Välja elgrossist

01 jul 2014 11:16 #1 av Claes Börjesson
Jag har efter några år i träda aktiverat min firma igen.

Jag har hittills köpt mycket via ELFA men eftersom min nya kund är mer elinriktad än elektronik
vill jag prova på en elgrossist.

Jag bygger ofta udda saker och behöver därför fråga mycket/läsa datablad. Behöver därför
en grossist med bra hemsida, men vill ibland kunna åka över till dem för att på plats känna
på sakerna eller diskutera direkt med en person.

Vad har ni för några förslag, styrkor svagheter ......

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2014 14:54 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Välja elgrossist
Som knegare hade jag valt Selga alla dar i veckan.

Oftast grymt välfyllda hyllor och många olika modeller så inte bara inriktat på 1-2 modeller.
Kunnig personal och grym leveranstid på de få saker som inte finns på lager.


Något dyrare har jag fått för mig. Går säkert göra samma rabatt som man kan få på hos övriga grossister.
Nu försvann Mitt selga's centrallager på min ort för en tid sedan. Då hade de grymt mycket. Riktigt udda saker förövrigt. nu tror jag bara de har 3st central lager i storstäderna? En liten nackdel måhända, men det de har på hyllan finns det mer av på en utplockad dag på Selga än vad mitt Ahsell har på en välfylld dag på hyllan iaf.

42
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2014 17:02 #3 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Välja elgrossist
Elektroskandia om bra service efterfrågas, grym hemsida och snabba offerter (dyra)
Storel & Selga = Rexel funkar väl lika, inga stjärnor som förr i tiden, mycket strul med leveranser.
Ahlsell Allmänt bra med stoort hämtlager (sthlm)
Solar Bra frukost :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2014 17:05 #4 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Välja elgrossist
Jag har också mest erfarenhet utav Selga och är väldigt nöjd. Har ingen butik i närheten dock men leveranserna ligger på firman ~06.00 om man beställer innan 16:30(17:30 på nätet tror jag). Som martin sa ligger dom nog något över ex. Ahlsell men det tycker jag vägs upp av leveranserna och inte minst den personliga servicen/kontakten man får med säljarna. Har inte alls upplevt samma när jag ringt till Ahlsell.

Men vill du "känna på" lite udda varor i butik så blir det nog svårt hos alla om du inte har nära till dom stora centrallagren.
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2014 18:46 - 01 jul 2014 19:00 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Välja elgrossist
Haft med Ahsell att göra och jag gillar de inte. Främst är nog att de bakom kassan inte vet ett skit. Än mindre de på kontoret. De kan få för sig att byta ut beställt material till något annat. 4 eller 5 ledare vad är skillnaden? Halogenfritt eller inte? skit samma. Leverans? Till firman? till Ahsell? Till arbetsplatsen? Sen att lagerhyllorna oftast ekar tomma eller att de bara har hälften av en serier liggande så att man bara står där ändå.
Bästa är nog leveranserna. Imorgon? Kl 7? kl 11? I övermorgon? Har det ens kommit? Det har jag glömt. Leveranstid flera veckor för några rullar färdigdragen slang.

Skulle man lägga 3 separata ordar till samma ställe så tror jag att de skulle hamna i samma kartong ändå. Folket på Hallsberg verkar inte vara de vassaste skedarna i lådan precis vad Ahsell själva säger. Med mina erfarenheter så skulle det aldrig gå att få rumsbeställningar till ett projekt. Det blir nog bara en blandpall om Ahsell får bestämma om nu den kommer fram i tid.

Nu snackar vi iofs framförhållning men men mina erfarenheter så har jag nog aldrig haft bekymmer med Selga än vad man ständigt får höra om Ahsell. Liksom vem har 5st 100m RK/MK liggandes? Inte är det Ahsell inte. Smidigt att veta var man ska åka när det bråskar (elcentraler som brunnit eller avsågade kablar mm)

Fördelen med Ahsell är att de finns på fler orter förvisso.


Elektroskandia Stora fina lokaler. Men vad säljer de egentligen? Inte är det kablar inte. Riktigt bra personal har de det ska de ha en stjärna i kanten. Sen att de har lite korv grillning osv nästan varje vecka är ett plus. Men lite sniket att åka dit bara för mat när man inte handlar där för att utbudet inte finns på hyllan.

Lastbilschaufförer kanske inte har det lätt alltid. Men Säger man att de ska ringa innan och inte bara dumpa av grejorna på fösta bästa ställe. Detta av samma chaufför som varit på samma ställe tiotalgånger och som lägger det fel eller inte ringer alls. Allt material kanske man inte vill ha avställt i regnet. Finns det en container där de ska ställa avlämnat material så står det sällan där häller. Nu ska det inte vara deras fel för ibland är de låsta eller fyllda med skit. Men En utbildning för transport av kabelstegar borde vara obligatoriskt då man kan beställa 15st och direkt kasta 3-4 st pga fraktskador.

42
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2014 18:52 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Välja elgrossist
Vi bygger en del skåp och handlar nästan enbart av Selga. Vi har kontakt med en säljare där som är mycket kunnig på vårat område. Det betyder väldigt mycket!

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2014 19:03 #7 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Välja elgrossist
Nu har jag inte så mycket kontakt med grossister längre men min erfarenhet säger mig att om du vill ha servicen du beskriver så måste du ha en personlig kontakt med en säljare, vilken grossist han jobbar på är inte viktigt....

Vill du klämma på en produkt som är lite speciell så kan en säljare ta hem den, låta dig klämma på den och om du inte vill ha den skicka tillbaka den till centrallagret förutsatt att det är en produkt av sådan karaktär att den går att sälja vidare trots att du haft den i handen.
Grossister har turbilar som kommer från centrallagret varje morgon, och returbilar som går tillbaka varje eftermiddag. Det handlar bara om personligt engagemang hos säljaren.
Är det så speciella att det är en beställningsvara för grossisterna brukar fabrikanterna kunna skicka förbi en säljare för att visa nästa gång de är i krokarna. Oftast är det inte helt omöjligt att få ett låneex, beroende på vad det är så klart.

Tror inte någon grossist verkligen har en bra databas på teknisk information vad det gäller datablad. Elektrokskandia är väl bäst av grossisterna men allra bäst får man fortfarande från fabrikanternas egna hemsidor.

Testa och se, försök hitta en person och inte ett företag som passar,
Följande användare sa tack: Patrick Savinainen, Claes Börjesson, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg