Syften med fast anslutning av elapparater

27 jan 2011 15:20 #1 av Bo Siltberg
Vad är egentligen grejen med fast anslutning av en apparat kontra stickpropp, t.ex en ugn eller TM som finns både med och utan stickpropp?

Dels verkar det finnas skäl ur produktens synvinkel som t.ex dess märkström.
Då skulle dom alltså anse att apparater som drar > 10 A inte är lämpliga att ansluta i ett schukouttag?
I andra fall verkar det godtyckligt om t.ex en häll kommer med perilexkontakt eller inte...
Det kanske bara är en "feature"?

Dels finns det skäl ur elsäkerhetssynvinkel då t.ex apparater i område 1 i badrum skall vara fast anslutna. Vad är det egentligen man vill uppnå där?
Skulle en fast anslutning som sådan vara säkrare än stickpropp?
Eller handlar det om att fast anslutning kräver att en elektriker gör anslutningen - med tanken att han samtidigt kontrollmäter att den verkligen blir jordad etc?
Eller något annat skäl?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2011 15:55 #2 av Ronnie Lidström
En fast anslutning klarar högre ström än en stickpropp där kontaktytorna lätt blir brända.

Man kan få fas/nolla fel med stickproppsanslutning

Känns seriösare med fast ansluten.

Går att få tätare kapslat mot fukt/damm osv.

Fast ansluten kan inte kunden dra ut och plugga i något annat som inte får vara i den zonen (tex för badrum)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2011 21:22 #3 av Rikard Ågren
Säkrare jordförbindelse kan jag tänka mig är ett starkt vägande skäl

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2011 20:51 #4 av Mattias
Jag har hört att det om man klipper stickproppen och gör en fast installation på t ex en tvättmaskin så gäller inte tillverkarens garantier längre.

Därför försöker vi köra uttag till så många hushållsmaskiner som möjligt, åtminstone hos privatpersoner.

Är det någon som vet hur det ligger till med detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2011 21:09 #5 av Mats Persson
Just när det gäller ugn/häll kan fast anslutning göra att det inte går att blanda flerfaslaster med enfaslaster..
Men hade man haft ett perilexuttag så hade det inte gått att garantera att inte någon sätter dit en 3faslast.. vilket hade krävt en 3poligsäkring.

Sen som de andra har sagt så blir det en bättre anslutning.

När det gäller zon 1 så är ju skället att det som ansluts ska vara tänkt att ansulta i zon 1. Sätter du dit ett uttag för att ansluta tex en radiator så är det ju i sig lika säkert.. Men det finns ju inget som hindrar att "kunden" sätter dit något annat annat i uttaget.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2011 05:38 #6 av Marcus Lundström
Ja, klipper du stickproppen så tar du över CE-märkningsansvaret för apparaten (i detta fallet tvättmaskinen), om inte tillverkaren intygar någonstans att det är OK att klippa stickproppen.
Tror det var EIO som gick ut med en varning om detta för en tid sedan till sina medlemmar!?

Jag kör på den linjen i alla fall och sätter uttag även om det egentligen är fullständigt löjligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2011 05:45 #7 av Mats Persson
De flesta tillverkare tar ju fortfarande på sig garantin om en fackman har anslutin tvättmaskinen fast. Cylinda har jag själv ringt och pratat med och där är det ok..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.033 sekunder

Senaste foruminlägg