Är det konstaterade brister i anläggningen så att det är en uppenbar fara för liv eller egendom så borde ju fastighetsägaren vara intresserad av att ta till sig av informationen och åtgärda det. Vet att det finns fall som gått ”hela vägen” och blivit en rättsprocess. Som hyresgäst tror jag att man är hänvisad till hyresnämnden om det är så att det inte går att prata direkt med hyresvärden.
En anmälan till Elsäkerhetsverket är ju heller aldrig fel. Även om dom inte kan åtgärda problemet så är det ju bra att ha dokumenterat vad man försökt göra vid en eventuell kommande tvist eller olycka.
OM en brand skulle uppstå är det ju svårare för fastighetsägaren att slippa ansvar om det finns dokumenterade försök till åtgärd av brister som denne är vidtalad om.
Dessutom kan det i händelse av brand pga dåligt underhåll bli fråga om vållande till kroppsskada/annans död då hyresvärden genom oaktsamhet (likgiltighet) inte vidtagit åtgärder för att förhindra det inträffade. Även detta är lättare att leda i bevis om dokumentation finns.
Att en anläggning saknar jordfelsbrytare innebär ju inte med automatik att den är farlig till skillnad från tjärtrådar som saknar isolering.