpåslag på grovt överprissatt materiel... Ju lägre rabatt desto bättre!! Eller hur Lars? ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg