Comvik
245 kr 20000 minuter, sms och mms, till alla nät och 3GB.
145 kr samma, fast 0.2 GB.
Plus att dom stackar. Efter 4 månader blir det 60000 av allt. Då kan man prata en hel månad utan att sova och dra mer en ett mess i minuten och mer än ett mms i minuten.
Det är faktiskt enklare svar på det än man kan tro. Det är samma orsak till varför elmateriel är billigare till konsument i detaljhandeln. Dvs konsumentmarknaden subventioneras av professionella marknaden. Till konsument är lockpriser grunden för affären.
Johan
Johan Martinsson
Bransch- och affärsutvecklingschef
Elektriska Installatörsorganisationen EIO
Arbetat med nästan allt man kan göra i vår bransch sedan 1985.
Hej Ronnie!
En anledning till att Telia är dyrare, kan vara att dom betalar mutor och böter på miljarder i Usbekistan. Dessutom går dom med miljarder i vinst. Comviq ca 250 milijoner.
Jag har haft Telia sedan början på 90 talet, men bytt nu.
Prövat Telenor också. Men min 4G lur fungerar bäst på surf med Comvik. Jag får test resultat på ca: 17 MB hemna hos mig. Det får inte företagarna här på fasta linor hos Telia.
Det Telia inte får ihop är mobil + surf.
Jag betalar 245 kr / månad och pratar så mycket jag vill, men surfar inte så mycket jag vill. Der kan nog vara bra. Det är lätt att bli fast låst framför youtub.
Jag har den bästa täckningen på Comviks 4G jag någonsin haft.
Sen kan det vara tjafs med dom också, men jag tycker folk är lika sura på alla operatörer.
Inte bara Telia gör skillnad mellan företag och privat.
När vi drog in fiber som byaprojekt kostade anslutningsavgiften 7500: för privatpersoner.
För företag kostade det 9-10000:- vill jag minnas.
Kan ju vara så att operatörerna förhandlat med konsumentverket om generella avtal och avgifts tak. Alternativt med Post och Telestyrelsen. Dessa avtal är ju då bara tillämpliga mot privatpersoner. Det finns ju inget som motsvarar konsumentverket å företagens vägnar i alla fall.
Generellt så är konsumentskyddet starkt i Sverige medans detsamma inte gäller näringsidkare.
Huuuuuur kommer det sig att Anslut dimmer har bättre produktdata än Schneiders och fortfarande är Schneider dyrare!!! Vilka svin!!
Eller? Tror vi alla kan vara överens om vilken produkt som är den bättre av dessa. Även vilken som är den dyrare...
Telia utgår ifrån att som privatperson så är du bara intresserad av det "viktigaste", pris och vad som ingår i form av samtal och datatrafik, men bryr dig inte så mycket om deras åttaganden vad gäller driftsituation. Som företagare antar de förmodligen att du har högre krav på dessa
Om du jämför de båda i detalj, inte bara pris och samtals/datatrafiksvolym, så kan du nog hitta anledningar till prisskillnaden....
Ronnie Lidström skrev: Olle: Varför är en BMW dyrare än en Skoda med likvärdiga specs?
Det denna tråd handlar om är att två exakt likadan produkter kostar olika.
Exakt likadana? Baserat på fyra parametrar?
Dimrarna i mitt exempel är också näst intill identiska om man väljer ut endast ett fåtal parametrar.
Lägg till mer parametrar i jämförelsen så kan man se anledningar till prisskillnaden...
Samtal som ingår, är det endast antal minuter som är viktigt? Finns det andra samtalstjänster som ingår, hur många samtal kan man koppla upp samtidigt? Skillnad på privat och företagsabonnemang? Kan tänka mig att som privatperson behöver man sällan koppla upp fler men som företagare kan det finnas anledning att koppla upp en telekonferans eller liknande. Nu vet jag inte om det skiljer, men det är ett exempel på hur det skulle kunna skilja.
Surf som ingår, här kan jag nästan svära på att det finns en klausul som säger att företagare har prioritet i nätet vid hög belastning.
Är det några andra tjänster, garanti om snabbare åtgärd vid fel? Gräddfil till supporten och annan typ av support?
Företagare och privatpersoner har andra behov... Vad man skulle kunna ge dem fan för är att de kanske stryker med för bred kam över företagarna och inte har mer skräddarsydda lösningar istället för ett "lagom dyrt" paket... Men då finns det säkert andra operatörer som kan leverera mer fördelaktiga lösningar...
Att de bara presenterar de parametrar som gemene man bryr sig om är en ren marknadsföringsstrategi. Jag tror inte att en IT-ansvarig på ett företag med ~50, eller fler, anställda bryr sig om antal fria sms till skillnad mot vad ett stillestånd i produktionen (om man nu kan kalla det så) skulle kosta. Företag har som sagt olika känslighet mot problem med tekniken. En elinstallationsfirma kanske inte så mycket, andra företagare kanske mer... Som sagt, synd att elinstallationsfirman måste köpa samma paket som företagare med högre krav.
Det är faktiskt enklare svar på det än man kan tro. Det är samma orsak till varför elmateriel är billigare till konsument i detaljhandeln. Dvs konsumentmarknaden subventioneras av professionella marknaden. Till konsument är lockpriser grunden för affären.
Johan
Kan inte hålla mig från att kommentera detta, men jag är ganska säker på att Claes Olsson, Jula och Bauhaus inte levererar enligt ALEM 09... ¨
Sen kan jag inte tänka mig att man kan beställa stora partier material och förvänta sig dem utanför dörren dagen efter ifall man beställer innan klockan 14:00
Jag tror heller inte att man kan förvänta sig att få saker som inte är det mest förekommande levererat inom 24 timmar...
Elgrossisterna har en helt annan organisation, logistik och åtaganden genom avtal som ALEM 09 mot sina kunder än vad den konsumentinriktade handeln är ens i närheten av. Därför är det dyrare på Elektroskandia än Jula.