Vp-rör i brandcell eller inte

05 aug 2022 09:13 #1 av Filip
Detta blir mitt första inlägg så har det hamnat fel ber jag om ursäkt

Vad gäller angående vp-rör i brandcell? Jag har ett jobb där de satt in nya ventilationsrör och ska bygga in dessa. Elinstallationen idag består mestadels av brandbilar i vp-rör.

Dessa är de olika reglerna jag fått höra nu:

*Alla vp-rör inuti denna brandcell måste klippas bort och endast kablaget får finnas i brandcellen.

*Klippa av vp-rören så det bara är kablaget genom väggen. Brandtäta.

* Vp-rören måste igenom väggen för att underlätta om man behöver dra ny kabel. Sedan brandtäta.

Så vad är rätt och vad är fel? Vart hittar jag att läsa om detta då det känns som bra att veta inför framtida jobb

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2022 12:46 - 05 aug 2022 13:12 #2 av Patrik
Tätning av genomföringar där ledningssystem passerar genom byggnadsdelar som golv, väggar, tak och avbalkningar ska öppningar tätas till minst samma brandtekniska klass som den byggnadsdel som passeras. Grövre rör, kabelkanaler och kanalslenor som dras genom en byggnadsdel ska också tätas invändigt för att uppfylla samma krav som byggnadsdelen. Undantag finns om rör och kabel kanaler har wn area som inre överskrider 7,1cm2 eller hål med diameter på 30mm om det är utfört i minst ip33 (gäller ledningssystem och avslutningar på båda sidor om byggnadsdelen).

I övrigt så ska ledningssystem installeras så att byggnadens hållfastighet och brandsäkerhet inte försämras. Elmaterial som uppfyller minimifordringarna för brandspridning enligt SS-EN 13501-6 kan installeras utan att några särskilda åtgärder vidtas.

Iom att rör mm ska tätas i genomföringarna eller klara ip33 med hål på max 30mm så antar jag att vp-rör kan användas om materialet uppfyller kraven på brandgaser och droppar mm, brandlarmskablage går väl för övrigt ganska ofta i rör.

Lite info mer info finns i Elinstallationsreglerna del 527 och boverkets byggregler.
Hoppas att det hjälper lite iaf.

Mvh Patrik
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2022 14:37 #3 av Filip
Tack för svar! Då tolkar jag det som att jag skulle ha klippt upp lite av röret såpass att de kom igenom väggen och tätat i röret och genomföringen.

Ska läsa på om ämnet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg