Varför är företagsabonnemang dyrare?? (Telefoni)

26 mar 2014 21:31 #1 av Svenne Eriksson
Ja.. Varför är det alltid (?) dyrare med företags abonnemang? Är det något mervärde jag har missat?

Exempel från Telia (mobiltelefoni)

Privat:

Telia Mobil Komplett 2GB


Samtal som ingår: Obegränsat
SMS som ingår: Obegränsat
Surf som ingår: 2 Gb
Pris: 299 kr / månad inkl. moms


Företag:

Telia Jobbmobil Plus

Samtal som ingår: 3500 min
SMS som ingår: 1000 st + 1000 st MMS
Surf som ingår: 2 Gb
Pris: 449 kr / månad exkl. moms


Visst. Man kan få lite billigare med EIO-rabatt men det är ändå sjukt stor skillnad.

Är det jag som missat något eller är det verkligen så här.. i så fall, VARFÖR?
Följande användare sa tack: Fredrik Hellrönn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2014 22:02 #2 av Stefan Ericson
Comvik
245 kr 20000 minuter, sms och mms, till alla nät och 3GB.
145 kr samma, fast 0.2 GB.
Plus att dom stackar. Efter 4 månader blir det 60000 av allt. Då kan man prata en hel månad utan att sova och dra mer en ett mess i minuten och mer än ett mms i minuten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 08:44 #3 av Ronnie Lidström
Stefan Ericsson: I många delar av landet är det bara telias nät som fungerar tillfredsställande. Då har man tyvärr inte så många val.

Jag har ställt denna fråga till Telia Företags Facebooksida. Ska bli intressant och se vad dom säger.

->> Mitt inlägg kan ni hitta här

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 08:57 #4 av Johan Martinsson
Hej!

Det är faktiskt enklare svar på det än man kan tro. Det är samma orsak till varför elmateriel är billigare till konsument i detaljhandeln. Dvs konsumentmarknaden subventioneras av professionella marknaden. Till konsument är lockpriser grunden för affären.

Johan

Johan Martinsson

Bransch- och affärsutvecklingschef
Elektriska Installatörsorganisationen EIO

Arbetat med nästan allt man kan göra i vår bransch sedan 1985.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 08:59 #5 av Stefan Ericson
Hej Ronnie!
En anledning till att Telia är dyrare, kan vara att dom betalar mutor och böter på miljarder i Usbekistan. Dessutom går dom med miljarder i vinst. Comviq ca 250 milijoner.
Jag har haft Telia sedan början på 90 talet, men bytt nu.
Prövat Telenor också. Men min 4G lur fungerar bäst på surf med Comvik. Jag får test resultat på ca: 17 MB hemna hos mig. Det får inte företagarna här på fasta linor hos Telia.
Det Telia inte får ihop är mobil + surf.
Jag betalar 245 kr / månad och pratar så mycket jag vill, men surfar inte så mycket jag vill. Der kan nog vara bra. Det är lätt att bli fast låst framför youtub.
Jag har den bästa täckningen på Comviks 4G jag någonsin haft.
Sen kan det vara tjafs med dom också, men jag tycker folk är lika sura på alla operatörer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 13:15 #6 av Rikard Ågren
Inget fel på Telias 4G här i Umeå. Brukar ligga på 40 Mbit

Hemma i skogen har jag dock bara Edge med telia, men 30 Mbit med tele2 4G

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2014 20:13 #7 av Mattias Andersson
I nordöstra uppland adsl ej utbyggt!

Stort Tack Tele2 för 4G, med egen riktantenn för internet.
Allt annat dött.

Stort Tack Telia för 2G nätet utan riktantenn i mobilen.
Allt annat dött.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2014 20:30 #8 av Mats Lundqvist
Inte bara Telia gör skillnad mellan företag och privat.
När vi drog in fiber som byaprojekt kostade anslutningsavgiften 7500: för privatpersoner.
För företag kostade det 9-10000:- vill jag minnas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2014 15:56 #9 av Michell Martic
Kan ju vara så att operatörerna förhandlat med konsumentverket om generella avtal och avgifts tak. Alternativt med Post och Telestyrelsen. Dessa avtal är ju då bara tillämpliga mot privatpersoner. Det finns ju inget som motsvarar konsumentverket å företagens vägnar i alla fall.

Generellt så är konsumentskyddet starkt i Sverige medans detsamma inte gäller näringsidkare.

Kan vara ett skäl men vet ej.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2014 13:07 #10 av Richard
Lägga över abonnemangen på dom anställda. Sedan höja lönen med 300:-
Eller be dom lämna inom kvitton.

Utlandssurf med telia kostar 50:- ink.moms för frugan 100 :-ex.moms för mig..
svin Telia.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2014 16:17 #11 av Olle Andersson
Dimmer

Jula Anslut:

Spänning: 230V
Kapslingsklass: IP20
Effekt: 20-400W
Garanti: 1år

Schneider-Electric Trend: Schneider-Electric Trend:

Spänning 230V
Kapslingsklass: IP20
Effekt: 40-315W
Garanti: 1år?


Huuuuuur kommer det sig att Anslut dimmer har bättre produktdata än Schneiders och fortfarande är Schneider dyrare!!! Vilka svin!!


Eller? Tror vi alla kan vara överens om vilken produkt som är den bättre av dessa. Även vilken som är den dyrare...
Telia utgår ifrån att som privatperson så är du bara intresserad av det "viktigaste", pris och vad som ingår i form av samtal och datatrafik, men bryr dig inte så mycket om deras åttaganden vad gäller driftsituation. Som företagare antar de förmodligen att du har högre krav på dessa

Om du jämför de båda i detalj, inte bara pris och samtals/datatrafiksvolym, så kan du nog hitta anledningar till prisskillnaden....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2014 08:45 #12 av Ronnie Lidström
Olle: Varför är en BMW dyrare än en Skoda med likvärdiga specs?

Det denna tråd handlar om är att två exakt likadan produkter kostar olika.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2014 17:52 #13 av Olle Andersson

Ronnie Lidström skrev: Olle: Varför är en BMW dyrare än en Skoda med likvärdiga specs?

Det denna tråd handlar om är att två exakt likadan produkter kostar olika.


Exakt likadana? Baserat på fyra parametrar?

Dimrarna i mitt exempel är också näst intill identiska om man väljer ut endast ett fåtal parametrar.

Lägg till mer parametrar i jämförelsen så kan man se anledningar till prisskillnaden...


Samtal som ingår, är det endast antal minuter som är viktigt? Finns det andra samtalstjänster som ingår, hur många samtal kan man koppla upp samtidigt? Skillnad på privat och företagsabonnemang? Kan tänka mig att som privatperson behöver man sällan koppla upp fler men som företagare kan det finnas anledning att koppla upp en telekonferans eller liknande. Nu vet jag inte om det skiljer, men det är ett exempel på hur det skulle kunna skilja.

Surf som ingår, här kan jag nästan svära på att det finns en klausul som säger att företagare har prioritet i nätet vid hög belastning.

Är det några andra tjänster, garanti om snabbare åtgärd vid fel? Gräddfil till supporten och annan typ av support?


Företagare och privatpersoner har andra behov... Vad man skulle kunna ge dem fan för är att de kanske stryker med för bred kam över företagarna och inte har mer skräddarsydda lösningar istället för ett "lagom dyrt" paket... Men då finns det säkert andra operatörer som kan leverera mer fördelaktiga lösningar...

Att de bara presenterar de parametrar som gemene man bryr sig om är en ren marknadsföringsstrategi. Jag tror inte att en IT-ansvarig på ett företag med ~50, eller fler, anställda bryr sig om antal fria sms till skillnad mot vad ett stillestånd i produktionen (om man nu kan kalla det så) skulle kosta. Företag har som sagt olika känslighet mot problem med tekniken. En elinstallationsfirma kanske inte så mycket, andra företagare kanske mer... Som sagt, synd att elinstallationsfirman måste köpa samma paket som företagare med högre krav.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2014 18:37 - 06 apr 2014 18:43 #14 av Olle Andersson

Johan Martinsson skrev: Hej!

Det är faktiskt enklare svar på det än man kan tro. Det är samma orsak till varför elmateriel är billigare till konsument i detaljhandeln. Dvs konsumentmarknaden subventioneras av professionella marknaden. Till konsument är lockpriser grunden för affären.

Johan


Kan inte hålla mig från att kommentera detta, men jag är ganska säker på att Claes Olsson, Jula och Bauhaus inte levererar enligt ALEM 09... ;)¨

Sen kan jag inte tänka mig att man kan beställa stora partier material och förvänta sig dem utanför dörren dagen efter ifall man beställer innan klockan 14:00

Jag tror heller inte att man kan förvänta sig att få saker som inte är det mest förekommande levererat inom 24 timmar...


Elgrossisterna har en helt annan organisation, logistik och åtaganden genom avtal som ALEM 09 mot sina kunder än vad den konsumentinriktade handeln är ens i närheten av. Därför är det dyrare på Elektroskandia än Jula.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg