CE-märkning av 12VDC-komponent

05 maj 2021 11:16 #1 av Arne Hellberg
Hej
Finns det något CE-märkningsdirektiv för 12VDC? Strömmen ca 0,5A?

Ett företag som jobbar med butiksinredningar av metall har ”uppfunnit” en egen lösning för att spänningssätta små LED-lister som sitter på utdragbara hyllsystem. När hyllan skjuts in får man kontakt med fjäderbelastade kopparbitar och LED-listen tänds.

Man skall nu CE-märka sitt inredningssystem och står undrande över mina invändningar så jag skulle vara tacksam för bra argument som jag kan använda i debatten.

Skulle en sådan här hemgjord switch kunna ingå i ett CE-märkt system om den matas med ett SELV-klassat matningsdon?
Eller kanske ett sk. NEC Klass 2 godkänt matningsdon? Ett sådant don kan bara ge 100W.

Varför man uppfunnit en egen lösning är för man vill inte ha hängande spiralkablar och det docknings-kontaktdon man använt har haft för små toleranser när det skall göra kontakt. Så är det någon som har ett tips på ett sådant docknings-kontaktdon tas det tacksamt emot.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2021 22:41 #2 av Torbjörn Forsman
Direktiven blir det vanliga lågspänningsdirektivet samt EMC-direktivet. Men sen finns det ju underliggande standarder med detaljregler. Vi har ju EN 60598 med ett antal understandarder för belysningsarmaturer mm, men jag har för mig att det finns en ytterligare standard som också skulle kunna gå att tillämpa i detta fall.

Även om det är frågan om SELV och man inte behöver ta hänsyn till farlig beröringsspänning mm, så finns ändå risken för varmgång och brandfara som lågspänningsdirektivet i högsta grad intresserar sig för. 100 W är många gånger mer än tillräckligt för att starta en brand om det vill sig illa.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.028 sekunder

Senaste foruminlägg