Laddbox - minst 2,5 kvmm?

19 dec 2022 15:06 #1 av Viktor
Hej,

Läste någon fråga om laddboxar på Elinstallatören där Fredrik Byström skriver att man ska ha minst 2,5 kvmm kabel fram till laddboxar.

Var hittar jag denna regel? Varför skulle man inte få använda 1,5 kvmm om laddboxen är inställd på 8 eller 10 Ampere?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2022 15:34 - 19 dec 2022 15:36 #2 av elmont
Svar från elmont i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Det är ledningens avsäkring som bestämmer (inte vad man kan ställa/ ställer boxen på ), men det kan ju vara klokt att "framtidssäkra" och ha möjligheten att säkra med 16A då man ändå håller på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2022 12:56 #3 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?

elmont skrev: Det är ledningens avsäkring som bestämmer (inte vad man kan ställa/ ställer boxen på ), men det kan ju vara klokt att "framtidssäkra" och ha möjligheten att säkra med 16A då man ändå håller på.


Det var inte det jag frågade. Men för att formulera mig tydligare då...

Ponera att jag har några meter EXLQ 5G1,5, får jag använda den kabeln för att installera en laddbox eller inte?

Om inte, var kan jag hitta den regeln? Har kollat i både Installationsreglerna och handbok 458 men hittar inget om det, så vad är det jag missar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2022 15:45 - 20 dec 2022 15:46 #4 av Rikard Ågren
"En laddbox" är ju ett ganska vitt begrepp? Vilken laddbox gäller det? Jag skulle t.ex. inte dra fram 1,5 och säkra 10A om det är en Tesla Supercharger, även om säkringen kommer att skydda kabeln så blir det en ganska dålig funktion för kunden.

Tror du hittar svaret genom att titta i den specifika laddboxens installationsanvisningar, där bör det framgå vad tillverkaren rekommenderar för dimension och avsäkring på matningen.

Gissar hej vilt nu men tror knappast att du hittar några "regler" kring detta. Tumregler möjligtvis.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2022 16:06 #5 av elmont
Svar från elmont i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Ja, om du avsäkrar kabeln med 10 A.
Avvikelser på säkringsstorlek kan förekomma pga omständigheter men det är rätt sällsynt. Och jag skriver en gång till: det är inte förbrukaren som avgör vilken kabel man får använda, däremot kan ju förbrukaren behöva en viss ström men det är en helt annan sak.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2022 21:19 #6 av Mats Jonsson
Mig veterligen finns inget förbud mot att använda 1,5 kvmm och heller inget krav på att använda minst 2,5 kvmm till laddboxar Jag har inte läst Fredriks artikel men det kan vara rimligt att rekommendera minst 2,5 kvmm. Inte minst med tanke på de energipriser vi har och elektrikers i allmänhet basala kunskaper om ledningsdimensionering. Med 2,5 kvmm kommer man i många fall att få en rimlig anläggning.

Med en kabeltyp som S1XZ1-U 1,5 kvmm kan normalt säkra den 16 A och använda som matning till en laddbox i villamiljö. Men vid 10 meters kabel får man en effektförlust på ca 80 W (enfasigt). Det vill säga; efter 12 timmars laddtid (16 A) har man använt 1 kWh till att värma upp kabeln. Med 2,5 kvmm tar det ca 22 timmar och med 6 kvmm ca 57 timmar. Uppgifterna här ovan är ungefärliga.

Använder man i stället en EXLQ 1,5 kvmm är det inte säkert att den kan avsäkras med 16 A, inte ens i villamiljö. Men det får man räkna noggrannare på. Men en laddström på 13 A och ett överströmsskydd om 13 A bör nog gå bra i villamiljö. I slutändan vill väl dock kunden ha en anläggning som fungerar med hänsyn till behovet och som inte kostar skjortan, varken i inköp eller drift. Det vill säga; installationen ska vara fackmässigt utförd. Kanske innebär det 2,5 kvmm till laddbox i en villamiljö :)

Mats Jonsson Eltrygg Miljö
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Viktor, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2022 23:49 #7 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Tack Mats! Får nästan höra av mig till IN och fråga varför han skriver så.

För er som själva vill läsa så hittade jag det påstådda kravet under rubriken "Vilka krav gäller för laddstationer" på elinstallatörens hemsida.




Eftersom det verkar vara någon tävling i vem som kan mest vill jag också skicka in ett bidrag...

Visste ni att man även kan säkra en 1,5kvmm med 20 A, förutsatt att säkringen agerar kortslutningsskydd och att man kompletterar med ett överlastskydd? Väldigt bra att veta om man ska koppla in motorer som kan dra upp till 8 ggr märkström vid start.
Men motorer över 4kW ska inte direktstartas, då blir nätägaren sur!

Men jag säger som tidigare, avvikelser kan förekomma beroende på yttre omständigheter osv osv....



Ska vi fortsätta eller kan vi hålla oss till ämnet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 14:37 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?

Viktor skrev: Ska vi fortsätta eller kan vi hålla oss till ämnet?

Ja, varför avvek du från ämnet då? :P

Men de enkla svaren är:
1. Ja, man kan ha en 1,5mm2 till valfri laddbox, men gruppsäkringen måste passa till kabeln och installationen i övrigt förstås.
Det kan nog inte anses som fackmannamässigt att ansluta en 3-fas laddbox med mindre än 2,5mm2
Men tillåtet är det i alla fall.

2. Fredrik Sjödin slirar iväg lite ibland, tänker fel, ljuger eller inte har koll, jag vet faktiskt inte. Han har dessutom enorma problem att erkänna när det gått snett, jag tror faktiskt inte att han är kapabel till det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 15:16 #9 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Okej, men varför ska man överdimensionera tycker du då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 15:51 - 12 mar 2023 15:53 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Såvitt jag vet är alla 3-fas laddboxar på minst 11kW laddeffekt.
För full laddeffekt så krävs det alltså 16A, och då anser jag att man vid nyförläggning drar till med tumregeldimensioneringen på 2,5mm2
Även om det ibland går att räkna hem det med 1,5mm2 så kan man ju fundera på hur roligt det är med kablar som är 70°C varma 10 timmar varje natt.

Ett annat alternativ är ju att kunden inte kan få full laddeffekt på sin laddare, och glömmer det ibland och drar upp full effekt i appen med följd att säkringen går och kunden kommer ut på morgonen till en oladdad bil och måste ringa efter en taxi eller ta bussen till jobbet.

Själv tycker jag inte att det är seriöst att snåla med detta vid en nyinstallation.
Men säg att det finns en befintlig kabel, 5g1,5 som skulle passa och kunden vill ha det billigare, då kommer det ju i läget att man kan berätta att det finns pengar att spara, men det innebär samtidigt att man aldrig kan ladda mer än 10A (eller 13A), dvs 2,3kW enfasigt (som min bil är) eller 7kW trefasigt.

Men drar jag en ny kabel så skulle jag inte tveka, det är inget jag ens skulle överväga att diskutera, det blir minst 2,5mm2. Inte för att det finns något krav i lag eller regler, utan bara för att det är professionellt.

Det är alltså inte att överdimensionera, det är att dimensionera vettigt.
Glöm inte att det vi installerar elektriskt ska hålla i 20, 30 kanske 60 år, alla kommer ha elbilar, de kommer ha större batterier och laddas hårdare och mer i framtiden.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 16:11 #11 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?

Viktor skrev: ...Visste ni att man även kan säkra en 1,5kvmm med 20 A, förutsatt att säkringen agerar kortslutningsskydd och att man kompletterar med ett överlastskydd? Väldigt bra att veta om man ska koppla in motorer som kan dra upp till 8 ggr märkström vid start.
Men motorer över 4kW ska inte direktstartas, då blir nätägaren sur!

Det finns fler varianter på detta.
Har du koll på strömvärdet för markförlagd PEX-isolerad kabel i mark med hög termisk konduktivitet?
Jag har för mig att enfas 3g1,5 har 22A eller om det var 24A.
Så under väldigt speciella, smått unika omständigheter så kan man sätta en MCB 20A till en sådan kabel. (Det kommer antagligen aldrig hända vare sig dig eller mig att få chansen att nyttja detta, men teoretiskt ... ja ... ;))

Men annars kan man nyttja faktumet att fast ansluten känd last kan utgöra beräkningsgrunden för överlastskyddet (då får det alltså inte finnas några uttag på gruppledningen).
Detta har jag använt mig av någon enstaka gång, men jag brukar generellt avråda från sådant sätt att dimensionera i privata bostäder och liknande. Men i industri och liknande är det rätt OK.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 16:16 #12 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Okej, kan hålla med om ditt resonemang kring 11kW-laddare till 100 procent. Men det jag undrade över är om man har en laddare på 7 eller 5,5.
Har installerat några laddare från Eldon och de går att ställa in på allt mellan 5,5 och 22 kW.

Ponera att man då har en ett arbetsfordon med ett batteri på 80kWh och att man kör slut på det under en arbetsdag(vilket i sig är ganska osannolikt). Då hinner man ju ändå ladda batteriet med god marginal innan nästa arbetsdag börjar.

Däremot är jag dåligt insatt i hur det olika biltillverkarna har det uppstyrt. Dom kanske inte startar laddningen med mindre effekt än 11kW? Men jag har för mig att det finns någon standard som säger 5,5kW, dvs 8A.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 16:52 #13 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Om jag inte har helt fått saker om bakfoten, så tror jag att AC-laddare går att ställa i stegen 6A, 8A, 10A, 13A, 16A och sen blir jag ännu mer osäker, men 32A är nog det högsta i alla fall, och det som behövs för 22kW-laddare.
Tillåten laddström meddelas till bilens ombordladdare via en pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg, där pulsbredden bär informationen om tillåten laddström.

Det är intressant att man kallar det för laddbox, då AC-laddaren alltid sitter i bilen. :)

Min bil laddar enfasigt, även om den är inkopplad till en trefasladdare, detta för att bilen endast har en enfasig ombordladdare.
Jag har en schuko-laddare som går att ställa mellan 6-10-16A.
Det funkar bra, men även att ladda på en trefasladdare med annan kabel, men jag får alltså endast 2,3kW laddning ifall den laddaren är ansluten med och begränsad till 10A.
Medan en bil med trefasig ombordladdare kan sörpla i sig 7kW då.

Men såvitt jag kan bedöma så ska alla laddare och bilar kunna starta vid 6A, både enfasigt och trefasigt.

Men återigen, jag tycker du ska ha något vettigt skäl till att välja 5g1,5 till en laddbox istället för 5g2,5. 1,5mm2 tycker jag andas snålhet och amatörmässigt, det var den kabel man råkade ha, typ.

Men det är absolut inte otillåtet, så den formella biten kan vi släppa.
Inlägget ligger ju även under "föreskrifter och standarder", så då är det ju det svaret som passar forumsdelen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2023 16:55 #14 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddbox - minst 2,5 kvmm?
Men jag har anslutit 22kW laddare med 5g2,5, och alltså har laddaren begränsats till att bli en 11kW.
Men med lite lätt dialog med kunden så brukar man vara överens här.
Det är ju bara att meddela att då kunden har t.ex. 16A eller 20A huvudsäkring, så kommer det aldrig gå att ladda mer än så ändå.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg